Skrevet av Emne: Innekatter / Hellig Birma  (Lest 2101 ganger)

lily

• Gjest
Innekatter / Hellig Birma
« på: 30 Januar 2007, 12:30:01 »
Heisann alle sammen! 

Jeg er ny her på forumet og har et par spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med...?  ;D
Jeg har lenge tenkt på å få meg katt, men har utsatt det pga jeg bor i leilighet i sentrum (Bergen).. Er student, og flytter jo derfor med ujevne mellomrom. Så har tenkt at jeg bør vente med å få meg pus til jeg er mer 'etablert' og kanskje har kjøpt leilighet/hus.. Men det er jo antageligvis mange år til jeg har mulighet til det.. :(  Savner veldig å ha katt, er vokst opp med katter, og har en pus oppe hos foreldrene mine (vant til å løpe rundt ute 'på landet', så kunne ikke ta hun med meg til en leilighet i by'n..).

Så det jeg lurer på..
Kunne veldig tenkt meg en Birma, har 'siklet' på de lenge.. Er Birmaer fine 'leilighetskatter'? Blir en innekatt veldig stresset av flytting? Flytter jo ikke 'hele tiden', men noen ganger i løpet av kattens leveår blir det nok..
Vet at Birmaer er veldig sosiale, så bør man helst ha to stk.? Jeg er student m. deltidsjobb, men er relativt mye hjemme/har anledning til å være mye hjemme.. Hvis jeg skal ha to, bør de i så fall anskaffes samtidig el vil det stort sett gå greit om en venter f.eks et år med å anskaffe nr to? 
Ca hva ligger prisen på en Birma på? Gjerne en med 'skjønnhetsfeil'/som ikke kan brukes til avl/utstilling. Og tror dere en oppdretter vil ha noen 'problemer' med å selge til en student som ikke har hatt Birma/innekatt før? Tenker på om de kanskje vil prioritere andre kjøpere fremfor meg.. Er som sagt vokst opp med katter (div raser, men alle utekatter), er snart 25 år og bor i en leil på ca 75 kvm + balkong i et rolig strøk.

Og til slutt, hvis det er noen Birma-oppdrettere fra Hordaland her, så send meg gjerne en PM  :biggrin: 

- Lily

Utlogget Luna

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 10
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Innekatter / Hellig Birma
« Svar #1 på: 31 Januar 2007, 09:58:46 »
Birma fønker veldig bra i leilighet. Sjøl flytta eg to gonga på et halvt år i fjor og det var ingen problem. Birmaen min venner seg i alle fall fort til nye plasser.
Vil anbefale at du får deg to katter. Trenger ikkje vere to birma. Kan godt vere en birma og en huskatt for eks. Alt etter kass katter du ønsker å ha då. Innekatter sjenerelt har nok godt av å ha en kamerat når en er på jobb/skule  :icon_smile: Har desverre berre en katt sjøl no, men skal ha meg fleire katter av andre raser så snart eg får råd til det.
Trur birma ligger på 5000-6000kr, men skal ikkje seie det heilt sikkert. Min pus har utstillingsfeil da han har en blå "finger", og i tillegg hadde han berre en utvikla testikkel. Er kastrert no då. Men det er ingen problem om en ikkje skal på utstilling. Er like masse kosepus for det  ;D
Vil ikkje tru at det er nokke problem at du ikkje har hatt birma før. En gong er jo den første for oss alle som har/skal ha birma  :) Eg har ikkje hatt birma før. Var kun vandt med huskatt som er ute/innekatt. Det viktigaste er at katten får det bra i den nye heimen sin  :icon_smile:
Leilighet på 75 kvm går veldig bra til to katter.

Har du tenkt på kass farge du vil ha på pusen/pusane? Sjøl har eg en blåtabby gutt og det er nydelig  :love:

Lykke til med valg av pus da  ;D

lily

• Gjest
« Svar #2 på: 31 Januar 2007, 12:05:51 »
Tusen takk for svar!

Tenkte meg det var best med to ja, men regner med det går greit om jeg venter et års tid med å få nr to i hus? At det ikke blir masse krangling og sånn, for da er jo fremdeles førstemann relativt ung..   

Fargen er ikke så veldig viktig for meg, selv om jeg synes blåmasket er en veeldig fin farge  :biggrin: Og tabby generelt.. Men er egentlig ikke såå nøye, alle Birmaer jeg har sett var nyydelige uansett :)

Har forresten funnet en del oppdrettere i nærheten av Bergen, så har tenkt å sende noen mailer.. Å få katt til sommeren/tidlig på høsten hadde vært perfekt!

