Skrevet av Emne: Hvordan "introduserte " dere katten deres for utekattene?  (Lest 2670 ganger)

tvb_86

• Gjest
Lissi er så gammel nå at hun har begynt å få være litt ute. hun er ikke lenge ute om dagen, men mammaen hennes sitter og er nervøs hver dag for at hun skal bli "overfalt" av kattene her.
jeg har før bare sett nabokatten, som jeg vet er hannkatte, men nå er det han og to til som løper å leker utenfor her.
lissi sitter i vinduet og ser på dem, og de løp forbi henne ute her en dag og da krøllet hun seg sammen  og var litt redd, de løp veldig fort.  første gangen naboen og hun møttes ble det litt uoverenstemmelser og naboen løp hjemover og lissi etter. hun skulle erte og han ble litt sint  :humre:
men spørsmålet er - hvordan gjorde dere det den første gangen pusen dere skulle slippes ut helt ny? er nervøs for det jeg  :icon_frown: vil ikke at noen skal skade henne heller, for hun er jo ganske liten da

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Hvordan "introduserte " dere katten deres for utekattene?
« Svar #1 på: 24 Januar 2007, 17:26:46 »
Jeg var så heldig at eg fikk Meeko min på våren, så han slapp ikke ut før det ble varmt i været. Da ble eg med ham ut på terassen, satte meg på en stol og kikket mens han snuste og lekte.. han var livredd vinden husker eg  :fnis[1]:

Dette gjorde eg i en uke før han fikk gå ut alene. :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 Januar 2007, 17:29:47 »
Jeg gikk med kattene i sele første tiden, og så fikk de værte ute mer og mer selv, alltid med muligheten til å komme inn når de selv ville. Nabokattene hadde de forøvrig blitt godt kjent med gjennom vinduene før de fikk slippe ut  :fnis[1]:

En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

tvb_86

• Gjest
« Svar #3 på: 24 Januar 2007, 17:31:35 »
tusen takk  :love: lissi kjenner jo naboen godt da.. men er redd de tar henne jeg :) selv om jeg følger meg i vinduet hele tiden og kan løpe ut til henne så er jeg litt nervøs. vil hun takle det liksom hehe. men hun er jo en katt da stakkar .
vil jo leke hun også sikkert, men dere skjønner hvorfor jeg er redd kanskje? . ja lissi har vært ute litt i sommer, og da var jeg med henne. nå er hun bare i skogen så jeg ser henne hele tiden , men er litt nervøs likevel.. tre store katter a gitt..  :skjelveleppe:
men naboen har hun hilst på, de var ikke gode venner første gangen. siden har de vel ikke møttes tror jeg. han er aldri her når hun er ute
« Siste redigering: 24 Januar 2007, 17:33:27 av tvb_86 »

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #4 på: 24 Januar 2007, 17:32:49 »
det er ikkje mykje du eigentleg kan gjere. lissi må finne ut av det sjølv. ho og dei andre kattene kjem då til å slå fast ho sin plass i hirakien, kanskje kjem dei til å dele territoriet ved å gå ut på forskjellige døgntider.

uansett kan du ikkje beskytte ho alltid og overallt, ho må klare seg sjølv eller ikkje vera ute.
men som oftast går det jo bra.

heike

tvb_86

• Gjest
« Svar #5 på: 24 Januar 2007, 17:34:39 »
det er ikkje mykje du eigentleg kan gjere. lissi må finne ut av det sjølv. ho og dei andre kattene kjem då til å slå fast ho sin plass i hirakien, kanskje kjem dei til å dele territoriet ved å gå ut på forskjellige døgntider.

uansett kan du ikkje beskytte ho alltid og overallt, ho må klare seg sjølv eller ikkje vera ute.
men som oftast går det jo bra.

heike

ja du har jo rett i det :) men jeg er så opptatt av at hun skal kunne få lov til å være ute også. hun liker det veldig :)  lissi er kun ute på dagen hun da :) noen timer også vil hun inn :) de tre pusene her løper sammen og jeg tror hun har lyst til å være med  :icon_frown:

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #6 på: 24 Januar 2007, 17:36:11 »
Offa! Ikkje kjekt å vera engstelig nei!  :icon_sad:

Du skal sjå Lissi tar styringa ute (sånn som ho tydeligvis gjer når ho er inne også :fnis[1]:) og banker opp desse pysenabokattane!  :zyesno:

tvb_86

• Gjest
« Svar #7 på: 24 Januar 2007, 17:38:10 »
Offa! Ikkje kjekt å vera engstelig nei!  :icon_sad:

Du skal sjå Lissi tar styringa ute (sånn som ho tydeligvis gjer når ho er inne også :fnis[1]:) og banker opp desse pysenabokattane!  :zyesno:

:le[1]: ja, hun har jo tatt naboen så :) han er redd henne .. men hun er litt redd pusene også hehe. men jeg får bare ta sjansen vel

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 24 Januar 2007, 17:39:24 »
de "små" kattene tar godt fra seg altså.. ser bare det i kattehuset, de minste (6 -7måneder) tar godt igjen på lillegutt som er nærmere 2 år og ganske kraftig av seg  :fnis[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #9 på: 24 Januar 2007, 17:43:20 »
Tussi tørr ikke gå ut hun, nabokatten under tillater ikke andre pusekatter på sitt teritorie, så  hun har skremt livdritten ut av Tussi.. Du vil nok høre det om de setter i å sloss..  :icon_idea:

tvb_86

• Gjest
« Svar #10 på: 24 Januar 2007, 17:47:06 »
Tussi tørr ikke gå ut hun, nabokatten under tillater ikke andre pusekatter på sitt teritorie, så  hun har skremt livdritten ut av Tussi.. Du vil nok høre det om de setter i å sloss..  :icon_idea:

ja, takk. har hørt det før jeg. katter utenfor her. da jager jeg de langt f... i voll hehe. får ikke drive sånn her ute .
nei naboen her er ganske sur han også, men nå er det visst to til i "gjengen" men lissi er ikke ute om vinteren likevel :) hun har masse inne her å drive med og er ikke vant med  å være noe særlig ute likevel. pga vi bor ganske nære veien.
ja, lissi ble redd han så hun gjemte seg under bilen. men så angrep hun han.. for han snuste på henne i baken  :hihi[1]:
og da skrek han og løp hjem. hun som er sintest av de to  . men nå har hun ikke interesse lenger.. for det er kaldt

tvb_86

• Gjest
« Svar #11 på: 24 Januar 2007, 17:50:10 »
jeg vet hvor redd lissi er og skader de henne vet jeg ikke hva jeg gjør med de kattene der. vet jeg kommer til å bli så sint at .....
lissi er mer for meg enn en katt. naboen her har katten ute hele døgnet, mens jeg vil kose med lissi og ha tid med henne. =) og hun koser mye. hun liker seg best inne i buret og sove hun.

vil ikke at noen skal skade henne. har alltid følt sånn med hun. er redd for at de utnytter henne fordi hun er liten liksom og går på henne.. hver gang naboen er ute. så gjemmer hun seg så jeg må ut og hente henne.. han er kjempestor og hun liten så hun er ikke trygg :) nei, hun får være inne i vinter den lille  :wink[1]:

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 24 Januar 2007, 17:53:04 »
He he...her e det ein stygg hund som går laus utenfor! Milli e livredd! Heldigvis e det sånn at hunder ikkje klatrer, så ho sett seg høøøgt oppi nærmaste tre og venter til han har gått...eller til matmor kjem ut og sender han heim!  :fnis[1]:
Når Zimba blir stor og sterk, skal nok han bli hennes mektige beskytter! Det har han lova nemlig!  :biggrin:

tvb_86

• Gjest
« Svar #13 på: 24 Januar 2007, 17:55:39 »
He he...her e det ein stygg hund som går laus utenfor! Milli e livredd! Heldigvis e det sånn at hunder ikkje klatrer, så ho sett seg høøøgt oppi nærmaste tre og venter til han har gått...eller til matmor kjem ut og sender han heim!  :fnis[1]:
Når Zimba blir stor og sterk, skal nok han bli hennes mektige beskytter! Det har han lova nemlig!  :biggrin:

så flink hun er  :jippi[1]: :jippi[1]: jeg liker ikke disse store kattene utenfor her. :) lissi er ei lita frøken. babyen til mor si. tror egentlig hun skulle vært født av meg jeg  :icon_frown:

Kismet

• Gjest
« Svar #14 på: 24 Januar 2007, 17:56:34 »
Jeg slapp de ut og lot de inspisere området på egenhånd, men fulgte med dem som en hauk i starten....

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #15 på: 24 Januar 2007, 17:57:03 »
eg skjønner at du er redd for at ho blir skadet, og det finns ingen garanti at ho slipp å får kjenne nokre klør.

beistet mitt er heile tida i slåsskamp, han taper t.o.m. mot stakkar 17-år gammle aslaug som har kreft.
men det er ingenting eg kan gjere, uten å halde han inne rett og slett.

katter er katter. det er ikkje alsuag sin feil at ho slåss med beistet. beistet slåss likemykje med aslaug. det er ingenting ein kan gjere.

eg meiner at du bør rett og slett la lissi prøve seg. uten sele. du kan gripe inn om det skulle bli slåsskamp, men fresing og litt oppreiste hår må du rekne med.

uansett er jo ho hokatt, og dei slåss ikkje på same måten som hankatter.

heike

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 på: 24 Januar 2007, 17:58:29 »

så flink hun er  :jippi[1]: :jippi[1]: jeg liker ikke disse store kattene utenfor her. :) lissi er ei lita frøken. babyen til mor si. tror egentlig hun skulle vært født av meg jeg  :icon_frown:

Kjeeeeeempeflink! Vetla prinsesso te mammo si!  :love:

He he...født av deg ja? Eg trur kanskje du hadde begynt å lure litt hvis det plutselig poppa ein kattunge ut av deg då! Og ikkje minst: Kva hadde typen sagt då, trur du?  :icon_lol:

tvb_86

• Gjest
« Svar #17 på: 24 Januar 2007, 18:01:05 »
eg skjønner at du er redd for at ho blir skadet, og det finns ingen garanti at ho slipp å får kjenne nokre klør.

beistet mitt er heile tida i slåsskamp, han taper t.o.m. mot stakkar 17-år gammle aslaug som har kreft.
men det er ingenting eg kan gjere, uten å halde han inne rett og slett.

katter er katter. det er ikkje alsuag sin feil at ho slåss med beistet. beistet slåss likemykje med aslaug. det er ingenting ein kan gjere.

eg meiner at du bør rett og slett la lissi prøve seg. uten sele. du kan gripe inn om det skulle bli slåsskamp, men fresing og litt oppreiste hår må du rekne med.

uansett er jo ho hokatt, og dei slåss ikkje på same måten som hankatter.

heike

takk for tips :) nå om vinteren er hun inne :) ellers går hun lløs ute. aldri hatt på henne sele :) alltid gått fritt hun :)
ja, jeg lot nabohannkatten og hun drive på. ble litt skrik og oppreiste hår som du sier.. men det var hun som var mest etter han egentlig.. var visst gøy å løpe etter han. hun jaget han lenge og da han endelig kom seg fra han og lissi snudde seg hoppet han på henne. og da løp hun under bilen. er jo litt morsomt også. men det var tydelig at naboen var ikke vennlig mot nye innflyttere :) men det går seg til. hun skal ikke ut før det blir mildere nå :)

tvb_86

• Gjest
« Svar #18 på: 24 Januar 2007, 18:01:59 »

Kjeeeeeempeflink! Vetla prinsesso te mammo si!  :love:

He he...født av deg ja? Eg trur kanskje du hadde begynt å lure litt hvis det plutselig poppa ein kattunge ut av deg då! Og ikkje minst: Kva hadde typen sagt då, trur du?  :icon_lol:

ja, hun burde vært det :) hehehe jo kanskje.. han hadde vel fått sjokk vel  :humre:
stakkarn hehe. men likevel.. hadde hun bare vært lissi så hadde det ikke gjort noe  :love:

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #19 på: 24 Januar 2007, 18:03:23 »
He he...eg høyre du seie det! Trur eg hadde fått sjokk jaffal!   :fnis[1]: