Skrevet av Emne: Trenger råd om anskaffelse av en katt til...  (Lest 1325 ganger)

Tyra

• Gjest
Trenger råd om anskaffelse av en katt til...
« på: 08 Februar 2007, 23:30:53 »
Vi har en gammel hunnkatt på 15 år. Hun har ikke tidligere bodd sammen med andre katter, annet enn 2 kull hun har hatt for noen år siden.(de ble alle gitt bort) Hun er veldig kjærlig og trives best innendørs.

Nå vurderer vi å anskaffe oss en liten kattunge, men er ganske usikre på hva konsekvensene for dette vil være for den eldste katten. Hun er rimelig sær og veldig vant til å styre alene.

Lurer derfor på om noen har erfaring med dette, og noen råd om hvordan vi bør gå frem i denne prosessen. Hva slags kjønn bør man ha på den nye pusen feks? Hvordan introdusere de for hverandre?

Vår største frykt er at gamlemor skal velge å flytte hjemmefra. Er dette vanlig at de gjør?
Kan det være sjans at hun vil "adoptere" den nye?

Setter pris på alle svar:)

Tyra.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Trenger råd om anskaffelse av en katt til...
« Svar #1 på: 08 Februar 2007, 23:41:31 »
Hei du

Gamla hokatter kan ha en tendens til å ikke bli så glad i en ny pus, det er iallefall erfaringer jeg har hatt. Men de kan jo være forskjellige.. Har du hatt katter på besøk og hvordan har hun da regaert? Jeg ville kanskje "testet" hennes reaksjon på en måte..
Pia gamlekatten min rømte og var borte i 2 mnd da vi hadde katten til mormor hos oss, etter mormor døde.. Vi kunne ikke ha mormors katt, det var ikke rettferdig, vi prøvde lenge, men hun nekta være hjemme.. Da hadde vi en til oxo, men han kom FØR Pia og de hadde vært sammen fra Pia var lita..
Skulle du få en til ville valget vært en kastrert liten hannkatt... fra han var liten av...
Men Pia likte ikke Buster heller, katten til broren min, passa han mye da han var liten.. Pia var såå siiinnnt..

Ikke meningen å drepe entusiasmen, sier bare fra om mine erfaringer med eldre hokatter og nye puser..
Jeg håper at det lar seg ordne, det er alltid kosli med 2 puser, og det KAN jo gå kjempe bra oxo :)

:bigarmhug:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 Februar 2007, 23:59:06 »
Min mening er at dere skal la damen eldes i fred - altså vente til hun er borte med å skaffe 1 eller 2 ny(e) katt(er). Hun har vært med dere så lenge, tenk så trist om hun føler seg sviktet og stikker av??....Eller bare bråker med nykomlingen??....

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Tyra

• Gjest
« Svar #3 på: 09 Februar 2007, 14:18:37 »
Wikrita, dette har vi selvfølgelig tenkt på . Men vi tenker og muligheten at om det går bra med en ny katt, så vil ikke gamlemor se det som en belastning. Kansje hun til og med etterhvert finner det litt spennende.
Hun er gammel ja, men kan sikkert leve en del år til. Frisk og tilstede som hun er.
Vi vurderer begge sidene av denne saken og om vi velger en katt til, skjer mye av det på hennes premisser. Dvs at vi vil gjøre overgangen så vel som mulig for henne. Passe ekstra god på henne i denne perioden.

Miss, jo det hender det sniker seg inn andre katter her på besøk. Det eneste som skjer er at gamlemor gjemmer seg. Hun forsvarer redet ganske dårlig sånn sett;) Jeg vet ikke om det likevel er sammenliknbart , da den nye katten jo vil være her permanent og de trenger begge en innkjøringsfase(som man gjerne ikke har når en katt bare er på besøk). Hun er ikke over seg begeistret for andre katter, men det er jo sånn de fleste katter er.

Hun liker seg veldig godt på loftstuen våres, så vi tenkte hun egentlig skulle få ha denne plassen for seg selv(hvertfall i begynnelsen) hvor hun kan få ekstra kos av oss, og vet hun får være der alene.

Går det ikke , må vi jo levere den lille tilbake. Fikk gode tips om å anskaffe fra dyrebeskyttelsen for der kan de leveres igjen om alt skulle kræsje. Og om man vil kan man forsøke med en annen katt.(siden det kan være individuelt hvilke katter som går sammen og ikke)

Takk for svar:)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 09 Februar 2007, 14:23:20 »
Syns kanskje dere burde prøve dere som fosterhjem for en pus først? også om det går bra adobtere den!
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Tyra

• Gjest
« Svar #5 på: 09 Februar 2007, 14:36:30 »
RaraAvis, det er og en god ide. Kan man være fosterhjem for en kattunge?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #6 på: 09 Februar 2007, 15:12:56 »
Nå vet eg ikke kor du bor henne, men DB Hordaland trenger Fosterhjem som kan ta til seg nervøsekattunger, til sosialisering og masse kos!  :biggrin:

Beste måten å finne ut av det på, er å ringe din lokake db avdeling og spørre! :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre