Skrevet av Emne: Ikke gi katten p-piller  (Lest 1887 ganger)

Utlogget Blære

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.heltprivat.no/blaere
Ikke gi katten p-piller
« på: 08 August 2005, 00:36:55 »
Vet ikke om dette er skrevet om før siden jeg er ny men tar sjansen.

Og min oppfordring er ikke gi hunkatten p-piller. Da det er svært sannsynlig at den vil få kreft i pattene sine. Det skjedde med min forrige katt da hun var 12 år og dyrlegen sa at dette var veldig vanlig hos katter som går på p-piller.

Så mitt råd er ønsker du ikke at pus skal få unger så steriliser henne. I tilegg så kand et være nok at du glemmer å gi henne pillen en gang og så har du en katt i "lykklige omstendigheter" for å si det sånn.
Det er ikke en ekte katt hvis den ikke kommer hjem med halveis avrevet øre og en mus i munnen
Blære
www.heltprivat.no/blaere

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Ikke gi katten p-piller
« Svar #1 på: 08 August 2005, 00:47:34 »
Dette er blitt tatt opp før, men kan være greit å gjenta det, vil bare si i tillegg at FØR pus er gammel nok til å steriliseres så bør hun enten  få p-piller, eller holdes inne :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Linda

• Gjest
Ikke gi katten p-piller
« Svar #2 på: 08 August 2005, 01:48:47 »
Langvarig p-pillebruk kan også føre til livmorsbetennelse.

Min veterinær anbefaler kun p-piller til katter som venter på å bli kastrert samt til avlskatter mellom kull. Huskatter får ikke p-piller i mer enn et år hos min veterinær.

Attack`s

• Gjest
Ikke gi katten p-piller
« Svar #3 på: 12 August 2005, 04:33:28 »
Enig med Liten her.
Jeg er egentlig imot pillen selv,men ikke i avls sammenheng.
Varig pille bruk derimot....

Det kan til og med være farlig å la være å slutte å gi pus pillen dersom den har gått på det i mange år.Kan få helt krøll med syklusen og livmoren den andre veien også.

P-pille fram til kastrering!

Utlogget Missipia

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Missi_cucci
Ikke gi katten p-piller
« Svar #4 på: 14 August 2005, 18:33:35 »
jeg ska ha min lille jente kastrert..

hun er berre 8 uker gammel nå.. tenkte å bruker p-pille til hun kan kastreres.. men når må hun begyne på p-pille og når kan hun bli kastrert?

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
Ikke gi katten p-piller
« Svar #5 på: 14 August 2005, 18:39:58 »
Du kan kastrere fra 5-6 måneders alderen, og før det bør hun jo ikke være alene ute uansett - så jeg ville latt være å begynne med p-piller.

Tror det er mer snakk om rasekatter som man skal ha noen kull på før de kastreres, som går på p-piller fram til det er unnagjort.

Utlogget Missipia

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Missi_cucci
Ikke gi katten p-piller
« Svar #6 på: 14 August 2005, 18:49:28 »
jeg fekk høre at jeg ska berre holde henne inne en månes tid til.. så kunne hun bli med ut..

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
Ikke gi katten p-piller
« Svar #7 på: 18 August 2005, 16:04:07 »
Det kommer sikker litt an på hvordan du bor, men jeg har faktisk hørt at retningssansen ikke er fullt utviklet før i 8-måneders alderen. (Og det underbygges for såvidt om man ser på "bortkommet katt"-annonsene - det er ganske mange ungkatter. ) Ville i allefall ha fulgt med litt ekstra den første tiden.

kattepjusk

• Gjest
SV: Ikke gi katten p-piller
« Svar #8 på: 18 August 2006, 12:52:02 »
ny her, og muligens ny katteeier.

Koster d mye å kastrere en katt? forskjell på ho/han?

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #9 på: 18 August 2006, 12:55:28 »
ny her, og muligens ny katteeier.