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #3 på: 31 Januar 2007, 20:29:08 »
Jeg har ingen kjennskap til Birma, men jeg vil uansett anbefale deg å skaffe to puser samtidig. Jeg har to søskenpuser og de er helt avhengig av hverandre! Da de var 7 mnd gamle flyttet det inn en pus til her (hun er akkurat ett år eldre) og det har vært ganske vanskelig å få til å fungere. Av og til har det sett ut til at de endelig har blitt venner, men så har de kranglet så busta fyker igjen! Har vært litt frustrerende til tider... Dette er nå tre måneder siden, og endelig ser det ut til at de har blitt vant med hverandre, selv om de fortsatt har noen perioder hvor de småkrangler (en av søsknene og nykommeren altså, aldri søsknene). Uansett; Lykke til! :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 31 Januar 2007, 20:37:04 »
Tror og eg vil anbefale få dem samtidig, eg ser godt forskjell fra når eg hadde 1 pus og 2 nye kom i hus, til nå som eg har 2 søstre..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #5 på: 31 Januar 2007, 20:50:10 »
ja vil også anbefale å få dem da de er unge begge 2...
Misty er 4 en hal måned, håper det går bra med henne og Thlaia i morgen :)
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

lily

• Gjest
« Svar #6 på: 07 Februar 2007, 16:55:15 »
Tusen takk for svar alle sammen :) 
Men jeg er redd for at det kan bli litt vanskelig å skaffe seg to katter samtidig, rent økonomisk.. De koster jo litt disse pjuskene her. Pluss utstyr (selv om det ikke nødvendigvis blir så mye mer for to katter enn én da..), vaksiner, evt kastrering/sterilisering.. alt dette kommer jo samtidig når kattene er ca like gamle. Men mest det at det kan bli litt vanskelig å kjøpe to katter til 5 - 7000 (?) pr stk på en gang.. Hadde tenkt å bruke feriepengene mine på alt dette  ;D Men kan bli litt vanskelig å få det til å strekke til to på en gang..  :(

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #7 på: 07 Februar 2007, 17:07:22 »
Går nok greit å vente med nr to også, men det er kanskje en fordel å få de så nært som mulig.  :icon_wink:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 07 Februar 2007, 17:11:03 »
 :whistling: Du får skaffe deg en birma og en litt billigere huskatt da

Skjønner at det blir vanskeligere med 2 ja :) Selv fikk eg mine samtidig, og følte at det var det rette for meg der og da! :) Fikk mine fra DB da.. så de er "bare" huskatter ;)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Februar 2007, 17:31:19 »
hei sann!
Eg bur i sentrum i bergen, har to katter og har lyst å advare deg litt.
det er uhyre vanskeleg å finne sted å bo med katt, spesielt med studentøkonomi.  det er ikkje for ingenting at studenter flerst bur i kollektiv, det er billigare rett og slett.
eg brukte 4 mnd på å finne eit sted da a) katter er tillat b) ingen er allergisk c) som eg har råd til d) katten har utemogligheter.
d) er jo ikkje tilfelle hjå deg, me   a) til c) er vanskeleg nok.
Har eit bekjennt par som er no i gang med å slite og finne seg sted å bo med katt.

det virker som om i alle kollektiv er det minst ein person som er allergisk eller kanskje allergisk. dei flerste huseigerer vil ikkje ha katt. også må ein jo ha råd til det også.

eg har no funne slik ein kåk, men desse 4 mnd eg brukte på å finne den var traumatisk. eg var konstant redd for å havne på gata med kattepus, eller at eg måtte gje katten min ifrå meg. eg var heldig at eg kunne "parkere" katten hjå venner imens.
kan sjølvsagt hende at eg var spesielt uheldig som trengte 4 mnd, men som sagt, no er det eit bekjennt par som  går gjennom akkurat same helvete.

eg har likevel valgt å beholde kattepusen min og har no skaffa ein til katt. så eg har valgt å håpe på det beste og ta sjansen. skjønner om du gjer det same, altså. skulle berre rapportere mine erfaringer med katt som student i bergen by.

heike

« Siste redigering: 07 Februar 2007, 17:50:24 av Kater&Ich »

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #10 på: 07 Februar 2007, 19:31:53 »
De heter ikke "bare" huskatter...
De heter HUSKATTER  ;D
Jeg har også en huskatt å en bengal men begge er like mye verd å begge blir like mye kost med...
De er såå skjønne begge 2 :D
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

lily

• Gjest
« Svar #11 på: 08 Februar 2007, 12:18:31 »
Heike: takk for advarsel :)  jeg har tenkt en del på akkurat dette, og det er litt av grunnen til at jeg ikke har fått meg katt før. Men hvis jeg skulle vente til jeg kjøper meg leilighet/hus, så må jeg jo vente i åresvis, og det tror jeg ikke jeg klarer! Har vært uten dyr siden jeg flyttet hjemmefra for seks år siden (utenom de jeg har hos mamma og pappa da, men er ikke helt det samme å ikke ha dyr rundt seg hver dag..) :(    Jeg tror ikke det kommer til å bli aktuelt for meg å bo i kollektiv.. Akkurat nå bor jeg med en venninne som ELSKER katter, og vi kommer nok til å bli boende sammen en god stund.. Hvis jeg flytter, blir det nok i så fall sammen med kjæresten, som også ELSKER katter :D Og jeg har flere venner som kan ta vare på katten for meg, om jeg evt blir stående uten bopel/ må bo en periode et sted jeg ikke kan ha katt. Så det passer egentlig bedre å få katt nå (til sommeren, når jeg får feriepenger altså.. :) ) enn det har gjort noen gang siden jeg flyttet hjemmefra :)