Skrevet av Emne: Slippe ut katten  (Lest 2318 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Slippe ut katten
« på: 12 Februar 2007, 09:25:03 »
Til dere som har utekatter:

Hvor gamle har de vært når dere slapp de ut første gang?

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
SV: Slippe ut katten
« Svar #1 på: 12 Februar 2007, 09:27:02 »
Eg begynte å vera ute med dei frå den dagen eg fekk dei! Går jo aldri langt vekk, heldt seg som regel rundt beina på ein!  :fnis[1]:
Milli har vel sprunget rundt på egenhånd siden ho va 5,5 - 6 mnd gammal! Veit det vert sett på som litt tidlig, men ho var vant til å vere ute aleine då eg fekk henne...og det gjekk jo strålande! Zimba heng eg fortsatt i beina på!  :fnis[1]:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 Februar 2007, 09:32:20 »
Ludde var vel ca 7 mnd når han fikk være ute på egenhånd.
Men jeg ser for meg at hvis jeg etterhver slipper ut veslejenta, så kommer vel hun til å følge etter storebror og lære etter han. Så jeg lurte på om kanskje hun kunne få komme ut litt tidligere. Kanskje i April eller noe. Vi får se an litt... hvordan det går.  :)

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 Februar 2007, 09:36:19 »
Mine var begge syn mnd. De fikk gå ut i bånd og under oppsyn først. Sånn at de ble kjent i området..

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #4 på: 12 Februar 2007, 10:35:19 »
Ludde var vel ca 7 mnd når han fikk være ute på egenhånd.
Men jeg ser for meg at hvis jeg etterhver slipper ut veslejenta, så kommer vel hun til å følge etter storebror og lære etter han. Så jeg lurte på om kanskje hun kunne få komme ut litt tidligere. Kanskje i April eller noe. Vi får se an litt... hvordan det går.  :)
Eg kan ikkje sjå at det skal vera noko problem, så lenge du er ute sammen med dei og har ho under oppsyn!  :icon_smile:

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 Februar 2007, 10:57:24 »
Meeko var ute der hun ble født, bodde sånn fint til athun var ute bare 4 dager etter hun kom til oss, da i hagen med døra åpen.
Noldus var 5 mnd da han ville ut i starten, tok litt tid før han var ute alene, han ville ikke.

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #6 på: 12 Februar 2007, 11:48:17 »
Ventet til etter kastrasjon, jeg :)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 Februar 2007, 12:03:57 »
Buster var mellom 8 og 9 måneder da han begynte å være ute alene.
Ville uansett aldri ha sluppet ut en katt før den er kastrert/sterilisert, da kan det fort gå galt.  :icon_eek:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 12 Februar 2007, 13:43:17 »
Enig, slipper dem ikke ut før etter kastrering.. dog eg gjorde det med Meeko, fordi han klaret å snike seg ut selv.. men etter den første gangen ute var han bare ute sammen med meg frem til han var sterilisert... litt dumt at han var ute en måned uten å bli kastrert  :icon_biggrin:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #9 på: 12 Februar 2007, 14:58:07 »
pusabeistet mitt leikte seg ute eigentleg heilt frå va 1 månad etter eg fekk han. eg veit ikkje kor gammel han var, men han var bitteliten da eg fekk han.
det var sommer og sol, og eg gjekk tur med han. om eg ikkje såg han mjaua eg på han og han kom. om han ikkje såg meg så mjaua han på meg og eg kom. han fjerna seg aldri lengre enn nokre meter frå meg. han hadde muligheten å reise på tur aleine, men han gjorde ikkje det før nokre månader seinare.
pøbel slapp ut saman med meg og beistet nokre veker etter eg fekk han, sånn ca. i 5mnd-alder. bakgrunnen til det er at han hadde lært seg katteluko på eige hånd, og da følte eg at det var bedre å vise han utearealet enn å drive med mykje mas og styr for å halde han unna luko, mens beistet skulle jo få lov å bruke den fritt.
per i dag tek pøbel seg nokre turer, men for det meste er han inne. han liker seg ikkje så godt der ute. kanskje fordi det er vinter og kaldt.

eg har vel hørt at katter helst ikkje skal slippes før dei er 6 mnd, og kanskje er eg uansvarleg katteeiger, men dei lærer jo best når dei er liten. det er mykje der ute som dei må passe seg for, og den skal jo tidlig "krøkes". (kva gjer kattunger som blir født ute forresten? dei må jo takkle den store verdenen?)pøbel er ikkje endå kjønnsmoden og blir kastrert om ei veke, så det blir ikkje kattunger av han sine russleturer.
no heng pøbel i hælane til beistet, og eg rekner med at beistet lærer han litt gate-vett.

heike

Kismet

• Gjest
« Svar #10 på: 12 Februar 2007, 15:18:35 »
Mini var på sin første luftetur før han var ti uker gammel.
Husker ikke hvor gammel han var da jeg slapp han ut, men han var ikke gamle karen.
Jeg fulgte med han som en hauk.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 12 Februar 2007, 16:08:18 »
Grunnen til at de ikke skal slippes ut når de er for ung er at retningssansen deres ikke er fullt utvilket. Så Det som kan være greit er å være ute med de i bånd mens de er små, da lærer de seg litt om området du bor i. Nasse hadde på seg flexibånd når vi var ute, så han kunne løpe litt rundt.
Så skal de være ute så må de ha oppsyn eller være i bånd/kattegård. Hvis man slipper de ut for tidlig så risikerer man at de ikke finner veien tilbake.
Og selvfølgelig må de være kastrert!

