Skrevet av Emne: Liten pusekatt ute alene :-(  (Lest 2860 ganger)

Utlogget fiamor

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
Liten pusekatt ute alene :-(
« på: 23 Januar 2007, 20:46:56 »
Hei,
Jeg må bare ha noen meninger her... For å høre om jeg er helt tussete eller ikke :-)
Naboen min har tatt til seg en liten pusekatt(ca 5 måneder) hannkatt.. En ting er at de ikke har klart
og ta vare på hunnkatten de allerede har, hun er bare ute,uansett hvor kaldt det er.. Ikke har hun
tissekasse eller noe inne.. Hun klorer på sofaen sier naboen, derfor må hun være ute hele tiden...

Men tilbake til den lille katten da... De sender den ut klokka 7 om morgenen og kommer ikke hjem igjen
igjen før langt på kvelden... Nå de siste dagene har det vært mellom 15 og 18 minus her hvor vi bor...
Katten er da ute fra 0700 til omtrent 2000 hver kveld(men inne om natten da)... Jeg kan ikke åpne døren her, uten at denne
lille krabaten spretter inn, og spiser maten til Fia.. Da er den som regel kald og frossen stakkar.. jeg har
ikke hatt hjerte til å kaste den ut med en gang igjen.. den får være her inne en liten stund om gangen...

Noen som har noen meninger om dette???? Jeg mener, de tok til seg denne katten fordi den var blitt mishandlet
der den bodde(ble slått av barn,etc).. Men jeg mener at det er ikke mindre mishandling og stenge pusen
ute i så mange kuldegrader!!!! Den har bare bodd der i cirka 4 uker... Jeg blir sint.....

Noen som har meninger rundt dette?????

"fiamor"

Kismet

• Gjest
SV: Liten pusekatt ute alene :-(
« Svar #1 på: 23 Januar 2007, 20:52:00 »
Absolutt ikke bra, katten kan jo fryse ihjel, jeg ville nevnt det for dem hvis jeg var deg. Kan hende de er ubetenksomme og ikke har tenkt over hvor kaldt det er for en liten pusekatt.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Januar 2007, 20:56:40 »
Huff dette hørtes ikke bra ut. Skal jeg si min mening så skulle ikke disse ha hatt katt i det hele tatt.
Katten må være ute fordi den klorer på sofaen, ja hallo, visste de ikke det før de fikk henne at dette kunne skje  :icon_neutral:
Man nekter bare ikke en katt å få komme inn fordi den klorer på sofaen.

Den kattungen på 5 mnd. er heller ikke riktig behandlet i forhold til det jeg mener er et fornuftig kattehold.
Det er alt for mange timer den lille krabaten må være ute, i tilegg til at jeg synes han er litt ung til å være ute alene i det hele tatt.

Blir det satt ut mat til de når de er så lenge alene? Det tenkte jeg på når jeg leste at han spiser opp maten til Fia  :icon_question:

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Januar 2007, 21:11:43 »
neida, mat blir ikke satt ut til den i det hele tatt....Og jeg er helt enig, de burde absolutt ikke hatt noe katt i det hele tatt...
Vi bor tross allt i ett borettslag, og det er flere her som har katter..Men det som er så rart, er at eieren er faktisk
styrer i borettslaget her, og gjør ikke noe annet enn å klage over alle de andre kattene her.. Hannkatter som hyler
og sånt noe.. Men tenker ikke på at vi andre (som er tidligere hjemme om ettermiddagen) faktisk også hører
deres hunnkatt hyle!!!!!! Særlig i løpetid, hun er nemlig ikke sterilisert.. Vi andre rundt her har sterilisert og kastrert
våre katter... Burde ikke en styrer gå foran som ett godt eksempel??????
Ja, jeg blir skikkelig sint... Skjønner ikke vitsen med å skaffe seg en katt til, når de ikke klarer å ta vare på den
de allerede har!!!!!! Finnes det ikke en lov om katt i borettslag??? Ganske plagsomt og ikke kunne lukke opp døre for å gå
i postkassen, uten at den lille skal sprette inn her.... Men jeg synes bare så synd på den... Men det skal
bli moro her når den kommer i kjønnsmoden alder.. Da har vi to katter ved siden av her som ikke er hverken kastrert
eller sterilisert!!!!
Er helt frustrert her jeg....
"fiamor"

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23 Januar 2007, 21:14:10 »
De kan da vel kjøpe henne en klorestokk eller noe da vel? Lære henne at der er det lov å klore? Makan altså, stakkars pusen kan ikke være ute hele dagen, og i hvertfall ikke i så mange minusgrader! Herligheten, hva er det som foregår i hodet på folk?

Det er hverfall snilt av deg å ta han inn, men hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt fra. Stakkars.

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Januar 2007, 21:36:50 »
De kan da vel kjøpe henne en klorestokk eller noe da vel? Lære henne at der er det lov å klore? Makan altså, stakkars pusen kan ikke være ute hele dagen, og i hvertfall ikke i så mange minusgrader! Herligheten, hva er det som foregår i hodet på folk?

Det er hverfall snilt av deg å ta han inn, men hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt fra. Stakkars.

Ja, jeg har tenkt til å si ifra til dem, men vet liksom ikke helt hvordan.... Hun vet liksom best og kan mest hun styreren!
Men jeg lurer på om jeg ikke skal skrive ett brev til dem, og la det bli en styresak ut av det... Da må de nemlig ta
det opp på styremøte eller generalforsamlingen!!!! Men jeg sier nok ifra først, så tar jeg det opp som en sak senere!
Jeg blir skikkelig sinna....
Synes så synd på den lille katten.. stakkars.. fryser ute .. men den er veldig leken og en fin katt da.. Men hvis den har blitt mishandlet tidligere
så synes jeg at de burde tatt seg mere av den, enn det de gjør....
"fiamor"

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23 Januar 2007, 22:09:17 »
Jeg tror jeg ville forsøkt å snakke med eieren.
Jo det finnes en lov ang. katter i borettslag o.l.

Her kan du søke:
http://www.lovdata.no/

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23 Januar 2007, 22:13:35 »
høres ikkje heilt bra ut, nei.
men om katt(ene) har eit lunt sted, kanskje usoporkasse med tepper inn i, har tilgang til vann som ikkje er frosen og tilgang til mat, så klarer den seg.
er ikkje sånn som eg hadde gjort det, men jaja.

heike

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 23 Januar 2007, 22:34:43 »
høres ikkje heilt bra ut, nei.
men om katt(ene) har eit lunt sted, kanskje usoporkasse med tepper inn i, har tilgang til vann som ikkje er frosen og tilgang til mat, så klarer den seg.
er ikkje sånn som eg hadde gjort det, men jaja.

heike

Der finnes det hverken mat,vann eller noe ullteppe nei!!!
Den går uten allt dette hele dagen.. Men selvsagt, den kan jo sikkert finne seg noen lune steder.. Det ser jo
ikke jeg som er på jobben på formiddagen.. Men den kjennes frossen ut hvertfall....
Og så fort den har sjansen, spretter den inn til meg.... Søt pus, men det er jo ikke jeg som har ansvaret for den liksom..
Men har helt vondt inni meg når jeg ser den står utenfor døra mi og mjauer.... Kanskje min egen skyld, som slapp den inn
før jeg visste hvem som eide den.... Men eier burde ta litt mere hensyn, synes nå jeg da...
"fiamor"

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #9 på: 23 Januar 2007, 22:37:05 »
Jeg kjenner jeg blir så sinna når jeg leser at andre folk behandler dyrene sine slik som dette! Synes også katten har bodd der alt for kort og er alt for ung til å være ute i det store og det hele! Godt at du tar tak i dette!  :icon_smile:

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 23 Januar 2007, 22:38:55 »
Jeg hadde lagt et ullteppe, en mat og vannskål til katten utenfor døren til denne personen :biggrin: , kanskje han tar hintet, at han burde ta litt vare på katten?

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #11 på: 23 Januar 2007, 22:40:12 »
Snakk med Dyrebeskyttelsen, dette er mishandling!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #12 på: 23 Januar 2007, 23:02:14 »
Snakk med Dyrebeskyttelsen, dette er mishandling!

