Da min katt var 6 år, fikk vi en somali hunnkattunge på 4 måneder. Gamlekatta ville ikke godta nykatta, så det ble så ille at nykatta begynte å markere. Vi prøvde i ca 1 år på å få dem til å bli venner, men det gikk ikke. så til slutt måtte vi gi nykatta til søsteren min.
Nå har vi fått en ny birmaunge, og gamlekatta er blitt 7 år. Hun freser til nykatta, men lar henne være i fred ellers. Gamle katta holder seg mye for seg selv nå som det er kommet en nykomling i huset, hun er nok dødelig fornærmet. Det ser ut til at det går litt bedre med denne nykatta, enn det gjorde med den forrige. Det tror jeg er for at den nye katta vår nå ikke er aggressiv av seg i det hele tatt. Hun går bare å legger seg i nærheten av gamlekatta og ser dumt på henne, selv om gamlekatta freser til henne. :shock:
Jeg gniddde begge kattene med Feliway, som du får kjøpt hos veterinæren, da jeg introduserte dem. For noen hjelper dette. Det finnes også Feliway som du kan ha i stikkontakten i det rommet kattene oppholder seg.
Så konklusjonen må være at noen ganger går det bra og noen ganger går det ikke. Man må bare prøve å se hvordan det går.