Skrevet av Emne: ny utvikkling hjå beistet  (Lest 3179 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
ny utvikkling hjå beistet
« på: 10 Februar 2007, 22:10:01 »
kanskje hugser dokker at eg ofte skreiv om beistet og bitinga.
(står ein del i dagboka mi, begynner på side 14, http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,1629.195.html)

siden pøbel kom i hus har det blitt mykje bedre, faktisk. han hogger ikkje lenger til, men han biter endå, om enn mykje meir forsiktig enn før.
og siden bitinga har blitt så mykje bedre, og beistet er blitt så mykje meir harmonisk, så har eg fått sjå fleire sider av bitesaken. og eg har funne ut noko som forundrer meg litt.

det som er så rart er at han loggrer med halen og virker nervøs, samtidig som han lukker augo og koser seg under kosing. altså, ansiktsutrykket seier tydeleg at det var godt å bli kost med, heilt avslappa og full nytelse. men halen driv endå på å loggre, og så plutseleg biter han. det virker som om han har vansker å slappe av?  kvifor må han berre bite når det er godt å bli kost med?

slik som istad, da eg børsta han. heile pusabeistet ligg utrakt og snur seg til slik at eg kan rekke alle stader. han snur seg på rygg, han snur seg på siden, augo er lukket og ansiktet seier at han nyter saken. halen loggrer likevel heile tida. også plutseleg, uten noko forvarsel, må han berre bite børsten og hånda mi. eg venter litt, og sjå der: han lukker augo igjen og vil ha meir børsting og kos.

kva kan vera grunnen til dette adferdet?

heike
« Siste redigering: 10 Februar 2007, 22:12:27 av Kater&Ich »

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: ny utvikkling hjå beistet
« Svar #1 på: 10 Februar 2007, 22:26:26 »
Katter som oppfører seg slik er i et ambivalent forhold til situasjonen.
Det vil si at Beistet ikke klarer å bestemme seg for om han skal la deg børste,
eller om han skal si fra at dette vil han ikke.
"Should I stay or should I go"

Når det gjelder børsting så er Ulrik også slik, han liker det samtidig som han ikke liker det.
Så lenge han biter i børsten eller bare lett i hånden så har Beistet full kontroll over hva han gjør,
og det er jo bra, men han har ikke kontroll over selve situasjonen om han skal bli i situasjonen eller ikke.
Dette er helt normalt som en katt.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 Februar 2007, 22:38:02 »
takk for godt svar!
men, det er ikkje berre børsting. det er også når eg koser med han. han liker det samtidig som han berre må bite. er også det normalt som en katt?

heike

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
katter logrer ikke
« Svar #3 på: 10 Februar 2007, 23:14:18 »

det som er så rart er at han loggrer med halen og virker nervøs, samtidig som han lukker augo og koser seg under kosing. altså, ansiktsutrykket seier tydeleg at det var godt å bli kost med, heilt avslappa og full nytelse. men halen driv endå på å loggre, og så plutseleg biter han. det virker som om han har vansker å slappe av?  kvifor må han berre bite når det er godt å bli kost med?

heike

Jeg er redd du leser kattens kroppsspråk feil - katter logrer ikke, de vifter med halen for å justere inn balansen før de skal angripe.
Hvis han ligger med øynene igjen og slår med halen, venter han på en anledning til å angripe - om han samtidig kniper med øynene, ønsker han å avverge situasjonen. Når han er i det lunet bør du kanskje heller ignorere ham eller sysselsette ham med noe annet??..
lykke til... :icon_mrgreen:

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
SV: katter logrer ikke
« Svar #4 på: 10 Februar 2007, 23:23:26 »
[Jeg er redd du leser kattens kroppsspråk feil - katter logrer ikke, de vifter med halen for å justere inn balansen før de skal angripe.
Hvis han ligger med øynene igjen og slår med halen, venter han på en anledning til å angripe - om han samtidig kniper med øynene, ønsker han å avverge situasjonen. Når han er i det lunet bør du kanskje heller ignorere ham eller sysselsette ham med noe annet??..
lykke til... :icon_mrgreen:

ja, eg har også tenkt at det kan vera at eg rett og slett tolker han feil.
men saken er at beistet så å sei alltid vifter med halen om eg berre nærmer meg litt. han vifter også når eg ikkje nærmer meg. det fyrste som ole-morten sa om beistet da han blei kjennt med beistet var at det var da jammen rart kor mykje han vifter med halen. ole-morten har vokst opp med katter, dei har 2 hellig birma. siden beistet er min fyrste katt visste eg ikkje kor mykje vifting som er normalt for katter.
beistet vifter med halen når han sitt og ser ut vindauget. beistet vifter med halen når han sleikjer pøbel. og han vifter med halen når pøbel sleikjer han. han vifter med halen når det er leik på agendaen, og han vifter med halen når han berre ligg og småsøv. han vifter ikkje med halen mens han spiser og heller ikkje når han virkeleg søv.
pøbel vifter ikkje langt på veg som beistet, ikkje ein gong midt i ville leiken.
så, betyr det rett og slett at eg aldri skal røre beistet?

heike

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 10 Februar 2007, 23:26:48 »
Hogger han til da, eller er det lekebiting han driver med ?
Og hva gjør han etter at han har bitt ?
Legger han på ørene og vrir seg unna eller blir han liggende ?
Han biter antakelig fordi han er usikker, noen katter er veldig sære og skal ha det akkurat som det passer dem og kan bli agressive når de går lei nærkontakt med mennesket sitt.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Februar 2007, 23:39:46 »
Hogger han til da, eller er det lekebiting han driver med ?

begge deler, alt til sin tid.
før pøbel kom i hus var det ein god del hogging. ofte i situasjoner da eg overhode ikkje skjønnte det, slik som den gongen da han sovna på fanget mitt og da han voknet såg han seg omrking, smatta, hogga til hånda mi med all makt og stakk. og det tross for at eg ikkje hadde rørt på han men kun lot han ligge på fanget mitt.
siden pøbel kom har denne voldsame hogginga nesten forsvunne. (han hogger til pøbel, ofte er han flyforbanna på pøbel og da flyr pelsen. men pøbel klabber til han, og 10 minutt etterpå er dei gode venner igjen.)

så no er det som oftast forsiktig biting. det kan endå vera vondt, men det er ikkje hogging.

Og hva gjør han etter at han har bitt ?

litt forskjellig. kan hende han stikk frå situasjonen. andre gonger berre blir han liggandes. slik som no med børsting: biting, så pause, også legg han seg godt til rette for å bli børstet litt meir.

Legger han på ørene og vrir seg unna eller blir han liggende ?

ved hogging legg han tilbake ørene sine og vrir seg unna og stikker. er det forsiktig biting blir han liggandes. ofte er det berre ein liten pause, også liker han igjen å bli kost. andre gonger blir han vel liggandes, men vil ikkje ha meir kos.

og noko anna som eg syns er rart:
biting og hogging skjer ikkje i situasjoner da eg virkeleg ville skjønnt det. slik som når eg er nødt til å drive med "kattemishandling", dvs tvinge han til å ta tablett, tvinge han til å ta ein dusj (slik som da han kom heim med bensin på seg) eller ta petal-cleanse-behandlingen som allergiske samboeren min er avhengig av. da gir han tydeleg utrykk for at han misliker situasjonen og prøver å stikke av, men han har aldri bete meg.

heike

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 10 Februar 2007, 23:43:24 »
Har han alltid vært litt lunefull eller har det kommet plutselig ?

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #8 på: 10 Februar 2007, 23:59:32 »
eg har hatt han siden han vart funne i parken som bitteliten.

dette her var kort tid etter eg fekk han:

som bitteliten måtte han ligge på brystet mitt om natta.
men det har han sluttet med etter nokre månader. han har aldri heilt vore den store koseklompen, leik er viktigare for han enn kos. har altid vore sånn. og det har alltid vore slik at han likte kos, men på han sine premisser. og han har eigentleg alltid bete for å seie at no er det nok.

men denne voldsame hogginga har han utvikkla med tiden. det har han ikkje gjort som kattunge. og eg veit eigentleg ikkje kor tid det var at han begynnte med hogging. min teori om saken er at eg bodde i kollektiv med 9 andre folk på den tid, og alle vil jo klappe den søte kattungen, og at det rett og slett blei for mykje for han som i utgangspunktet ikkje var så glad i kos uansett.
også var det spesielt ein fyr i kollektivet, som syntes at det var moro "å gje pus kampsport-opplæring". i praksis betyr det at han gira opp pusabeistet og lot han angripe hånda si på onkle. for det er jo "moro" så lenge kattungen er liten. eg var flyforbanna på denne fyren og ba han heile tida om å ikkje gjere det, men han gjorde det likevel.

men teorien min forklarer ikkje kvifor han ikkje har sluttet med det no da det er kun han sjølv som bestemmer kor mykje kos han får.

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 11 Februar 2007, 00:01:57 »
Det kan jo være en blanding av flere ting, både at han alltid har vært litt slik (kanskje generelt utrygg, noen er jo slik), og det at han har blitt opplært til å bite.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #10 på: 11 Februar 2007, 00:05:04 »
Jeg har nok heller ingen enkel løsning å komme med, men jeg tror han har et adferdsproblem - han ble kanskje fjernet fra moren tidligere enn 12 uker??...
Ikke alle katter er "fang-puser", og det er ikke sikkert han liker å ligge på fanget ditt, men heller vil ligge ved siden av....
Jeg har forstått på folk som har jobbet med adferdsproblematikk på katter at det kan ta laaaaaaaaaang tid før man ser noen framgang.
Men du kan kanskje begynne med å sette deg ned ved siden av ham, når han sover, og stryke over han mens du snakker i mildt tonefall?...

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 Februar 2007, 00:09:43 »
Som Wikrita sier så logrer ikke katten. Og hun bekrefter også den ambivalente situasjonen katten er i.
Hvis katten langsomt rører ytterst på haletuppen er den fornøyd. Det kan en ofte se når den ligger og koser seg.
Men hvis den vifter/rører på hele halen så er den ikke fornøyd.

Jeg er fortsatt av den oppfatning av at så lenge beistet biter i selve børsten så har han kontroll, men samtidig
gir han en advarsel om at dette liker jeg ikke.
Ulrik slår til børsten når han ikke vil bli gredd mer, han har derimot ALDRI bitt eller klønt hånden til noen av oss.
Det har heller aldri Ulla gjort med oss. Ikke vært antydning til noe sånt på noen av dem overnfor oss.

Det er noe som heter at "en katt biter aldri den hånden som gir den mat".

Men som du sier så er jo beistet blitt bedre med den biting, og det er jo kjempepositivt.

Kismet

• Gjest
« Svar #12 på: 11 Februar 2007, 00:16:52 »
Åjoda, en katt kan godt bite den hånden som gir den maten uten at den mener noe med det, min skogkatt som ALDRI er aggressiv på noe vis setter tennene lett i håndbaken når han syns det lugger når han blir gredd.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 Februar 2007, 00:17:22 »
Jeg har nok heller ingen enkel løsning å komme med, men jeg tror han har et adferdsproblem - han ble kanskje fjernet fra moren tidligere enn 12 uker??...

eg er ikkje flink til å bestemme alder på kattunger, men etter å ha vore på besøk ved DB og sett på forskjellige alderstrinn, så ville eg sagt at han liknet mest på dei som nettopp hadde opnet augo. så nei, han har ikkje vore 12 veker.

og ja, eg trur han har eit adferdsproblem. blei mykje bedre siden me fekk pøbel, og einaste grunnen til at me fekk pøbel var håpet om at det skulle bli bedre, noko som har skjedd. og det var derfor at eg tok pøbel, som hadde fått lov å vera med mor og søsken fram til han var 16veker gammel.

står mykje om alt det der i dagboka mi.

Jeg har forstått på folk som har jobbet med adferdsproblematikk på katter at det kan ta laaaaaaaaaang tid før man ser noen framgang.
Men du kan kanskje begynne med å sette deg ned ved siden av ham, når han sover, og stryke over han mens du snakker i mildt tonefall?...
jepp, det er stort sett det eg driv med. om eg stryker han oppover på nesen fram til panno med pekefingeren min når han søv, det digger han. men også her blir det loggring etter ein stund.

pusabeistet er fyrste katten i mitt liv. eg har sikkert gjort mykje gale, og eg er rett for å mistolke han sine signaler. så, om det er utstilling i bergen igjen, så er alle med god kattetekke invitert på besøk og invitert til å koma med kritikk, kva det er som eg gjer gale. seriøst! værsåsnill og kom på besøk!

og noko anna: eg har spandert 750 spenns på denne der esoterisk-ikkje vitenskapelig beviste dyretolkningen. det har ikkje endå skjedd, men eg står på ventelista. eg trur eigentleg ikkje på noko som ikkje har vitenskapelig bakgrunn, men siden eg virkeleg er fortvila til tida så skal alt prøves som finns.

heike

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 Februar 2007, 00:27:24 »
Åjoda, en katt kan godt bite den hånden som gir den maten uten at den mener noe med det, min skogkatt som ALDRI er aggressiv på noe vis setter tennene lett i håndbaken når han syns det lugger når han blir gredd.
Ja lett i hånden er noe annet enn å hogge i hånden som Beistet gjør (gjorde)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 Februar 2007, 00:30:24 »
Man skal aldri leke med en katt med bare hendene/føttene. Teorien sier at kattene vil i fremtiden se på hender og føtter som "bytte" og som er akseptabelt å angripe.
Søsta mi hadde en katt der mannen i huset lekte med katten på denne måte fra han var kattunge, og denne katten hogg i hender, og mange ganger uten noen forvarsel.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #16 på: 11 Februar 2007, 00:34:28 »
Jeg synes Beistet høres akkurat ut som min Buster... Buster er ordentlig mammadalt og kosepus når det passer han, men til tider totalt uberegnelig. Han kan godt ligge på rygg og male mens jeg klør han på magen, men plutselig hogge til. Og han ble ikke tatt fra moren for tidlig heller, han var 11 1/2 uke da han kom til oss. Har bare innsett at han er sånn, og at jeg må bruke tiden til å lese han før jeg rører han...

Var godt å høre at Beistet har blitt bedre etter at nypusen kom i hus. Tror alle katter trenger selskap av noen som er sin egne rase. Buster skal også få selskap av en annen pus med tiden, blir spennende å se om jeg får samme erfaringer som deg da.

Kismet

• Gjest
« Svar #17 på: 11 Februar 2007, 00:35:40 »
Ja jeg tror den uvanen med å hogge til og bite er vanskelig å gjøre så mye med, spesielt når denne gutten lærte han opp til det...