Jeg tenkte og ringe dyrebeskyttelsen imorgen.. Det rare er at de sier at de fikk denne katten fra Dyrebeskyttelsen..
Det var visst en venninne av eier som jobbet der, og dermed klarte ikke eier og gå fra denne katten der da...
merkelig tillfelle... Men jeg tenkte og ringe dyrebeskyttelsen og høre litt..
Ja, jeg synes også at dette er mishandling.. De kan jo ikke regne med at naboene skal ta ansvar for katten?????
Hunnkatten deres er 4 år, og var inne kun det første året.. I sommer reiste de på ferie i tre uker og lot katten være alene
hjemme... En annen nabo her skulle mate henne og gi henne vann.. Men katten fikk aldri være inne der heller..
Denne katten er helt menneskesky;(bortsett fra når hun har løpetid 3 ganger i året).. Kanskje ikke rart den er sky og agressiv
sånn den har blitt behandlet... Bare venter på at de stenger den lille ute også... Ett lite uhell eller noe inne, så er
det rett ut med den også er jeg redd for...
"fiamor"

Utlogget Anna

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #13 på: 23 Januar 2007, 23:10:46 »
Jeg blir så provosert når jeg hører om slike folk! Hva er det med folk som skal ha flere katter når de ikke kan ta vare på dem de allerede har?  :icon_mad:
Synes virkelig synd på både den store og små katten og håper at det finnes en løsning på det hele.. kanskje de ikke er klar over hvor kaldt det er for den og være ute og hvilke følger det kan ha for den? Jeg håper nesten på det.. foretrekker heller at folk rett og slett ikke vet hva de driver med enn at de bare er rett frem slem mot dyr :/

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 23 Januar 2007, 23:30:09 »
MEN, jeg synes da så absolutt du bør si ifra til dette mennesket personlig, før du kontakter DB. Det går jo an å gi mennesket en sjanse til å gjøre opp for seg. Hadde jeg gjort noe som var så galt som dette, så hadde jeg ønsket at noen sa ifra til meg, før de ringte "purken"... Det kan jo godt hende at denne personen faktisk skjerper seg.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #15 på: 12 Februar 2007, 13:23:20 »
I borettslag idag har de faktisk ikke lov til å nekte eiere å ha dyr, eller å slippe kattene ut, selv om mange borettslag fortsatt prøver å ta seg til rette på dette.

Du burde absolut si ifra til disse folk før du klager til borettslaget.

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Februar 2007, 18:15:50 »
I borettslag idag har de faktisk ikke lov til å nekte eiere å ha dyr, eller å slippe kattene ut, selv om mange borettslag fortsatt prøver å ta seg til rette på dette.

Du burde absolut si ifra til disse folk før du klager til borettslaget.

det er jeg klar over, men hun som eier katten er styrer i borettslaget, og vet også at man må søke(hvertfall må man det her) styret om å anskaffe seg ett nyt dyr..
Dette ble vedtatt på generalforsamling ifjor sommer.. jeg har pratet litt med resten av styret her, og de har ike fått noen søknad fra styre om noen ny katt. Søke må man gjøre
uansett posisjon her i borettslaget.. Og nå har vi vært tre stykker her(nærmeste naboene her) som har sagt ifra til styret.. Så det skal bli spennende og hørehva som skjer utover her...
Ikke særlig morsomt når katten skraper opp og ialle sprossene våre på verandadøren...
De har nemlig begynt å sende katten ut om natten her også.... Stakkars liten katt... Jeg har hatt den litt her inne hos meg, men det går heller dårlig... Den og min katt gjørikke annet enn å sloss, og hyler.. det orker ikke jeg... Har man skaffet seg en katt, så får man ta ansvaret for dette dyret selv... Jeg jager ikke ut min katt for at den lille skal få være her inne..
Måtte bare få ut litt frustrasjon.
"fiamor"

