Skrevet av Emne: Pus kan kun være enepus etter at hun har hatt ringorm?  (Lest 9936 ganger)

Utlogget Anna

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
Pus kan kun være enepus etter at hun har hatt ringorm?
« på: 01 Februar 2007, 20:32:58 »
Da vi fikk Missi fikk jeg beskjed av DB at fordi hun har hatt ringorm, så har dyrlegen sagt at hun må være alenepus i sitt nye hjem. Vi fikk vite dette i det papirene ble skrevet under til tross for at jeg tidligere hadde spurt de om diverse info etc om henne.. jeg har jo alltid ønsket flere enn èn katt men det hadde nok likevel ikke forandret mening ang. å ta henne til oss fordi jeg ble jo sjarmert i senk av vesla. Det jeg lurer på nå er hvor mye vekt jeg skal legge på hva dyrlegen sa.. er det virkelig slik at hun ikke kan bo sammen med en annen katt fordi hun har hatt ringorm? Hun er jo behandlet for det nå. Skal jeg spørre om en annen dyrleges mening for å være helt sikker eller bare slå meg til ro med at hun må være uten en venn her?

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
SV: Pus kan kun være enepus etter at hun har hatt ringorm?
« Svar #1 på: 01 Februar 2007, 20:35:30 »
Ringorm er en C-"sykdom" som ikke er varslingspliktig. Likevel blir ringorm på katt fortsatt møtt med hysteri også blant noen veterinærer som av gammel uvane anbefaler avlivning. Det er det samme som å si at en katt som har øre-/pelsmidd bør avlives ! Dersom din veterinær anbefaler avlivning av din katt dersom den får konstatert ringorm, så imøtegå veterinæren og presenter for ham/henne det som skrives her.

Det er bevist at de katter som en gang har hatt ringormsmitte, ikke blir smittet flere ganger."

Her va jeg igjenn :) Dyrleger er veldig forskjellige... de er nok lurt å høre med flere etter du leser dette...
Fant de nettop på internett :) Her vil de jo avlive...
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Anna

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #2 på: 01 Februar 2007, 20:53:23 »
Jaha..om jeg tar med Missi til den gamle dyrlegen jeg alltid har brukt på dyrene mine tidligere, og han sier at han anbefaler avlivning, så vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro om han!  :icon_eek: Jeg tror jeg skal lese mer om ringorm så jeg har mer kunnskap selv om det samtidig som jeg kommer til å forhøre meg med flere dyrleger. Det hadde jo vært synd om hun ikke skulle få en venninne pga gammelt hysteri.. men på den andre siden vil jeg jo ikke ta en katt til inn hit om det kan være til skade for noen. Tusen takk for svar i allefall  :bigarmhug:a

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 01 Februar 2007, 20:58:33 »
Jo bare hyggelig... Hos Norsk huskattforening står de masse bra!

http://home.no.net/huskatt/helse.htm#Kattesykdommer2
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #4 på: 01 Februar 2007, 21:01:09 »
Det er noe av det dummeste jeg har hørt, for en utrolig lite kunnskapsrik dyrlege sier jeg bare.
Så lenge katten er behandlet og ringormen er borte kan du skaffe deg så mange katter du vil.

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 01 Februar 2007, 21:03:41 »
Ja det mener jeg også... er jo sånn med andre dyr..
Er synn det er så mange forskjellige dyrleger som kansje ikke skulle hatt den jobben...
Hilsen Siri Jeanette.

Utlogget Anna

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 01 Februar 2007, 21:15:53 »
Det er noe av det dummeste jeg har hørt, for en utrolig lite kunnskapsrik dyrlege sier jeg bare.
Så lenge katten er behandlet og ringormen er borte kan du skaffe deg så mange katter du vil.

Tror du? Det høres håpefullt ut.. jeg tok det for god fisk i og med at jeg ikke vet noe særlig om ringorm.. holder på å lese om det nå og har heller ikke funnet noen steder der det står at man ikke kan ha en tidligere smittet katt sammen med andre katter. I såfall burde hun jo ikke være med mennesker heller, i og med at det smitter like godt til mennesker som til dyr. Jeg er sikker på at hun hadde blitt glad for en venninne, det hadde i allefall vi blitt  :bigarmhug:

Og ja.. det er merkelig hvor forskjellige dyrleger kan være, er skummelt å tenke når det er tross alt levendes vesen de behandler og gir råd om[/color]

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 01 Februar 2007, 21:27:33 »

Skriver under på den!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #8 på: 02 Februar 2007, 13:36:41 »
Tror du trygt kan skaffe deg en pus til ..... :icon_smile:

Jeg har hatt ringorm selv jeg , på armen  :icon_eek: det tok utrolig lang tid før "soppen" ble borte, men legen sa at når man først har hatt ringorm så får man det ikke igjen.

