Skrevet av Emne: Innekatt og mulig forsvinning  (Lest 1823 ganger)

doink

• Gjest
Innekatt og mulig forsvinning
« på: 02 Februar 2007, 19:05:33 »
Hei, jeg har et spørsmål til dere som har mer peiling på akkurat dette enn meg :D Jeg og samboeren min har en Ragdoll som kun er inne. hun er nå ca 3 år og har aldri vært løs ute før. Jeg bodde hjemme hos min mor de første 2.5 år av kattens levetid og der var huset veldig bra lagt opp til katten, med veranda i 2etg som hun ikke kunne hoppe ned fra samt vi luftet kun fra vinduene i de øverste etasjene.
Nå deriomot bor jeg på bakkenivå og jeg er redd for hva som kan skje hvis katten en eller annen dag skulle klare å smette ut et øyeblikk vi ikke er oppmerksom. Vi lufter henne nesten hver dag i bånd ute rundt huset og i hagen slik hun iallfall er kjent med huset og vet hvor hun bor.

Mitt spørsmål er da, hvis katten en dag klarer å smette ut, hva er sjansen for at hun aldri kommer tilbake ? Eller gjør det ingenting at hun er 3 år så lenge hun er litt kjent med området utforbi huset ?

Jeg vil vite om det bare er jeg som er helt panisk og overnervøs eller om det mest sannsynlig ville gått bra selvom hun forsvant en gang....

Hilsen en som er veldig redd for katten sin :D

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Innekatt og mulig forsvinning
« Svar #1 på: 02 Februar 2007, 19:08:04 »
Har du stor hage, så kan du jo bygge en kattegård til henne, er mange som bruker det. :icon_smile:

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #2 på: 02 Februar 2007, 19:10:14 »
heihei!!

Jeg har også kun innekatter, men mine lufter jeg ikke, de er kun inne!!
Men før sa hadde jeg en pus om var inne, som jeg luftet litt og hun kom seg ut en gang og hun kom igjen hun, så jeg følte det var tygt å ha henne litt ute alene uten bånd jeg tilslutt!!

Så siden du lufter henne så er hun blitt vant med hvor dere bor og luften rundt, så tror ikke du skal være redd for at hvis hun slippes ut så kommer hun igjen!! det er jeg sikker på!!
katter som er inne minst 4 uker vil kjenne igjen luften fra sitt hjem og vil komme hjem igjen som regel!! Så ta det med ro!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

doink

• Gjest
« Svar #3 på: 02 Februar 2007, 19:43:31 »
Har du stor hage, så kan du jo bygge en kattegård til henne, er mange som bruker det. :icon_smile:

Nå var ikke problemet å fått luftet henne, men snarere hvis hun stakk av og luftet seg selv:D Hagen er ikke direkte våres så noe slikt hadde vi nok ikke fått laget:D

Betryggende å høre at swimzy sin kom tilbake iallfall. Er det noen fler som har lignende innspill, både positive og negative så hadde jeg satt pris på det :D

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #4 på: 02 Februar 2007, 20:03:43 »
Men altså en kan jo ikke gå rundt å tenke slik da blir en jo gal  :fnis[1]:
Det har skjedd her to ganger, men de kom tilbake hvis det er en trøst. Vi hadde glemt å lukke ett vindu.

Utlogget Anna

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02 Februar 2007, 20:16:34 »
Mine foreldre har en katt som de kun har inne, hun er over 10 år gammel.. de har flyttet litt rundt de siste årene og ett par ganger har katten klart og smette ut av huset. Den ene gangen skjedde det mens jeg passet henne - jeg var super urolig fordi jeg tenkte all slags skumle ting som kunne skje med henne, men etter ett døgn kom hun tilbake. Det var sommer så jeg hadde døren til huset åpent og hadde satt frem mat innerst i hallen, jeg fant ut at før eller senere måtte hun bli sulten og da ville hun nok komme hjem, noe hun gjorde. Jeg tror at hun fikk smaken på utelivet da, fordi når hun så at jeg kom inn i hallen til hun og at jeg hadde 'oppdaget' henne, snudde hun og prøvde og løpe ut igjen.. men heldivis var jeg kjappere  :humre:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 04 Februar 2007, 14:28:39 »
katter som er inne minst 4 uker vil kjenne igjen luften fra sitt hjem og vil komme hjem igjen som regel!!