Koster d mye å kastrere en katt? forskjell på ho/han?

Prisene på kastrering av katt variere mye fra plass til plass..
Og det er litt dyrere på hunkatter.

Jeg ville tatt en ringerunde til veterinærene i området der du bor og forhørt meg om priser, og eventuelt når dem har kampanje påkastreringav katt.
Pleier ikke disse kampanjene å være på våren og høsten en gang ?   :hmmmm:

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 18 August 2006, 12:56:26 »
Hos meg går det ikke bare på prisen,jeg vil også gjerne undersøke om dem har godt rykte på seg for å gjøre en best mulig jobb.

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #11 på: 18 August 2006, 12:58:29 »
Her er en link hvor det er skrevet litt om priser:

http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,5222.0.html

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #12 på: 18 August 2006, 12:59:58 »
Hos meg går det ikke bare på prisen,jeg vil også gjerne undersøke om dem har godt rykte på seg for å gjøre en best mulig jobb.

Ja så klart det må du også tenke på  :icon_smile:

kattepjusk

• Gjest
« Svar #13 på: 18 August 2006, 13:05:23 »
takk for svar, skal sjekke.. er det noen som har dårlig erfaring med vetrinærer altså? hva er dårlig? infeksjoner? hardhendte?

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 18 August 2006, 13:47:46 »
når kan hun bli kastrert?

Du kan kastrere henne fra hun er 12-14 uker gammel. Shangoen min ble kastrert 12 uker! Men du må nok ringe litt rundt, for de gjør det ikke i alle byer (enda)...

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 18 August 2006, 14:06:31 »
Du kan kastrere henne fra hun er 12-14 uker gammel. Shangoen min ble kastrert 12 uker! Men du må nok ringe litt rundt, for de gjør det ikke i alle byer (enda)...

Hvor var det du kastrerte Shango? Vet du hvilken type narkose de brukte? Kunne godt tenkt meg å kastrert småpusene her før de selges...

Nova

• Gjest
« Svar #16 på: 18 August 2006, 14:11:17 »
Jeg kastrerte han på Fredrikstad Dyrehospital! Vet ikke hva slags narkose de brukte, men han var helt fin igjen 4 timer etter narkosen. Ikke noe sjangling eller noe. :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
« Svar #17 på: 18 August 2006, 14:58:14 »
takk for svar, skal sjekke.. er det noen som har dårlig erfaring med vetrinærer altså? hva er dårlig? infeksjoner? hardhendte?

tja, vetrinæren eg gikk til, klarte ikke finne ut at katten min var hankatt og ikke hukatt som eg trodde, så han ble først sterilisert, også kastrert en måned etterpå  :hmmmm:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #18 på: 19 August 2006, 01:32:05 »
jeg ska ha min lille jente kastrert..

hun er berre 8 uker gammel nå.. tenkte å bruker p-pille til hun kan kastreres.. men når må hun begyne på p-pille og når kan hun bli kastrert?

Katter blir sjelden kjønnsmodne før i 8-9 mnd alder, så hvis du kastrerer henne når hun er et halvt år, er ppiller unødvendig. Men det kan jo hende at dyrlegen din har lenger margin for kastrering, du får høre med ham/henne.
Ellers så var det en ung pus du fikk! Du får ha lykke til, passe ekstra godt på krabaten da. :)

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 19 August 2006, 04:04:41 »
Rasekatter kjenner en gjerne linjer på,vet om sjansen er større for å bli tidligere kjønnsmodne enn andre,og noen raser er mer kjent for tidligere kjønnsmodning enn andre.
Huskattene vet en det jo ikke på,der kommer der jo tidlig utgaver og senerer utgaver.

Valentino i mitt D kull ble kastrert 15 uker  gammel,og det angres ikke  :icon_smile:

(Mamman til Valentino fikk løpetid første gang knappe 16 uker gammel,ikke noe morro )