Skrevet av Emne: Markering?  (Lest 1967 ganger)

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Markering?
« på: 13 Februar 2007, 17:54:07 »
For 15 minutt siden tok jeg hannkatten min i å stå å pisse på mi fineste pute i sofaen. En slik pelspute (som jeg ikke aner hvordan jeg skal vaske!). Å det slo meg: Mystisk at teppet på andre stolen var vått for noen uker siden og ved siden av en plante på gulvet var det vått. Tanken som slo meg da var at jeg kanskje sølte vann når jeg vannet planter eller gubben vannet... Men nå VET jeg det er han!

Hannkatten er kastrert. Kan de markere med lukt da?
Jeg har nå en ny pus her, de er venner, en ragdoll-baby på 15 uker. Men det startet like etter jul vet jeg. Så det kan ikke (bare?) være for henne at han tisser inne...?

Må innrømme jeg ble litt voldsomt sint. Huff... Gav han ett klaps på baken og kastet han ut  :rødmeja: Så nå sitter han ute i snøen. Kan nevne han kom inn 5 minutt før han tisset på puten. Så han kunne ikke være tissetrengt slik heller.

Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
    • Vis profil
SV: Markering?
« Svar #1 på: 14 Februar 2007, 19:05:00 »
Dytter litt på denne jeg...

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #2 på: 14 Februar 2007, 19:53:01 »
Her er vi bare jenter, så desverre.... :P

Men kan jo godt hende han skal markere seg for den nye katten ja...
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #3 på: 14 Februar 2007, 20:11:17 »
Men det startet FØR hun kom i hus...  :hmmmm:

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #4 på: 14 Februar 2007, 20:13:37 »
Hmm...
Akkuratt jah... Den var litt verre...
Nei er litt tom her altså... Noen må da komme med en god ide?? :D
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14 Februar 2007, 21:11:25 »
Er du helt sikker på at det er han som har tissa på teppet?
Katter har jo en sterk urinlukt selv om de er kastrerte, også hunnkatter.
Synes det er litt rat at du ikke har kjent kattpisslukt i huset da  :hmmmm:

Det kan være at det er den lille han reagerer på, men hva du evt. kan gjøre med det er
jeg heller usikker på. Kanskje blir dette bedre når de blir mer kjent hvis dette er markering.

Jeg tenkte også på en annen ting. Hvis katter har UVI så er det ofte at de tisser andre plasser enn på doen.
Jeg ville først ha utelukket at det var noen sykdom inne i bildet.

Jeg skjønner godt at du ble sint da du oppdaget det, men det nytter ikke å daske katten og kaste den ut.

Utlogget Crispy

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14 Februar 2007, 21:20:37 »
Er du helt sikker på at det er han som har tissa på teppet?
Katter har jo en sterk urinlukt selv om de er kastrerte, også hunnkatter.
Synes det er litt rat at du ikke har kjent kattpisslukt i huset da  :hmmmm:

Det kan være at det er den lille han reagerer på, men hva du evt. kan gjøre med det er
jeg heller usikker på. Kanskje blir dette bedre når de blir mer kjent hvis dette er markering.

Jeg tenkte også på en annen ting. Hvis katter har UVI så er det ofte at de tisser andre plasser enn på doen.
Jeg ville først ha utelukket at det var noen sykdom inne i bildet.

Jeg skjønner godt at du ble sint da du oppdaget det, men det nytter ikke å daske katten og kaste den ut.

Er 100% sikker på han tisset på teppet ja. Han stod med halen rett opp med rumpa mot teppet (som når han tisser ute). Og ved inngangsdøren og gangen har det luktet litt rart... Vasket ned alt like etterpå der. Å det er en utekatt. Han bruker ikke kattedo. Det luktet ingenting av puten han tisset på, det var helt klar urin.

Å jeg vet det ikke hjelper å klaske og hive han ut, men det var det første reaksjonen jeg fikk. Å det var ikke sååå hardt jeg klasket han på rumpa heller, han er en stooor pus så det var omtrent som ett vanlig klapp for han... Men hive han ut har jeg INGEN dårlig samvittihet for!

Hva gjør en med slikt da? For han skal slutte å markere seg inne? Kan jo ikke bare finne meg i at han tisser på sofaen, teppene, plantene, tv'n, gardinene osv...

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 Februar 2007, 21:38:00 »
Nei det er klar at katten ikke kan "pisse ned huset".

Tror jeg først ville tatt en urinprøve av han for å starte en plass.
Du kan jo også prøve med dette: http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=14

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #8 på: 15 Februar 2007, 11:18:47 »
Ork jo, både fertile hunkatte og selvsagt hankatte, samt kastrede i begge køn kan strinte.
Nogen gange er det en del af deres "magt-spil", andre gange fordi der er noget galt.
MVH Lone

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #9 på: 17 Februar 2007, 15:28:31 »
Selv om han vanligvis gjør i fra seg ute så kan du kanskje forsøke å sette frem en kasse til han for en liten tid for å se om dette kan løse problemet? Våre katter gjør også stort sett i fra seg ute, men om det er kaldt og masse snø så har jeg lagt merke til at de foretrekker kassen innendørs og går gjerne på den bare få minutter etter at de har kommet inn.

Ellers så ville jeg som allerede foreslått fått testet pusen for UVI. Virket det som han tisset som normalt og ikke satt i en stilling som så ut til at katten hadde vondt for å tisse? Ser du noen form for misfarging av urinen som feks blod? Dette er ofte klare indikasjoner på UVI i allefall om det skulle være problemet.