Jeg trodde katter ikke utviklet steds-sansen sin før de var 8 måneder jeg?  :hmmmm: Mulig jeg tar feil altså, men jeg mener jeg har hørt det en plass!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 04 Februar 2007, 15:19:56 »
jeg har hørt 6 måneder..  :klø seg:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04 Februar 2007, 15:24:58 »
Jeg har hørt 10.  :fnis[1]:

Forøvrig så kom det en selger på døra her en gang jeg sto i dusjen og når jeg kom ut fortalte han at han slapp ut katten min for den ville ut. Det er altså innekatt.  :icon_mad:
Men hun kom tilbake da!

doink

• Gjest
« Svar #9 på: 04 Februar 2007, 16:21:18 »
katter som er inne minst 4 uker vil kjenne igjen luften fra sitt hjem og vil komme hjem igjen som regel!!

Jeg trodde katter ikke utviklet steds-sansen sin før de var 8 måneder jeg?  :hmmmm: Mulig jeg tar feil altså, men jeg mener jeg har hørt det en plass!

Du har nok ganske rett. Men den som skrev dette oppfor mente noe annet. Ikke at katten skal være 4 uker gammel, men om den er inne i sitt eget hjem i 4 uker. F.eks om katten er 2 år og du flytter til ny leilighet, så trenger katten å være inne 4 uker før det er "trygt" å slippe den ut :D

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #10 på: 04 Februar 2007, 20:16:51 »
ja, det var det jeg mente doink....takk for det!!!  :icon_smile:

Jeg har også hørt at katten skal være minst 8 månder gammel før man får utvikler rettningsansen sin fult ja!!!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #11 på: 05 Februar 2007, 03:45:53 »
Er katten din chippet Doink?
Da er iallefall sjansen større for at noen andre kan hjelpe henne hjem om hun stikker av.
Kanskje enda bedre om du begynner å la henne gå med halsbånd hele tiden, gjerne med telefonnummer på.
(Hun kommer nok til å synes det er heeelt forferdelig i starten, men venner seg nok til det...)

Hvis du har muligheten så kan du lage gitter på innsiden av verandadør og vinduer, litt sånn amerikansk.
Men ikke bruk myggnetting, katter har det med å prøve å klatre på sånnt..  :fnis[1]:
Hønsenetting du fester på rammer, og hekter fast på innsiden, og magnetlås, vil funke ypperlig!

(Har planer om noe sånnt i nyleiligheten selv...  :icon_mrgreen:)

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 Februar 2007, 09:46:37 »
Ja, rammer på vinduer og dører er smart. :) Har tenkt å ordne det i huset vårt jeg også.  :biggrin:

doink

• Gjest
« Svar #13 på: 05 Februar 2007, 19:36:44 »
Er katten din chippet Doink?

Ja, hun er jo chippet. men jeg stoler ikke helt på at hele chippingen fungere som det burde. Det er vel få mennesker som klarer å se at katten har gått seg vill, og de fleste vet vel ikke hva chip er så de tenker sikkert ikke på å levere den inn noe sted og sjekke det :D Mulig jeg er litt pessimistisk, men det er nok realiteten.

Vi leier bare her og har ikke engang veranda, så det får nok ventes med. vi har latt hun bli vandt til halsbånd, så når sommeren kommer og vinduene står oftere åpne her så tar jeg rådet og fester telefonnummer på og lar henne ha det på mens hun er inne. Det var jo en god ide :D Det er så farlige trafikkerte veier rett der vi bor så jeg har litt angst. Er vel kanskje overbeskyttende og litt for redd for de jeg er glad i, men det er vanskelig å la være :D

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #14 på: 05 Februar 2007, 19:39:45 »
Det skjønner jeg godt!!

Syns du gjør en super jobb, tror ikke det er mer du kan gjøre nå!

Juul

• Gjest
« Svar #15 på: 10 Februar 2007, 04:23:43 »
Påsan, stakk ut 2 turer på eget initativ. Begge gangene sto han utenfor inngangsdøra da vi skulle ut for å lete etter han! Han er en skikkelig innekatt!  :biggrin:

Kismet

• Gjest
« Svar #16 på: 10 Februar 2007, 19:07:15 »
Jeg tror at en innekatt kanskje er såpass redd når den stikker ut for første gang at den vil holde seg i nærheten.