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #12 på: 12 Februar 2007, 16:26:53 »
jepp tussimor, det er det eg har hørt og lest.
men så lenge kattungen ikkje er kjønnsmoden kan det jo ikkje bli kattunger av russleturen, vel?

det med rettningssansen er sikkert sant for nokre. veit at katten til ein bekjennt ikkje fann veien tilbake, men dei har vel berre sluppe ut kattungen og ikkje brydd seg noko meir. men om ein er med dei ute og viser dei omgivelsene, så bør det vel gå bra? eg har iallefall øvd med både pøbel og beistet.
øvd på inn-og utgangen, øvd på å finne tilbake til huset. her iallefall går det ikkje så bra med bånd, fordi da må eg følge etter dei på akkurat same vegen: under busker, gjennom små katte-passasjer etc. det er eg for stor til.
men det som funker bra er å fjerne seg litt frå kattungen slik at den ikkje lenger ser deg og puse og gaule. så kjem pøbel springandes, følger etter stemmo mi. gjer ein det ofte nok kan ein lære dei alle moglege katteveger. fordi katteveger er ikkje lik menneske-veger.
i tilleg har eg erfart at kattunger ikkje tek så mange sjanser heller. både beistet som kattunge og pøbel no fjerner seg ikkje stort frå huset eller meg når eg er ute med dei.

heike
« Siste redigering: 12 Februar 2007, 16:30:45 av Kater&Ich »

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 12 Februar 2007, 17:14:15 »
Siden jeg er fryktelig uerfaren, og kastrerte begge mine før de ble kjønnsmoden så vet jeg ikke hvor brått en løpetid inntrer.. Men vi måtte ihvertfall signere kontrakt med DB at vi ikke slapp ut Nasse aleine før han ble kastrert..

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #14 på: 12 Februar 2007, 17:15:54 »
Jeg har som regel fått de kattene jeg har hatt på våren, og da har de vært inne en mnd tid, for så å være ute sammen med meg. Da har de vært ca 4-5 mnd gamle....for på sommeren så har man jo som regel dører oppe, og da har det vært umulig å holde de inne (hvis man ikke setter opp gitter e.l da)

Det har iallefall gått kjempebra hver gang med mine katter, de har snust litt rundt, kommet bort til oss, lagt seg til å sove i gresset ved bena våre osv......og når vi går inn for kvelden har de også blitt med.... :love:

Brutus elsker å være ute, men han går ikke så langt da, han holder seg luskende rundt hushjørnene her, og nå som det er snø og kaldt blir det bare korte turer...

Lotta er litt mer aktiv da, så hun er ute litt mer selvom det er kaldt. Men begge sover inne om natta, men det spørs vel hvordan det blir til sommeren  :fnis[1]:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #15 på: 12 Februar 2007, 17:21:05 »
Da vi fikk Ludde var han inne til han var seks måneder. Så begytne vi å gå ut med han i bånd. Vi var på hytta i to uker i sommer. Da hadde han bånd på hele tiden. Fryktelig tungvindt! Han hang fast i alt som var av trær og steiner og alt mulig rart.

Vi kommer til å bruke bånd på pusejenta også i starten slik at hun blir kjent i området her. Men jeg tror kanskje vi kommer til å begynne med det litt tidligere enn Ludde fikk lov.
Det har å gjøre med det som blir nevnt over her: sommeren kommer snart, og da er det veldig godt å kunne ha dørene åpne uten at det skal være båndtvang inne ;)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12 Februar 2007, 23:29:26 »
Grunnen til at de ikke skal slippes ut når de er for ung er at retningssansen deres ikke er fullt utvilket. Så Det som kan være greit er å være ute med de i bånd mens de er små, da lærer de seg litt om området du bor i. Nasse hadde på seg flexibånd når vi var ute, så han kunne løpe litt rundt.
Så skal de være ute så må de ha oppsyn eller være i bånd/kattegård. Hvis man slipper de ut for tidlig så risikerer man at de ikke finner veien tilbake.
Og selvfølgelig må de være kastrert!
Ca. i 8 mnd. alderen regner en med at retningssansen er fullt utviklet.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #17 på: 12 Februar 2007, 23:50:13 »
Et vennepar av oss lot hunnkatten deres være ute alene fra hun var 8 uker gammel. Da hun var 6 måneder forsvant hun, og kom ikke tilbake før 3-4 dager senere. De påsto hun ikke var kjønnsmoden før hun dro, men hun kom ihvertfall tilbake gravid...  :icon_rolleyes: