Mipsi er nå nesten et halvt år og har klart seg veldig bra, til tross for at hun 'mistet' moren så tidlig. Hun var ca 7 uker når hun kom til meg og jeg ante ikke hvordan det kom til å gå. I begynnelsen kunne det virke som hun ble en 'suttepus', men nå sutter hun nesten aldri, ikke på Mjauritz en gang. Hu er kjempeflink til å gå i kassa og har kun hatt 2 uhell (hvertfall som jeg kan komme på nå). Den ene gangen da hun ikke kom opp trappa fra kjelleren og måtte tisse der nede, og en annen gang da jeg prøvde å sette lokk på doen, men hun klarte ikke å krabbe oppi, så hun gjorde fra seg på matten utenfor doen. Nå har jeg satt på lokket og hun klarer det fint.
Hun spiser godt, legger på seg, og hører når jeg kjefter på henne. Hu har blitt mer og mer kosete, selv om hun ikke maler noe særlig.
Men i det siste har hu begynt å lage masse rare lyder. Inntil den siste måneden har hun vært nesten taus, bortsett fra noen hyl nå og da (hvis hun har vært redd og sånn).
Hun lager vanlige murrelyder med munnen lukket, men det er jo helt normalt. Men de andre lydene er annerledes. Tonene går veldig opp og ned, som om hun utforsker stemmebåndet. og de kan være ganske høye. Jeg tror hun har munnen åpen, men hun lager alltid lydene når hun er i et annet rom, som om hun roper på oss (mjauritz eller meg).
Det er ikke vanlige mjauelyder, heller ikke ulelyder eller 'gråtelyder'. Høres mer ut som hundelyder egentlig. Kan minne om sånne pipelyder hunder gjør når de er misfornøyd eller utålmodig. Jeg tenkte kanskje hun bare lærte seg å 'snakke' men hun har holdt på med det en god stund nå (ca en mnd). Så kom jeg på at hun faktisk er nesten et halvt år.
Kan det være at hu har blitt kjønnsmoden? Hu stryker seg mye mot ting, mer enn før. Men det er mest med hodet, så det kan være at hun klør i tennene, for hu tygger også mye på ting for tida. hva tror dere?