Skrevet av Emne: Kattungen kaster opp  (Lest 4996 ganger)

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
Kattungen kaster opp
« på: 22 Januar 2007, 10:43:09 »
 :ad[1]: Vi har en liten siameser på 4 måneder. Siden hun kom til oss for 5 uker siden har hun gjentatte ganger kastet opp, senest i dag. Da snakker jeg omm at det ser ut som om hun tømmer hele magen (på matta). Kan det være at vi har byttet fôr? Vi har vært svært forsiktige, og blandet litt på litt i det gamle foret over et-par uker. Bør jeg finne et annet fôr til henne? Hun bruker Friskies for kattunger.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
SV: Kattungen kaster opp
« Svar #1 på: 22 Januar 2007, 10:53:05 »
Bytt til kvalitetsfor kjøpt hos veterinær eller dyrebutikk.  :icon_smile:

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 22 Januar 2007, 10:54:56 »
Jeg ville kuttet ut Friskies, det er et dårlig fór som mange kaster opp av. Gå heller i dyrebutikken og kjøp et kvalitetsfór, så skal du nok se at ting ordner seg, Dessuten inneholder det mer og bedre næring, slik at kattungen vokser riktig :love: Jeg vet det kan se ut som at dyrebutikkmaten er mye dyrere der og da, men i lengden blir det mye billigere, fordi det er mye drøyere, og kattungen trenger bare å spise litt av det av gangen, siden det er så proppfullt av næring :icon_smile:

Flott av deg å blande inn det nye fóret forsiktig, det er veldig viktig! :savle[1]:

Det kan forresten også hende at bitene i maten er så små, at hun glemmer å tygge :fnis[1]: Det er typisk siamesere, jeg har en siameser selv. Det er en annen god grunn til å kjøpe mat i dyrebutikken, bitene er litt større slik at pusen må tygge bedre, og dermed spiser hun saktere uten å kaste opp :icon_smile:
« Siste redigering: 22 Januar 2007, 10:58:01 av Nova »

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #3 på: 22 Januar 2007, 10:58:58 »
Grunnen til at jeg byttet, var egentlig at det er lettere å handle foret når jeg alt er i butikken, enn å gå ekstra tur til dyrebutikk. Huskattene mine spiste Friskies når de var små, uten problemer. Men jeg får forsøke et annet for. Kanskje høre om de har noe mer "lettfordøyelig"? Eller holder det med vanlig kattungefôr?

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 22 Januar 2007, 11:00:46 »
Bruk vanlig kattunge-tørrfór du :icon_smile:
Men neste gang du er i butikken, sjekk om de har et merke som heter Purina One :icon_smile: Purina One er mye bedre enn Friskies, så hvis du gir det istedet, kan du ha litt bedre samvittighet :icon_wink: Men jeg anbefaler kun dyrebutikkmat :wink[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 22 Januar 2007, 11:04:31 »
Kanskje høre om de har noe mer "lettfordøyelig"?

Maten i dyrebutikken er mer lettfordøyelig, for det fóret er ikke proppet med e-stoffer og konserveringsmidler, slik som Friskies er. Friskies inneholder mye mer salter og fargestoffer som ikke er bra for pusen din...

Jeg sier ikke at den forrige pusen din ikke klarte seg greit på Friskies altså,  men det virker som om denne kattungen din er litt mer ømfintlig, og trenger litt mer kvalitet :icon_smile:

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #6 på: 22 Januar 2007, 11:07:13 »
Tror jeg prøver dyrebutikkmat da, jeg! Bare det beste er godt nok for lillepus! :savle[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 22 Januar 2007, 11:09:55 »
Så flott! Synes du er kjempeflink! :icon_smile:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22 Januar 2007, 13:22:43 »
Kjempeflott at du går over til dyrebutikkmat, vet mange huskatter klarer seg bra på maten man får kjøpt i dagligvare, men det er ikke å anbefale pga innholdet i de. Dyrebutikkmat er mye bedre sammensatt næringsmessig og som Nova nevner så er det mye drøyere, vi kjøper f. eks 10 eller 15 kgs sekker, og med to voksne katter holder en 10 kgs sekk i 4,5 måneder. koster rundt 4-500 kroner for Hills.

