Skrevet av Emne: Doffen har fått store sår....  (Lest 13743 ganger)

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Doffen har fått store sår....
« på: 21 Januar 2007, 18:54:45 »
Søndag den 14 januar kom Doffen opp til meg i sengen som vanlig på morgenen for å få litt ekstra kos og ligge under dyna. Kan tro jeg skvatt da jeg klappe han og fikk fingren fulle av væske....

På lørdags kvelden hadde vi klippe klør og børstet pelsen hannes og da var det ingen tegn til sår, og så finner jeg han da i sengen på morgene med et sår som er ca 4,5 x5 cm i omkrets!!!

Mandags morgen ringte jeg til vetrinæren. Kom inn til vetrinæren med en gang og hun synnes såret var mistenkleig. Fant ikke no som kunne tyde på at han hadde brent seg eller at de var en byll. Og siden han er inne katt kunne vi utelukke alt som har med skader som kommer ute.

Vetrinæren rengjorde såret og skrev ut penselin. Med den beskjeden at hvies det var forandringer i såre, så ring og kom med en gang.
Alt så vell ut og Doffen er kjempeflink til å ta sine medesiner.

Fredag 19, finner jeg et nytt sår og jeg rinnger vetrinæren med en gang. Fikk time med en fgang og var der i læpet av enhalv time.
Nå har 3 forskejllige vterinærer sett på såret og INGEN har sett noe sånt før. Så nå har vetrinæren tatt 3 biopsider og sendt dem til England. Svare kommer om ca en uke.
Nå har han også fått kortison som tileggg i behandlingen.

Jeg er så redd for ungen min, han er litt spesiel i forhold til de andre 4 jeg har. Siden vi reddet han og har flasket han opp fra han var nyfød.

Her kommer bilde som viser såre etter at de hart tatt biopsider. Det har satt 3 sting i sår også. Etter biopsidene.

Hvis det er noen her som har opplevd det samme eller har hørt om noe slikt, så vær så snill å si i fra.

Doffen er ikke noen utekatt og vi har ikke hat noen krangler i flokken.

Her er det første såret.

Her kommer sår nr.2 som kom på fredag.

Her er begge såren. De sitter bak på høyre side,nesten oppå ryggvirvelne og ca 10 cm fra halen.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Doffen har fått store sår....
« Svar #1 på: 21 Januar 2007, 19:24:34 »
De der sårene så ikke noe bra ut, håper veterinærene finner ut av hva det kan være etterhvet og at det ikke er noe alvorlig  :x-fingre[1]:
Stakkars Doffen  :icon_sad:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 Januar 2007, 19:29:49 »
Huff nei dessverre Kattemor. Har ikke hørt om likende tilfeller. Så merkelig dette var da.
Får tro at prøvene de har tatt kan gi svar på årsaken.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 21 Januar 2007, 20:54:27 »
Dette var merkelig, håper prøvene kan gi svar. Stakkars Doffen :bigarmhug:
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #4 på: 21 Januar 2007, 21:07:24 »
Det som er så merkelig i denne saken er jo at Doffen er ikke syk???

De har tatt tempen på han og den er ok, munnhulen og øyne har fin farge, han hopper rundt om kring og er helt seg sjøl. Akkurat som han bestandig har vært.

Men disse såren er helt uforklarlige. Har sjekket hele leiligheten eller de rummene som de har tilgang til. Og kan ikke finne et eneste spor av rester av hud,hår eller blod. Det ser jo ut som noe en skarp kniv er bruklt og rett og slett skjært bort huden. Dette kommer ikke så godt frem på bilde. Men slik ser det ut. Eller som om han skulle ha brent seg og huden hadde hengt igjen på det han har brent seg på.
Men vi har jo ikke noe i huset som han kan brenne seg på. Vi fyrer ikke med elektriske ovner, men bruker en gass ovn. Og den blir kun brukt da vi er hjemme og tilstede.

Men å gå slik å vente er helt gjævelig. Jeg tenker på det værste og prøver å holde humøret oppe. dette er like gjævelig som da unga mine var små og ikke kunne fortelle hvor det var vondt henne elle hva de hadde gjørt.

Det er enkelt rundt meg som ikke kan forstå min fortvilelse, for det er jo bare en katt. Og hvis det skulle være ille så er det bare å ta livet av han, så han slipper å lide. Dette er innstillingen til de fleste mennesker som ikke hvet hva det vil si å ha dyr i huset. Og som ikke har følt hvordan det er å bli elsket av et dyr og hva det betyr for deg.

Det bir en lang venting til torsdag, for det er den dagen de forventer å få svaret fra England.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 21 Januar 2007, 22:05:05 »
 :icon_sad: Stakkars Doffen.. dette såg skikkelig vondt ut.. Og ikke minst mistenksomt ut!  :icon_eek: Det kan ikke ha vært et rovdyr da? Skarpe klør var det første som slo meg. Har aldri sett lignende før, og jeg håper du får funnet ut hva det er som har skjedd!  :x-fingre[1]: Kanskje du bør holde han inne til prøvene har kommet i det minste? God bedring til Doffen gutten..  :bigarmhug:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 Januar 2007, 22:09:57 »
De sårene så virkelig ikke gode ut, men enda godt Doffen ikke ser ut til å være syk på annen måte. Håper det ikke er noe alvorlig som ikke kan gjøres noe med, at han kan bli fin igjen med rette medisineringenm men da må de vel finne ut hva det er som forårsaker disse sårene.  :icon_sad:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #7 på: 21 Januar 2007, 22:10:50 »
:icon_sad: Stakkars Doffen.. dette såg skikkelig vondt ut.. Og ikke minst mistenksomt ut!  :icon_eek: Det kan ikke ha vært et rovdyr da? Skarpe klør var det første som slo meg. Har aldri sett lignende før, og jeg håper du får funnet ut hva det er som har skjedd!  :x-fingre[1]: Kanskje du bør holde han inne til prøvene har kommet i det minste? God bedring til Doffen gutten..  :bigarmhug:

Doffen er bare inne han, kun ute hvis vi ermed og da i bånd. Så noe rovdyr kan det ikke være.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21 Januar 2007, 22:11:56 »
:icon_shock: Åj.. da er det jo enda mer mistenkelig!! Uffa meg, jeg håper dere finner ut av det!

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #9 på: 21 Januar 2007, 22:15:16 »
De sårene så virkelig ikke gode ut, men enda godt Doffen ikke ser ut til å være syk på annen måte. Håper det ikke er noe alvorlig som ikke kan gjøres noe med, at han kan bli fin igjen med rette medisineringenm men da må de vel finne ut hva det er som forårsaker disse sårene.  :icon_sad:

Du sier noe der.

Men det som bekymrer meg er at vetrinæren og da hele 3 stk. hvet ikke hva det er. Dette er vetrinærer som har kun med katter å gjøre. på en måte så føler jeg meg litt trygg også siden det er katteklinikken 10 liv jeg er på. For de er jo spesialister innenfor katter.

De har sendt over bilder av Doffen til England sammen med biopsiene, så de gjør i hverfall jobben sin. Og vi skal jo tilbake og en uke for å ta stingen. Da har de sittet den tiden de skal sitte.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 Januar 2007, 22:20:04 »
Kanskje du kan legge ut bildene på den dyrelegesiden/forumet som var inne her på forumet for noe siden? Eller legge ut på andre forum og spørre i tillegg? Du vet jo aldri, kan jo hende noen kjenner igjen dette.. Han har ikke satt fast i noe som har revet ut pels med hud da? Jeg bare spør jeg nå, tenker for harde livet her..

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 21 Januar 2007, 22:21:56 »
Hmm, dette er jo ytterst merkelig da.. Det eneste jeg kan tenke meg er at du har et par wannabe-kannibaler i huset, selv om du ikke har sett det. Kan jo hende en av de andre har tygget på pusen (huff, det hørtes fælt ut), men det hadde du sikkert sett tendens til på dagtid også... det blir jo kun ren spekulasjon... Håper biopsien viser et klart svar :icon_sad:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #12 på: 21 Januar 2007, 22:51:29 »
Hmmm det der ligner litt på et sår/rift som Tassen pusen min hadde ...... det eneste dyrlegen og vi kom frem til var at han hadde revet seg opp på noe...et eller annet som hadde skrapet opp huden med pels og det hele under kryping under lave ting...ser skikkelig ekkelt ut.
Fant heller ikke rester av hår eller hud noen steder, men nå kom ikke jeg meg inn under alle disse stedene Tassen var heller da... :icon_idea:

Får håpe det ikke er noe alvorlig Kattemor.. :x-fingre[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 21 Januar 2007, 22:58:48 »
Ja det var det jeg også tenkte, Katrine.. Ser slik ut for mine øyner...

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #14 på: 22 Januar 2007, 10:00:15 »
Jeg har også tenkt på denne tanken om at det er noe han har hengt fast i. Og det eneste stedet som han kommer under hos meg er i senge til min yngste sønn. Så det var det første vi snudde på hode, men nei ingen rester av noe der heller.

Men såret er jo så stor som hele 4,5x5 cm. Det var det første såret som kom og da vi da så på såret så kunne vi se at huden og håret bare løsnet når vi tok på det. Så da vetrinæren var ferdig hadde hun tatt av ytterliger 1 cm rundt hele såret.

Det var derfor vetrinæren mente at det kunne være en byll, for de kan se slik ut sa hun da det har gått hull på den.

Vi har heller ikke lagt merke til noen ekstra kløing eller slikking på Doffen. Han latt t.o.m såret sitt være i fred. Det er jo bra for han for da slipper han å gå med krave eller boddy.

Og så flink som han er til å ta sine medesiner, han får jo nå på det meste 6 tabletter om dagen. Men jeg kan bare åpne munnen hans og legge tableten ned og han svelger. Som ros får han en liten slikk av ostetuben som bare er hannes.

De andre kattene lar han også få være i fred og ingen som har prøvd seg på å være slemme eller leke ivrig sykepleier som skal trøste og slikke det rent og fint.

Vetrinærene har lagt bilden av Doffen med såren ut på nette, så andre vetrinærer kan se og forhåpentlig vis fortelle hva det er, eller komme med forslag.

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #15 på: 22 Januar 2007, 21:20:47 »
Eneste jeg kom til å tenke på om han kanskje har allergi mot ett eller annet. De kan jo få ulike reaksjoner da. Håper du får noe svar på prøvene, og at det ikke er noe farlig  :icon_sad:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Januar 2007, 22:50:40 »
Når en tenker på hvordan kattene kryper under noe som er trangt, så kan det jo stemme med der sårene er på Doffen.
De setter jo bakende opp og den er det høyeste punktet på katten da.
Regner med at du har sjekket om det er noen fjærer (hvis du har det på møblene) som er løsnet og henger ned. Under sofa, stoler, divan, senger osv.
Bare en tanke som slo meg. Du sier jo at du har sjekket tenkelige plasser, så da har du sikkert sett det.

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #17 på: 22 Januar 2007, 22:55:09 »
Huff, lykke til kattemor og Doffen!!
Dette så ikke godt ut, og jeg skjønner godt at du er fortvilet!!

Krysser fingre for at du får et svar, og at dette er noe som kan heles.

Tenker på deg  :bigarmhug:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #18 på: 22 Januar 2007, 22:59:32 »
Stakar Doffen,de sårene så ikke gode ut  :icon_sad:
Håper de finner ut hva det kan være  :x-fingre[1]:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #19 på: 23 Januar 2007, 10:53:56 »
I natt har jeg nesten ikke sovet, og de gangene jeg har sovnet har jeg hatt bare rare drømmer. Og hadde det var noen sammen heng i de drømmene hadde det vært greit å vært på "kino" om natten.

Men i natthar jeg mistet alt i fra madrasser til pærler??? Den ene drømmen drømte jeg at jeg var på stranden mens min man var i Sverige hos min niese og jeg skulle bare sykkle en liten tur til standen og ente inne på Lostby gods på Lørenskog, men jeg var jo i Malmø (sverige). Der minstet jeg madrassen min og traff en mann som jeg måtte rømme i fra, samtidig som jeg måtte finne madrassen min for hvis ikke så haddde jeg ikke noe å sove på. Og slik fortsatte drømmen utover hele natten. Jeg voknet og sovnet og fant tråden på drømmen. Men da jeg begynte å miste glansbilder og pærler i den gjørmmen som jeg leite etter madrassen min i, da sto jeg opp. Så jeg går ut i fra at alt dette handler om min redsel fr å miste Doffen. Og det er sikkert derfor jeg har hatt magesyke nå i to dager.

Men Doffen er jo frisk og rask og kan ikke ha noen form for sykdom. Han er jo på beina og koser seg i armekroken, leker og sover. akkurat som om han ikke hadde noene froandringer.

Ja, Ulla jeg har skjekket under alt. For uten de tunge skapene som bare har en liten sprekk under seg, og der hvet jeg jo at han ikke kan komme innunder. De kan riktig nok gjøre seg smale og tynne. Men 3-4 cm smale skla ikke kunne gå. Han har jo prøvd som liten, men klarte ikke da heller.

Og det er bra at dere kommer med innspill, for det kan være ting jeg har oversett som dere husker på. Så tusen takk jenter for all komentar og hilsner til Doffenog meg. :icon_confused: :bigarmhug:

Sender over en takk til dere alle som har vært med å svar i denne tråden.