Men jeg fikk IKKE beskjed om å være alene fordet  :fnis[1]: herregud skjønner ikke helt hva den personen tenkte på jeg altså.
 :icon_neutral:

tvb_86

• Gjest
« Svar #9 på: 02 Februar 2007, 15:45:41 »
Tror du trygt kan skaffe deg en pus til ..... :icon_smile:

Jeg har hatt ringorm selv jeg , på armen  :icon_eek: det tok utrolig lang tid før "soppen" ble borte, men legen sa at når man først har hatt ringorm så får man det ikke igjen.

Men jeg fikk IKKE beskjed om å være alene fordet  :fnis[1]: herregud skjønner ikke helt hva den personen tenkte på jeg altså.
 :icon_neutral:

:hihi[1]: det er for dumt vet du. du må liksom passe deg for unga dine da..for du er farlig. hihi
det er skikkelig dumt, og det har aldri jeg hørt om før altså. at man ikke kan ha flere katter fordi en har hatt ringorm :)
er enig med katrine og de andre her. bare tull!

Utlogget Anna

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #10 på: 02 Februar 2007, 20:18:34 »
Det høres bra ut.. jeg var overrasket selv over å høre det, men var så glad for å få Missi hjem at jeg tenkte ikke noe særlig mer over det før nå etterpå. Jeg tror hun hadde hatt godt av å ha en annen katt å være sammen med, hun er i allefall veldig interessert i de andre kattene hun ser rundt huset her  :fnis[1]:

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
« Svar #11 på: 02 Februar 2007, 22:03:54 »
Da vi fikk Missi fikk jeg beskjed av DB at fordi hun har hatt ringorm, så har dyrlegen sagt at hun må være alenepus i sitt nye hjem. Vi fikk vite dette i det papirene ble skrevet under til tross for at jeg tidligere hadde spurt de om diverse info etc om henne.. jeg har jo alltid ønsket flere enn èn katt men det hadde nok likevel ikke forandret mening ang. å ta henne til oss fordi jeg ble jo sjarmert i senk av vesla. Det jeg lurer på nå er hvor mye vekt jeg skal legge på hva dyrlegen sa.. er det virkelig slik at hun ikke kan bo sammen med en annen katt fordi hun har hatt ringorm? Hun er jo behandlet for det nå. Skal jeg spørre om en annen dyrleges mening for å være helt sikker eller bare slå meg til ro med at hun må være uten en venn her?

Har du behandlet henne hjemme hos deg?
Stusser mange ganger over disse forskjellige kattefora,
for her sitter vi "vanlige" katteiere, og mener at veterinærer de kan og veit lite.

Har dere hørt om "sporer" sporer som kan leve i maaaaaaaaaaaange år
å så bryte ut.
Kjennskap til ringorm har muligens de fleste som har holdt på noen år vært innom - hørt om,
har ikke selv hatt det på mine katter, men min venninde fikk det på en......to....tre....fir e.....fem............... .seks..syv ++++
antall dyr, ble behandlet med noe grusomme piller. badet i allverdens midler, skrape prøver, barbert, isolert,smørt inn med jodosan
men det dukker opp igjen og igjen, enkelte var "friske" smittebærere, de var helcella, bare noe som biopsi kunne vise, tror hun
holdt på bort i to år, da var de fleste kattene så reduserte av kurer og isolasjon. at de fleste forlot denne verden :(

Tenk dere godt om, før dere mener at ringorm er på lik linje som øremidd - pelsmidd, dette er bare "blåbær i sammenligning med ringorm.

Endel år tilbake ble katteriet, eller hjemme ditt besøkt av distrikt veterinæren som da friskmeldte deg og katt(ene) dine
Tror det var 6 mnd karantene tid etter dette også i enkelte tilfeller :icon_smile:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #12 på: 02 Februar 2007, 22:44:16 »
En må ikke bli hysterisk, sporene kan leve i ting opptil 18mnd. Å nå er sikkert ikke medisinene så sterke som de for mange år tilbake. Å du vasker leiligheten med noe som heter Virkon fåes på felleskjøpet, denne tar livet av ringorm. Å så lenge den katta hennes er feilfri så kan ikke veten komme å si at den må være alenekatt, dette er helt tåpelig. Jeg trodde jeg hadde ringorm selv for ikke så lenge siden så tro meg jeg har lest alt jeg har kommet over og vet godt hva det er. Men så hysterisk som du fremstiller det er ikke virkeligheten altså. Da har hun du kjenner vært max uheldig. Kattunger som er veldig små kan ikke kures , men voksne katter som er friske og opplagte dør ikke.

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
« Svar #13 på: 02 Februar 2007, 22:58:11 »
Virkon fantes den gangen også.
Jeg mener ikke at du aldri skal skaffe deg katt
hvis uhellet har vært hos deg..................men at
ringorm kan være noe svineri.
18 mnd, hvor har du det fra,
hvis du kjenner folk som driver gård, kan det opplyses at ringorm sporer kan
ligge/henge/sveve i gjerder, trær, mm i årevis.

Det har vært flere kattoppdretter i Norge som har mistet fine
avlsyr av medesineringen av ringorm, det smitter også over på mennensker
båd i hodebunn- ansikt på hender/bein har jeg sett dette, og da anakker jeg ikke om en person...............men flere personer

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #14 på: 02 Februar 2007, 23:02:28 »
Det står på en faktaside om ringorm at sporene kan leve i opptil 18mnd på forskjellige ting sofa, gulver, klær etc.
Men hun skriver at DB har sagt at katten har hatt ringorm, da tolker jeg det dithen at da hun har fått katten er den friskmeldt, å da kan hun fint skaffe seg en ny.
Venninna mi fikk også ringorm på sine for 3 år siden og da fikk dem det også, de voksne kattene dem klarte seg, men hun måtte avlive de minste kattungene, for de var ikke gamle nok til å tåle medisineringen også var dem i tillegg så hardt angrepet at det var ingen utvei. Bare søk på ringorm i google så ser du at det står 18mnd.
Husk også at det er flere forskjellige typer, eks ringorm som går på kuer, kan ikke smitte til katter og omvendt.
Ringorm til hest , kan heller ikke smitte til katt/hund og omvendt.

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #15 på: 02 Februar 2007, 23:04:30 »
I den stallen jeg hadde hesten min i før...
Der hadde de ringorm. Men de var kun 2 hester å de sto alene i en av stallene en stund, der
var det ingen andre som ble smittet...
Å det har ikke vert noe ringorm der oppe etter den gangen å det er flere år siden...
Så de kan ikke ha ligget i treverket der...
Men det er kansje forkjell på hest og katt... jeg har aldrig hatt ringom på et
dyr jeg har hatt... Men har opplevd de at de andre som har hatt de på sine dyr ikke har hatt
noe problem etter den ene gangen :)
Hilsen Siri Jeanette.

Utlogget Anna

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #16 på: 02 Februar 2007, 23:12:12 »
Missi har vært hos DB i ca 5 mnd mener jeg. Hun var gravid da hun ble funnet av en dame og da hun nedkom med fire små ble hun og ungene sendt til DB hvor de ble behandlet i tillegg til at de har vært på isolet hele tiden de har vært der. Dvs hun ble behandlet for max 5 mnd siden, antagelig litt mindre fordi kattungene også ble behandlet for ringorm så da regner jeg med at det ikke ble oppdager før kattungene ble født (ca 3.5 mnd siden) Hun var hos dyrlegen igjen, for annen gang, samme uke som jeg fikk henne og da hadde dyrlegen sagt at hun var fin igjen.. men at hun må være alenepus i sitt nye hjem. Helt hvor lenge, eller om det var ment som permanent vet jeg ikke. Jeg leste jo litt på diverse linker på nettet og der står det jo noe om 'gammel overtro' hos enkelte dyrleger og overdrevet hysteri.. men på den andre hånd vil jeg jo ikke ta inn en katt til og utsette den også for ringorm. Hun skal vaksineres for siste gang om noen uker og da skal jeg til min 'gamle' dyrlege så jeg skal spørre han om hva han tenker om det hele. Vet ikke hva hun har vært behandlet med fordi de skjedde flere mnd før jeg så henne, men barbert har hun ikke vært for hun har all pelsen sin inntakt (untatt på magen for der har hun blitt sterilisert  :fnis[1]: )

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #17 på: 02 Februar 2007, 23:20:38 »
Fant noe fra norsk huskatt forening som er upto date :)

Kattesykdommer - Ringorm

Ringorm er egentlig en sopp-/hudsykdom som inntreffer hos mange dyr der immunforsvaret er dårlig. Derfor rammes helst kattunger og ikke voksne katter som får godt stell og ellers er friske. En frisk voksen katt som får ringorm, vil bli frisk av seg selv i løpet av ca 2 uker uten behandling og ingen symptomer vises på katten. Noen få mennesker kan også bli smittet av ringorm enten mennesker imellom eller fra et dyr. Det vises da en rød flekk på huden som kan behandles med kremen Canesten som er reseptfri. Flekken forsvinner da i løpet av noen dager.

Ringorm er en C-"sykdom" som ikke er varslingspliktig. Likevel blir ringorm på katt fortsatt møtt med hysteri også blant noen veterinærer som av gammel uvane anbefaler avlivning. Det er det samme som å si at en katt som har øre-/pelsmidd bør avlives ! Dersom din veterinær anbefaler avlivning av din katt dersom den får konstatert ringorm, så imøtegå veterinæren og presenter for ham/henne det som skrives her.

Før brukte man tabletter som het Lamotylatabletter (griseofulvin). Den hadde bivirkninger og er nå ikke i bruk. Dessuten har det visstnok kommet et middel som skal dryppes i munnen (?) på katt som heter Itrafugol. Nye tabletter som er svært effektive og uten bivirkninger selv i høye doser og som også kan brukes på kattunger heter Program Lufenuron. Her kommer oppskriften på bruk av Program Lufenuron:

BENYTT PROGRAM LUFENURON (loppemiddel for katt og hund). KJØP PAKNINGEN FOR HUNDER DER 1 TABLETT ER 400 MG.

1 KATT SKAL HA 100 MG LUFENURON PR KG KROPPSVEKT. EN KATT PÅ OMLAG 4 KG SKAL DERMED HA HELE HUNDETABLETTEN PÅ 400 MG. TABLETTEN DELES I TO ELLER FIRE FORDI DEN ER STOR FOR EN KATTEMUNN.

ETTER TO UKER GJENTAS KUREN. DEN KAN GJERNE GJENTAS EN GANG TIL MED TO UKERS MELLOMROM.

Skift underlag og vask litt ekstra der katten oppholder seg. Det er viktig av man benytter dosen for hund og ikke for katt. Forskningsresultatene viste nemlig at kattedosen (loppemiddelet) for katt ikke var sterkt nok til å kurere ringormsmitten på katt. Tablettene er ufarlige selv med høy dose.

Man antar at omlag 30 prosent av norske katter har ringorm til enhver tid. Ringormen kan være symptomfri.

Det er bevist at de katter som en gang har hatt ringormsmitte, ikke blir smittet flere ganger."

Kommentar fra Kari Mills

Det ryster også meg at en veterinær i dag, med all den dokumentasjon som foreligger, anbefaller avliving p.g.a. ringorm (Tinnea). Tinnea er i samme familie som fotsopp og "jock itch" (noe idrettfolk lett får), avliving blir aldri nevnt.

Med jevne mellomrom, får vi katter inn med ringorm. De har ikke vondt eller lider noe av dette, så hvorfor drepe når det så lett kan kureres? Vanlig hygiene og Canesten 1% er alt som trengs.

Som Dyrebeskyttere bør dreping kun kære løsning dersom dyret er så sykt at det aldri kan bli friskt. Vi må ikke ty til lettvinte måter - alle har krav på livet som de har fått i gave, t.o.m. en katt med Tinnea.

Lykke til - stå på. Vi må hjelpe der vi kan.

Mvh,

Kari Mills
Leder Dyreb. Sør Rog.
Nestleder Dyreb. Norge

Tilbake til toppen

Kilde : http://home.no.net/huskatt/helse.htm

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #18 på: 02 Februar 2007, 23:30:48 »
http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=425

Dette er ett spm en dyrlege har svart på.. Ble kanskje ikke mye klokere av det, men uansett- legger det her :)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #19 på: 03 Februar 2007, 06:36:22 »
Tror selv jeg ville ventet et halvt år eller noe sånnt før jeg hadde skaffe en katt til om det hadde hent meg, sånn for sikkerhets skyld.
Også passet godt på at den nye katten hadde vært 100% frisk og rask!