Skrevet av Emne: Flassing  (Lest 971 ganger)

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Flassing
« på: 08 August 2005, 08:21:12 »
Jeg har to katter hjemme hos min mor.De tar jeg meg av enda som når de skal til dyrelge etc.Men de kjøper maten.De er på en måte deres da.Men de har ikke greie på dette med katter sånn generelt..hehe
Vel den ene sorte katten der,Juna,flasser.De spiser dagligvare butikkfôr,lurte på om jeg kanskje måtte bytte fôr eller gi henne vitaminer?Noen erfaringer?
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Flassing
« Svar #1 på: 08 August 2005, 10:14:19 »
Jeg hvet at mine hadde en periode med flassing og da sa dyrlegen at de hadde for tørr hud og trengt olje.Tror det var en olje som het noe slik som vetegrodolje.Jeg fikk kjøpt den i dyreforetningen.Men den var ikke populær å spise.Men fikk den i ved å ta litt på hver pote.Katten hater å ha noe i pelsen sin og slikker med en gang.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Flassing
« Svar #2 på: 08 August 2005, 11:40:02 »
Ok,takk :thumbsup:
Skal høre med vetten jeg.Men de sier vel jeg må gi de det fôret mine katter får.. :shock: (litt dyrt,mrn kanskje det går i ha 50/5o med dèt fôret og det "gamle"?)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Flassing
« Svar #3 på: 08 August 2005, 13:21:01 »
Flasing kan nok komme av at katene får butikkfôr ja, den beskjeden fikk i allefall jeg da Pia var bare året og jeg ikke visste bedre om hva som var bra for katten.

Det vi da fikk tips om var å tilsette vitaminer fettsyrer i maten hennes i en periode på 8-12 uker. Pia går også på den same kuren nå da hun er litt plaget av flassing til tross for at hun får fôr fra veterinær så det kan selvsagt ha andre årsaker og det ser i allefall ut til å hjelpe. Hun har vært på kuren i 4 uker nå og har 8 uker igjen.

Det vi tilsetter maten er noe som heter Viacutan . Det får du kjøpt hos din veterinær både på pumpeflaske og i form av tabletter vil jeg tro.

http://www.vetshop.no/produkt50.html

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Flassing
« Svar #4 på: 08 August 2005, 17:33:58 »
Asså,vi har hatt utallige katter som har kun brukt butikkfôr.Det var før "jeg viste bedre hva som var bra for dem".De har alle blitt urgammle eller dødd av andre grunner...Denne pusen har hatt av og på med allergi  mot støv innimellom,så jeg tror ikke at butikkfôret er ufint å gi alle katter.Mange lever veldig godt på det i maaange år  :thumbsup:  

Tusen takk for råd,skal kjøpe tvert jeg får penger! :)

Linda

• Gjest
Flassing
« Svar #5 på: 08 August 2005, 17:54:42 »
Sitat fra: Hildepilde
Asså,vi har hatt utallige katter som har kun brukt butikkfôr.Det var før "jeg viste bedre hva som var bra for dem".De har alle blitt urgammle eller dødd av andre grunner...Denne pusen har hatt av og på med allergi  mot støv innimellom,så jeg tror ikke at butikkfôret er ufint å gi alle katter.Mange lever veldig godt på det i maaange år  :thumbsup:

Da lurer jeg veldig på hva som menes med "urgammelt" ;) Har flere ganger diskutert farene ved langvarig p-pillebruk med katteeiere som ikke mener det er så farlig, f.eks. "gammelkatta vår gikk på p-piller hele livet og hun ble kjempegammel! Nesten 10 år ble hun!" Og det er jo absolutt ikke gammelt for en katt...

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
Flassing
« Svar #6 på: 08 August 2005, 18:20:04 »
Fiskeolje sies skal hjelpe mot flass, kløing i huden, røyting osv.
Sjekk ut denne linken her  :thumbsup:
http://www.drbaddaky.no/prod_enkel.php?id=57

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Flassing
« Svar #7 på: 08 August 2005, 19:48:15 »
Sitat fra: Linda

Da lurer jeg veldig på hva som menes med "urgammelt" ;) Har flere ganger diskutert farene ved langvarig p-pillebruk med katteeiere som ikke mener det er så farlig, f.eks. "gammelkatta vår gikk på p-piller hele livet og hun ble kjempegammel! Nesten 10 år ble hun!" Og det er jo absolutt ikke gammelt for en katt...

2 av våre puser gikk lanvarig på p-piller..De ble faktisk syke av det.vi viste ikke om det det den gangen..så den tror jeg på.10 år er gammelt for en katt ja.Det har jeg snakket med vetten om.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Flassing
« Svar #8 på: 08 August 2005, 19:50:03 »
Sitat fra: Lene
Fiskeolje sies skal hjelpe mot flass, kløing i huden, røyting osv.
Sjekk ut denne linken her  :thumbsup:
http://www.drbaddaky.no/prod_enkel.php?id=57

Må sjekke ut det,tusen takk! :thumbsup:

Linda

• Gjest
Flassing
« Svar #9 på: 08 August 2005, 19:53:08 »
10 år er gammelt for en katt ja.Det har jeg snakket med vetten om.

10 katteår tilsvarer 56 menneskeår. Synes du det er gammelt?

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Flassing
« Svar #10 på: 08 August 2005, 19:55:11 »
Sitat fra: Linda
10 år er gammelt for en katt ja.Det har jeg snakket med vetten om.

10 katteår tilsvarer 56 menneskeår. Synes du det er gammelt?

Vet ikke jeg.Oppdretteren til vår 10 år gamle katt sa de ble omtrent på den alderen.
Vetten sa det var en bra alder..så jeg anatar det Er en fin alder da.. :hæh:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Flassing
« Svar #11 på: 08 August 2005, 19:56:31 »
Gamle katta vår ble ca 15..

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
Flassing
« Svar #12 på: 08 August 2005, 20:35:23 »
gjennomsnittsalderen på en katt er vel 12-15 leste jeg et sted.
Men har hørt om en del tilfeller der katten har blitt 18 og 20 år. Så var det jo nettopp den som ble 28 da, det er nok veldig sjelden.

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
Flassing
« Svar #13 på: 09 August 2005, 14:55:01 »
Jeg trodde at 15-20 var normalen, i allefall for innekatter. Hørte om en som ble 30 år forleden, men det vil jeg nok kalle "urgammelt" for en katt ;-)

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Flassing
« Svar #14 på: 09 August 2005, 21:34:39 »
Sitat fra: Bytigern
Jeg trodde at 15-20 var normalen, i allefall for innekatter. Hørte om en som ble 30 år forleden, men det vil jeg nok kalle "urgammelt" for en katt ;-)

å guuri meg..Eneste jeg vete r at vår gamle katt var godt voksen da vi fant han.Aner ikke alder.Hadde han til 7 klasse da han døde av sykdom.
Min katter har som regel dødd av sykdom,påkjørsel,eller har tukket av pga en av de andre kattene vi hadde..Vi hadde mye rev den tiden her omkring også.Nå er reven så tam at den ser ikke ut til å ta katter mer.Så det har ikke vært noe forvinnings nummer på mange år.Og de som er forsvunnet var som regel hankatter.Hunkattene var alltid hjemme..Kasterert eller ikke.. :20:
Men pointet asså,den vi hadde som var veldig gammel.Fikk både hundefôr av en nabo,og vanlig butikkfôr av oss.Den måtte avlives pga sykdom.Den måtte ha 15(!) Tabeletter som han skulle egentlig ha èn av for å bli sløv!(beroligende)..Da var han likvel sterk! :shock:
Aske,vår siste katt fikk svulst på størrelse med en kyllingfilet.Han døde selv etter hjertesvikt..Grusomt..Ha n ble 10 år.Oppretter sa orientalerne ligger på 10-15 år sånn ca.
Jeg er jo i dag klar over at butikkfôr ikke er det aller beste.Men det har vært sagt at utekatter får i seg så mye utendefra at de klarer seg fint på den maten..
Men uansett..De to pusene hos modr skal få royal canin nå den 15..Så skal vi kjøpe sånn olje til pelsen til den ene katte,vi får se om det hjelper.Runde og deilige er de begge.Og vakker pels.Men det var asså det flasset da.. :mad:  Børsta de her en dag,d igget det asså!Den sorte,Juna,ble sur på den andre katta(Emma) for hun ble børsta! :lol: