Skrevet av Emne: Blærekatarr eller livmorbettenelse  (Lest 4002 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Blærekatarr eller livmorbettenelse
« på: 29 Januar 2007, 13:51:08 »

Skulle egentlig å vaksinere Isis og Moshe igjen i dag. Isis ble vaksinert, men Moshe er det noe galt med.. Hun har en utflod som stanker nå sinnsykt, og vasker seg nedentil hele tiden. Kan ikke ha henne i fanget eller noe, det er akkurat som det har blitt værre og værre de siste 2 dagene.. Har kjent litt av og til tidligere, men bare når vi har kosa.. Men nå er det hele tiden at hun enten slikker seg eller at det kommer en forferdelig stank. I går da jeg kika i rompa så jeg først noe rødt, så trudde det var sår, men da jeg kika etterpå da hun hadde vaska seg var det borte, så måtte ha vært litt blod. Hun er ikke så lett å kike nedentil, hun blir helt rabiat.. Så dyrlegen sjekka idag, men det var vanskelig å si noe uten urin. Men fikk antibiotika, hun sa det enten var urinveisinfeksjon eller eventuelt kunne det være livmorbetennelse, men det syntes hun var rart siden at Moshe ikke har hatt "brunst" enda.. Moshe er 7 mnd.. Moshe har oxo spydd litt.. Oxo er den 3 øyehinna litt fremtredende..
Håper det går over og at det er urinveisinfeksjon, fordi livmorbetennelse var vist ganske mye værre.. Noen som har erfaring med dette?

« Siste redigering: 29 Januar 2007, 13:52:56 av miss »

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
SV: Blærekatarr eller livmorbettenelse
« Svar #1 på: 29 Januar 2007, 14:06:47 »
Jeg aner dessverre ikke, har kun hatt hannkatter i hele mitt liv.
Men krysser fingra for at dette ordner seg i løpet av kort tid.

Gi Moshe en god bedring nuss!  :love02[1]:

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 29 Januar 2007, 14:18:22 »
Jeg har kun erfaring med dette i forhold til HUND, der har jeg både opplevd blærebetennelse og livmorbetennelse.

Ved livmorbetennelsen hadde hunden mye utflod; gul "gugge" som rant ut. (dette var åpen livm.bet.)
Ved blærebetennelsen rant det blod/blodaktig ut bak.

Det viktigste er at det blir behandlet på et tidlig stadium, så det er fint at vetten tar tak i dette. Hvis det evt skulle være livmorbet., så virker det i alle fall som den er åpen (dvs at verken renner ut), og det er "bedre" enn hvis den skulle være lukket, der livmoren plutselig kan revne. Vil anbefale å prøve å få gitt vetten en urinprøve, så er det lettere å finne ut av hva som feiler katten.

Hadde det vært meg ville jeg ha villet vite hva man evt står ovenfor, livmor eller urinveier, så håper vetten kommer til bunns i dette.

Begge lidelsene er av en slik art at de kan behandles med antibiotika.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 29 Januar 2007, 14:44:51 »
Jeg har kun erfaring med dette i forhold til HUND, der har jeg både opplevd blærebetennelse og livmorbetennelse.

Ved livmorbetennelsen hadde hunden mye utflod; gul "gugge" som rant ut. (dette var åpen livm.bet.)
Ved blærebetennelsen rant det blod/blodaktig ut bak.

Det viktigste er at det blir behandlet på et tidlig stadium, så det er fint at vetten tar tak i dette. Hvis det evt skulle være livmorbet., så virker det i alle fall som den er åpen (dvs at verken renner ut), og det er "bedre" enn hvis den skulle være lukket, der livmoren plutselig kan revne. Vil anbefale å prøve å få gitt vetten en urinprøve, så er det lettere å finne ut av hva som feiler katten.

Hadde det vært meg ville jeg ha villet vite hva man evt står ovenfor, livmor eller urinveier, så håper vetten kommer til bunns i dette.

Begge lidelsene er av en slik art at de kan behandles med antibiotika.

Ja, hun sa oxo dette om åpen og lukket livmorbetennelse, og at den isåfall måtte være åpen siden det rant ut.. På den andre siden syntes hun det var rart siden Moshe ikke har blitt monsgal enda..  Og hun sa oxo at vist det var blærekatarr ville pencilinen ta det ganske fort, men om det var livmorbetennelse var det mer kritisk.. Har en bok her; din katt, heter den; der står det at fjerning av livmoren og eggstokker kan bli nødvendig i så tilfelle..
Så håper på urinveisinfeksjon/blærekatarr.. Formen hennes er relativ fin, men sinnsykt humørsyk, men hun er en humørsyk og engselig katt til vanlig, så det er nok ikke noe med det...
Fin form nå hun, værre med henne som fikk vaksinen, hun er så slapp stakkar :(

Takk for ett informativt svar :)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #4 på: 29 Januar 2007, 15:02:53 »
Hvis katten skal kastreres, så er jo det akkurat den samme operasjonen som hvis den må fjerne eggstokker og livmor pga betennelse.

Så operasjonen, hvis det blir aktuellt, er en veldig vanlig prosedyre, som i de aller, aller fleste tilfeller går helt greit.

Lykke til. :icon_wink:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #5 på: 29 Januar 2007, 15:07:52 »
Hvis katten skal kastreres, så er jo det akkurat den samme operasjonen som hvis den må fjerne eggstokker og livmor pga betennelse.

Så operasjonen, hvis det blir aktuellt, er en veldig vanlig prosedyre, som i de aller, aller fleste tilfeller går helt greit.

Lykke til. :icon_wink:

Jepp, hun skal kastreres ja :) Ja, det er jo sant det- at det er samme prosess som da :) Hun skal jo uansett kastreres snart, dyrlegen syntes henne og Isis (den andre) var så små i størrelse at de ville vente litt til før de ble kastrerte.. Har de ikke ute nå uansett, så det går fint :)

Håper bare lukta blir borte snart, hun vil jo så kose men klarer ikke ha henne i fanget- det stanker så j.........ligger på tepper og koser heller, men hun er så intens at hun skal inntil. hehe.. Men det er jo ett bra tegn at hun er kosette da :)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #6 på: 31 Januar 2007, 14:43:16 »
Da har jeg vært å snakka med veterinær og sagt at det virker som livmorbetennelse og ikke som blærekatarr.
Skal kastrere henne på mandagen :)
Så da er jeg iallefall sikker på at det blir i orden, hun skal gå på pencilin fortsatt, lar henne gå i 10 dager jeg :)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #7 på: 31 Januar 2007, 15:32:50 »
Så fint at dere fant ut hva det var. Lykke til med kastreringen på mandag, og håper dere slipper mer problemer etter det.  :x-fingre[1]:Er nok lurt, som du sier, å gå antibiotikakuren helt ut. :icon_wink:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 31 Januar 2007, 16:41:07 »
Uff, det var bra dere fant det ut! Håper hun blir helt fin igjen! Lykke til på mandag!  :x-fingre[1]:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #9 på: 31 Januar 2007, 16:45:29 »
Så fint at dere fant ut hva det var. Lykke til med kastreringen på mandag, og håper dere slipper mer problemer etter det.  :x-fingre[1]:Er nok lurt, som du sier, å gå antibiotikakuren helt ut. :icon_wink:

Ja, vi tror det er det, symptomene virker som det, men finner det vell ikke ut 100 % før hun blir operert egentlig.. Lurer på om dyrlegen ser at det har vært en betennelse selv om pencilinen eventuelt har tatt det... Er så greit å få det stedfestet at det var det, så man kan gravlegge problemet :) Oxo får man det vell på forsikringen om det er livmorbetennelse oxo, det er jo kjekt :) Da lønner det seg allerede med forsikring hvis det blir slik :)
Blir godt å få henne kastrert, så slipper jeg bekymre meg mer :)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #10 på: 31 Januar 2007, 16:46:02 »
Uff, det var bra dere fant det ut! Håper hun blir helt fin igjen! Lykke til på mandag!  :x-fingre[1]:

Takk :)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #11 på: 31 Januar 2007, 20:38:53 »
begge mine har hatt urinveisinfeksjon, men jeg har ikke opplevd de symptomene som du beskriver.
Det luktet ikke noe av kattene, og det har heller ikke noen overdrevet slikking.

Lykke til på mandag. Dette går bra  :icon_smile:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #12 på: 31 Januar 2007, 20:45:18 »
begge mine har hatt urinveisinfeksjon, men jeg har ikke opplevd de symptomene som du beskriver.
Det luktet ikke noe av kattene, og det har heller ikke noen overdrevet slikking.

Lykke til på mandag. Dette går bra  :icon_smile:

Okei, fint å høre, har liksom utelukka urinveisinfeksjon helt, symptomene stemmer ikke, så greit å få det bekrefta igjen fra deg oxo :)
Vet jo ikke om det er livmora før på mandag, når de opererer, men hva ellers kan det være liksom.. vet ikke.

Klem til dere  :bigarmhug: