Skrevet av Emne: blod i urin??  (Lest 4273 ganger)

Frikka

• Gjest
blod i urin??
« på: 29 Januar 2007, 15:08:02 »
hei!

hvordan ser det ut når en katt har blod i urinen og hva er det som kan feile den da??

den ene pusen min, kastrert hannkatt, oppfører seg så rart for tiden... han er mye ute og det er jo over 10minus ute, han kommer inn og spiser litt og så begynner han å grave i kroker og sånn... og da spør jeg om han skal ut og så løper han til døra...

i dag tok jeg han i det han holdt på å tisse på kjøkkengulvet, og tisse hans er sånn, ja hva skal jeg si, sånn lyserosa... ser ut som sånn rosa champagne om dere skjønner... skal den se sånn ut???

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
SV: blod i urin??
« Svar #1 på: 29 Januar 2007, 15:17:07 »
Virker det som om katten har smerter når han tisser? Urin skal uansett ikke være rosa/rød. Tenker på steiner i urinveiene/blære/nyre, sånn først og fremst.

Du bør nok få han til veterinær, for dette kan være smertefullt for katten. :icon_wink:

Frikka

• Gjest
« Svar #2 på: 29 Januar 2007, 16:24:55 »
han går jo på do ute, så om han har vondt vet jg ikke... virka ikke som han hadde vondt når han tisset inne i stad... skal ringe dyrlegen i morgen... det var stengt i stad.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 29 Januar 2007, 16:28:02 »
Det virker som det er blod i urinen. Ta en engangssprøyte og trekk opp en prøve fra dammen på golvet. Det er mye enklere for veterinæren å stille en diagnose og foreskrive behandling når han har en prøve.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #4 på: 29 Januar 2007, 19:27:38 »
Han har nok vondt, det var sånn vi oppdaget at ene katten vår hadde krystaller i urinene og tro meg dette er fryktelig vondt for dem. Det er som små glass skår som skjærer seg  oppi hver gang dem skal tisse. Og hos oss var den også sånn rosaaktig som du sier, det er blod. Så kom deg til veten du og få katten på antibiotika så slipper han smertene. Har du noen gang hatt urinveisinfeksjon så kan du jo bare tenke deg hvor vondt det er. Å du får antagelig også beskjed om at han må gå på Hills c/d resten av livet eller en av de andre kastratmerkene som de selger hos veten som er mot dette.

Frikka

• Gjest
« Svar #5 på: 29 Januar 2007, 20:59:27 »
ja skal ringe de i morgen... jeg har vibramycin (antibiotika) her da, men burde vel vente med å gi noe til jg har vært hos veterinær... å jeg som er fri for bil.... blir ikke bare bare å komme seg til veterinæren altså...

jeg tørka bort flekken jeg... men jeg skal ta det opp hvis han gjør det mer.. skal holde han inne i natt.

Jeg bruker vanligvis royal canin til pusene, men i det siste så har jeg ikke kommet meg til dyrebutikken, så de har spist rema-for siden jul.. kan der være derfor han har fått sånn?? men kan hokatta mi spise kastratfor å eller???

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 29 Januar 2007, 21:40:55 »
Nei du må nok ikke gi pencillin på egen hånd, det er mange typer vettu. Den typen vi fikk heter Imacillin og er i mixstur med jordbærsmak.
Hunnkatta må ikke spise det foret, men det er ikke farlig, da egentlig er bra for da forebygger du krystaller på henne.

Frikka

• Gjest
« Svar #7 på: 29 Januar 2007, 21:48:51 »
huff han går bare her å piper... vil bare ut....han har vært å tissa i gangen min også nå, å enda en bloddam på kjøkkenet...
vurderer kanskje å ringe dyrlegevakta, men det er kanskje veldig dyrt???

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 29 Januar 2007, 22:47:13 »
Syns du bør ringe dit ja..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 29 Januar 2007, 23:11:05 »
Frikka, du bør virkelig ringe nå altså, det høres overhodet ikke bra ut :icon_eek: Koster ingenting mer å ringe nå enn ellers.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #10 på: 30 Januar 2007, 01:57:30 »
Bare for å nevne det så kostet det sist jeg sjekket (forrige helg :() 25,- pr minutt å ringe veterinærvakta. Men det er jo uansett en liten pris å betale når det er akutt sykdom.

Frikka

• Gjest
« Svar #11 på: 30 Januar 2007, 17:19:15 »
jeg tenkte ikke på hva det kostet å ringe, men hvis de skulle rykke ut..

me jeg ringte dyrlegen i dag, ikke synlig  blod i urinen i dag, men vi dro dit og fikk sjekka tilstanden hans. var urinveisinfeksjon samt litt proteiner osv... så vi fikk vibramycin.. den samme som jeg faktisk hadde... men kjøpte en ny i tilfelle den skulle ha liten virking pga den var åpna. hele herligehetn kosta 1184kr, men selvfølgelig er det verdt det... kom bare så jævla upassende... måtte ta av pengene jeg hadde spart til ny bilstol til baby... men men :) 500kr av de var til mat da... fikk kjøpt sånn fancy fancy for som skulle være bra for han :)

forresten han roet seg i går. jeg kosa masse med han, å i morges så pep han bare når han skulle tisse... men nå håper jeg han blir fort bra!!!

takk for svar alle sammen!!! :)

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #12 på: 30 Januar 2007, 19:33:59 »
Det var godt du fikk medisiner, uansett om en har likt liggende hjemme så må en aldri begynne å behandle selv. For noen pencillin kurer hjelper mot ditt og andre mot datt, nå var det jo flax at du kunne bruke den du hadde hjemme da.
Også trøst deg med at vi måtte betale 1700 kroner for akkurat samme greiene da min fikk det  :fnis[1]:
Det er rart, men dyra blir alltid sjuke når det passer dårligst, merkelig det der hehe.