Håper pusen snart blir bra igjen  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

tvb_86

• Gjest
« Svar #9 på: 22 Januar 2007, 13:38:42 »
Hei.
Jeg er enig med de andre her og sier kjøp kvalitetsfor.
Lissi , huskatten min får kun det beste foret. hun spiste junior frisikes som kattunge, og når hun kom hit og fikk skikkelig for så jeg forskjell på hele henne.dessuten har jeg tatt en test på dyremat fra butikken og i dyrebutikk og det viser seg at friskies bla. inneholder ikke de næringsstoffene som junior trenger i veksten sin. Dessverre har jeg ikke den lista for meg nå., men kort nevnt er A,D de viktigste vitaminene i maten til en voksende katt.  det er viktig for bygging av knokler og bein. E er for normale muskelfunksjoner, synet. B har mange funksjoner i forhold til bla. fett karbohydrater. omdanning av disse. C er også viktig, for å hele sår, og holde huden sunn og frisk. C vitamin produserer katter selv.
Friskies  inneholder litt av noen type vitaminer juniorpus trenger, men det er alt for lite!! og noen av vitaminene mangler 100% . jeg ble meget skuffet da jeg tok denne testen selv. kast butikk foret i søpla og kjøp deg dyrebutikk/dyrlege for. du sparer masse penger på det, i tillegg skal du se en katt som er helt annerledes både på utsiden og innsiden :) jeg gir deg et tips. skriv ned vitaminene i frisikes junior, og mengden pr. 100 gram, så gjør du det sammen med dyrebutikk maten og sjekker forskjell. kjøttmengden er bla helt annet.

det var 40% kjøtt i dyrebutikk mens i butikk er det 5%!!!!!!!! det betyr altså at det i dyrebutikk er EKTE kjøtt, det i butikk er "uekte" og kan være alt fra hud og hår. det er også proteiner.  det skal man være obs på om proteinene kommer fra dyrekjøtt eller "uekte" hud og hår. det som er fra dyrebutikk er proteiner fra ekte kylling, okse osv.. mens det i butikk er "syntetisk"

lykke til :)

:bigarmhug:
« Siste redigering: 22 Januar 2007, 13:48:20 av tvb_86 »

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #10 på: 22 Januar 2007, 14:59:02 »
Det kan ikkje vera at ho spis for fort også då? Zimba spiste ei potet som låg på benken her om dagen, og alt sammen kom opp igjen!  :rødmeja:

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #11 på: 22 Januar 2007, 16:51:08 »
Tja, dama på dyrebutikken lurte også på om kattungen kanskje spiste for mye og for fort. Som det ble sagt ovenfor, så er Friskis-bitene små, og mye av det hun kaster opp kommer opp helt  - dvs utygd. Dyrebutikkdama anbefalte meg å bare ha en spiseskje mat i fatet i gangen og heller etterfylle ofte. :icon_smile:

Men, uansett - nå har jeg kjøpt "IAMS" (er det det det heter?), og der så bitene noe større ut, ja. Så nå er det blandet halvt om halvt med "gammelmaten", til hun venner seg på det. Men hun syntes tydeligvis det var godt :savle[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #12 på: 22 Januar 2007, 16:56:36 »
Iams er et kjempebra fór, så dette blir nok bra :icon_smile:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #13 på: 22 Januar 2007, 17:29:51 »
Du kan jo prøve å legge noen passe store steiner i matskåla, så hun må "jobbe" litt for å få tak i maten rundt.

Butikkmat for katter er som junkfood for mennesker.
Det går jo forsåvidt bra, men er definitivt ikke å anbefale i lengden!

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #14 på: 22 Januar 2007, 21:24:15 »
Har også siameser og da jeg har vært i nødsituasjoner ikke nådd dyrebutikken før helga osv. Så har jeg gitt dem friskies, å hver gang spyr dem opp maten. Så jeg gir det aldri om jeg ikke er i krise  :)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #15 på: 22 Januar 2007, 21:28:52 »
Du skriver dere har byttet for.. ka byttet dere FRA?  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Januar 2007, 22:47:59 »
Friskies stod det...

Men Royal Canin og Hills er også et veldig bra for! :)

Nova

• Gjest
« Svar #17 på: 22 Januar 2007, 23:10:36 »
Ja, men hun har altså valgt å bruke Iams, og flott er det :icon_smile: Iams er et godt fór som har vunnet flere tester, så dette var et godt valg for den lille pusungen din :love:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #18 på: 22 Januar 2007, 23:29:04 »
Friskies stod det...

hu hadde byttet til Friskies først .. lurer på ka hun byttet fra når hun begynte med friskies. ;)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #19 på: 22 Januar 2007, 23:53:08 »
Jeg ser at de fleste her har gått ut i fra at det er Friskiesfôret som har gjort at katten har kastet opp, og det kan det være, men vær obs på at det kan også ha andre årsaker. Om katten ikke slutter i løpet av noen dager så burde du tatt med katten til veterinær for konsultasjon.