Skrevet av Emne: Hva er galt med pusen min???  (Lest 2245 ganger)

Katla

• Gjest
Hva er galt med pusen min???
« på: 26 Januar 2007, 12:20:10 »
Jeg har flere katter.
Alle er like nydelige, og får samme behandling her hjemme.
Våre katter lever som små prinser og prinsesser, og har alt de måtte ønske seg.
(De får Kvalitets-fór, de har tre klatrestativ, vannautomat,egen kattesofa, får være i sengen, får mye oppmerksomhet som kos, lek etc...)

...Så til poenget...

Den ene katten min på 10 mnd har de siste måneder endret adferd.
Han liker ikke å bli klappet, og han viker unna hånden, akkurat som om noen skulle ha vært stygge med ham. Vi kan gjerne løfte ham, og ha ham på fanget- han gjør aldri motstand, men man ser tydelig at han ikke liker seg, da han "smatter" med tunga. Han virker nervøs og redd.
samtidig kan han rulle seg rundt på ryggen for å bli klødd på magen, men han maler ikke.

Må få sagt det at det ALDRI er noen som har vært stygge med ham her i huset, og han er innekatt, så det er ingen utenfor som kan ha gjort ham noe heller.

De eneste stedene han maler, er i sengen vår og på badet. Han kommer opp i sengen hver morgen og vekker oss med å tråkke med potene sine oppå oss, og skal ha kos. (Det får han)
Han har også sitt koserituale når vi legger oss- han legger seg ned i midten og maler som bare det.

Ellers skal han ha kos når han er på badet, da kan han finne på å "stange" oss i beina, og ruller seg rundt på ryggen, akkurat slik som katter skal gjøre.

Nede i stua virker det ikke som om han er redd for noe, han sovner gjerne midt på gulvet, eller hopper opp i sofaen ved siden av oss, men han vil helst bare ligge der. (Han sover også med øynene helt lukket, altså dyp søvn)

Må også få med at han spiser godt, går på kassen sin (har aldri hatt uhell) markerer ikke (han er fertil) og er gjerne med de andre kattene og leker. Han har aldri klort oss, eller knurret / frest til oss.

Han kommer også løpende når vi kommer inn døra om dagene, slik de andre kattene gjør.

De andre kattene viser ikke tegn til slik adferd, og de stryker seg gledelig rundt beina på oss, og vil ha kos og klapp. Dette er inkludert den katten som VIRKELIG burde ha vært sky og redd- en katt som tidligere har blitt mishandlet og satt på gata (adoptert fra DB), men den er vel tryggest av dem alle...

Vi har også barn her i huset, så det er mye lyd her hos oss til tider, men jeg mistenker ingen av dem for å ha gjort noe med ham, da de er snille med kattene, og koser og leker med dem, og viser respekt for dem.

Men jeg lurer på hva som er galt med ham...for noe må det da være...
Han kan da plutselig ikke bli redd sånn uten videre??
Mulig det skjedde noe da vi var på et veterinærbesøk i oktober, men jeg er ikke sikker (Veterinæren var veldig forsiktig, og sa at alt var OK). Adferdsendringen hans er noe som har skjedd gradvis siden da.

Jeg er så fortvilet, og vil gjerne hjelpe lille prinsen vår, men jeg vet ikke helt hvordan...

Er det noen av dere her inne som har vært borti noe lignende, eller som kan gi meg gode råd og tips?

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Kjønn: Kvinne
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
SV: Hva er galt med pusen min???
« Svar #1 på: 26 Januar 2007, 13:06:43 »
Hei hei Katla!  :)

Du, kanskje det bare er personligheten til katten som er slik?
Selv om de får samme behandling, behøver de jo ikke å være like  :)
Min Charley er også litt sånn, enda vi er masse sammen med han og koser og er gode.
Hans kosetid er på kvelden når han får være i mellom oss i senga, forøvrig er ikke det så nøye med kos.
Han er ikke så "ekstrem" som din pus, men noen likehetstrekk er det ja  :)

Om noe skulle være "galt" har ikke jeg noen gode svar, men det er det sikkert noen andre her inne som kan svare deg på  :)

Lykke til!

Renate

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 Januar 2007, 13:19:12 »
Noldus er skvetten og sky!
I perioder er det ok med besøk, men nå er han tilbake med knurringen sin mot gjestene, angst i blikket og stikker av når folk kommer.
Mot oss er han alltid kosete.
Men når vi er oppreist er han også redd for oss, til han "kjenner oss igjen"

Ingen som har gjort han noe, men han ble sånn med puberteten.
Jeg tror katter bare er forskellige, som oss mennesker.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26 Januar 2007, 16:48:16 »
Han er 10 mnd og fertil - dvs han er i puberteten, sannsynligvis. Kanskje dere har kommet nære testiklene hans og at det gjorde vondt for ham??...Har du sjekket at begge steinene er på plass i pungen, slik at ikke en er oppi buken - det kan nemlig gjøre vondt for en katt.
Det at han viker unna for hånden, kan være et tegn på smerte ett eller annet sted hos katten.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Katla

• Gjest
« Svar #4 på: 26 Januar 2007, 19:21:42 »
Takk for svar.
Jeg har vært hos dyrlegen med ham i dag for å utelukke at det er noe fysisk galt med ham. Alt virket som om det var i orden, men han var forferdelig redd for dyrlegen, men roet seg da jeg hjalp til å holde ham.
jeg sitter her med blandede følelser, og håpet nesten på at det skulle være noe galt, men dette forsterket mine mistanker om at det er psyken hans det er noe i veien med...
Jeg har mye å jobbe med for å få ham trygg, og muligens jeg etterhvert prøver adferdsterapi på ham.

Jeg har hørt rykter om at det finnes en dyretolk her på forumet...Er hun aktiv her?
Det hadde vært interessant å høre hva hun har å si...

Men det verste blir å fortelle oppdretteren hans om måten han har utviklet seg på, da jeg kjøpte ham som avlskatt...
Jeg "kjenner" kattene et stykke bak i stamtavla hans, men det er ingen av dem som har slike tydelige problemer. :skjelveleppe:

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 26 Januar 2007, 20:01:46 »
Hun heter Sissel Grana, men hun har en hjemmeside hvor du kan kontakte henne:

www.dyrekommunikasjon.no

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26 Januar 2007, 20:05:23 »
Jeg "kjenner" kattene et stykke bak i stamtavla hans, men det er ingen av dem som har slike tydelige problemer. :skjelveleppe:

Det er en av utfordringene ved å drive oppdrett - å kjenne til hvordan de ulike kattenes temperament er, den andre utfordringen er å vite hvilke katter man IKKE bør sette sammen. Jeg bruker uttrykket "usikker" på en katt som er nervøs, redd eller aggresiv. Setter man to katter sammen som har "usikre" katter i stamtavla, kan det slå feil ut....
Men du er jo bare i starten ennå, han er bare 10 mnd, mye kan skje, og mye kan man finne ut av....Kanskje han blir hundset av en av de andre kattene dine??...Kanskje må han være alenekatt.
Det er mange "kanskje'r" og "muligens'e"r her, og det er opp til deg å finne ut av om han kan komme seg gjennom denne adferden - for slik det er nå - bør han ikke brukes i avl. Syns jeg.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #7 på: 26 Januar 2007, 20:13:14 »
Det virker slik at katten din vil ha kos kun på egne premisser.
Da det er utelukket at det er noe fysisk i veien med han, så tror også
jeg at dette er en del av hans personlighet.
Katten spiser, leker og viser at han stoler på dere ved å komme opp i senga til dere,
samt at han viser tillitt til dere når dere var hos veterinæren.
Jeg tror ikke jeg ville ha bekymret meg så mye om katten, kanskje det kan jo være en
periode han går gjennom nå?
Det du evt. kan prøve er Feliway i en periode for å se om det kan gjøre han tryggere.

Men slik jeg leser innlegget ditt så kommer en del bekymring fra din side på slutten av innlegget.  
Forstår jeg deg rett når jeg sier at du er bekymret fordi katten din virker nervøs?
Og at du stiller spørsmålstegn ved videre avling på katten?

Kanskje er det lurt å ta kontakt med oppdretter og gjøre denne kjent med dette?
Det kan jo være at hun har noe å bidra med.

Katla

• Gjest
« Svar #8 på: 26 Januar 2007, 20:51:59 »
Ja, jeg stiller spørsmål med å avle på ham.
Men alikevel er det dumt å ikke ha prøvd ...
Tenk om det ikke gir utslag på kattungene, og at hans etterkommere blir flotte katter med flott gemytt?

Tenk om han ikke endrer seg om jeg kastrerer ham?

Det siste jeg ønsker er å omplassere ham, men hva om han hadde fungert bedre i en familie uten barn?

Det er så mange tanker akkurat nå, at jeg må få summet meg litt, og finne ut hva jeg vil gjøre.

Det jeg skal starte med nå, er iallefall å konsentrere meg fullt og helt om ham,ta tida til hjelp og bare kose med ham når han vil det selv, samt holde ham litt lengre for hver gang, og gi ham en masse godbiter når han er flink. kanskje det hadde vært en mulighet å isolere ham fra de andre kattene, og la ham bo på et eget rom?

Skal prøve Feliway. Har kun vært borti sprayen tidligere, men det er vel den plug-in typen som blir aktuelt her?

Takk for alle svar iallefall.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #9 på: 26 Januar 2007, 20:54:54 »
Ja plug-in var det jeg tenkte på.
Tror den katten får tilrettelagt alt som er mulig fra din side.
Så flott at du virkelig står på for katten.  :biggrin:
Har herved trykket på takkefunksjonen her inne på forumet  :wink[1]:

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
« Svar #10 på: 27 Januar 2007, 17:51:47 »
Jeg satt og kikka på Animal Planet (TV) for leden, og da var det er program med dyr som hadde "atferdsvansker", blandt annet en katt som var kjempe-avvisende mot eieren sin. Den ville ikke bli rørt ved, eller komme inn i huset. Eieren var jo veldig lei seg for dette. Problemet hadde oppstått etter at en ny katt kom i hus.
          Dyrepsykologen fortalte at det mest sannsynlig var at den nye katten markerte seg over hele huset og på eierens klær ved å gnu lukta si overalt. Det endte med at eieren måtte bruke forskjellige klær (t-skjorte) overfor kattene, når hun ville kose med dem, for at gamle-katten ikke skulle psykes vekk av lukta. Til slutt ble de visst venner igjen...