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #17 på: 22 Februar 2007, 18:37:24 »
Disse katte eierne er jo helt meningsløse slik du beskriver dem, jeg blir kraftig provosert, en liten kattunge på 5 mnd ute hele dagen, samt nå oxo på natta.. i så mange minus.. samme med den andre pusen, du får deg ikke en katt for å ha den kun ute- får den ikke kattunger da? Var det eu hokatte den eldste forresten? Å, så provosert jeg blir.. Snakk med henne med en gang, og fortell om kattevern og hvordan man behandler dyr, hvis ikke ta det til dyrebeskyttelsen. Hvis de har fått kattungen fra dyrbeskyttelsen, vil de nok gjerne få tilbakemeldinger, og hører de dette vil de nok hente katten og omplasere den ett annet sted. Disse menneskene burde forbys å ha dyr, hva skal dem med kattene når de ikke har dem inne og tar vare på dem???? Dette var patetisk, dyremishandling å ha en kattunge ute i så mange minus så lenge!!!!!!!! Samme med den andre pusen, de er ikke skapt for vinteren med mange mange minus..

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 22 Februar 2007, 19:28:57 »
Disse katte eierne er jo helt meningsløse slik du beskriver dem, jeg blir kraftig provosert, en liten kattunge på 5 mnd ute hele dagen, samt nå oxo på natta.. i så mange minus.. samme med den andre pusen, du får deg ikke en katt for å ha den kun ute- får den ikke kattunger da? Var det eu hokatte den eldste forresten? Å, så provosert jeg blir.. Snakk med henne med en gang, og fortell om kattevern og hvordan man behandler dyr, hvis ikke ta det til dyrebeskyttelsen. Hvis de har fått kattungen fra dyrbeskyttelsen, vil de nok gjerne få tilbakemeldinger, og hører de dette vil de nok hente katten og omplasere den ett annet sted. Disse menneskene burde forbys å ha dyr, hva skal dem med kattene når de ikke har dem inne og tar vare på dem???? Dette var patetisk, dyremishandling å ha en kattunge ute i så mange minus så lenge!!!!!!!! Samme med den andre pusen, de er ikke skapt for vinteren med mange mange minus..

Neida, hunnkatten på 4 år har aldri fått ett eneste kull,til tross for at hun ike er sterilisert... Hun har brukt ppiller for cirka ett år siden, men de sluttet med em fordi katten ble så aggressiv av pillene... Men hun er ikke bedre nå,uten ppiller.. Eneste gangen den katten er "blid" er når hun har løpetid... skjønner ikke at de ikke gjør noe jeg.. Denne katten har jo også blitt stengt ute i2 år(fordi hun kloret på fruens møbler):-(.. hadde kanskje tatt med katten min til veterinær jeg... Kanskje har hun frosset av seg noe???
Blir frustrert ja.... har heller aldri fått noen vaksine heller ....
Har prata med dyrebeskyttelsen, men de kan intet gjøre..... Ring mattilsynet sa de... Men nå har vi pratet med styret her, så får de gjøre noe... Men Matmoren er faktisk styreleder i borettslaget.. Men hun har da ingen andre regler eller rettigheter hun enn oss andre beboere!!!
Blir sikkert moro når den andre lille katten blir kjønnsmoden, for  vi tvilerpå at de kastrerer ham... Men nå får de ande styremedlemmene ta det opp med henne....
Er spent her vi nå ja...
"fiamor"

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #19 på: 22 Februar 2007, 19:47:48 »
Hmm, men tenkte på den lille; hvis det var slik at de fikk den fra dyrebeskyttelsen, for dyrebeskyttelsen tar jo som regel å etterfulger dyrene de omplaserer for å se at de har det bra.. at dere hadde snakka med dem, for de har vell myndighet til å ta "tilbake" pusen..
Det skulle vært en lov som sa at alle katter skulle kastrereres, om de ikke skulle brukes til avl..

Ikke rart den 4 år gamle katten er agressiv, når hun bare er ute får hun jo ikke noe form for kos kanskje, og blir deretter.. :( Det er utrolig hvor mye mer kosne kattene blir etter de blir sterilisert oxo :) De blir jo så fornøyde at det er jo ikke måte på.

Spent på å følge med denne saken, jeg håper at det blir å ordne seg for pusene.. Det er en urettferdig verden man lever i :(