Skrevet av Emne: Buster gikk til angrep  (Lest 3819 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Buster gikk til angrep
« på: 21 Januar 2007, 14:40:51 »
Hadde en litt skremmende opplevelse med Buster nå nettopp. Kanskje er det jeg som overdramatiserer, men det var ihvertfall nok til at jeg ble skikkelig bekymra for han...

Vi skulle ut på vår daglige luftetur i sele. Vanligvis går vi rundt i 10-15 minutter, men så begynner han å fryse på beina og knurre og småfrese, så da tar jeg han inn. Idag tror jeg det gikk bare ett minutt eller to, så ble han sittende helt apatisk og frese som en gal. Og denne gangen freste han ikke til snøen, han freste til meg. Han satt der og så på meg med et helt sykt blikk, og flekket tenner til meg. Jeg bøyde meg ned for å stryke han over ryggen og roe han ned, men da fløy han rett i armen min. Nå er det ikke uvanlig at Buster biter, det gjør han når han blir sur (han gjorde det i går også), men dette var mer som et aggresivt angrep. Hadde jeg ikke hatt tykk jakke og hansker på meg, så hadde jeg sikkert vært på vei til legevakta for å ta stivkrampesprøyte nå.

Jeg slapp han inn etter det der, og han sprang rett bort til ovnen og la seg helt inntil den, og vasket labbene helt hysterisk. Nå er han rolig igjen, jeg kan ta på han uten at han gjør antydning til å ville bite. Men hva i himmelens navn tror dere skjedde?

Jeg fikk meg en skikkelig støkk altså... Var det bare det at han ikke likte å bli kald på føttene, eller lå det noe annet bak? Det at han freser til snøen har vært mest morsomt til nå, men det er første gangen han har frest til meg. Og første gangen han virkelig har gått "til angrep" på meg. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger. Skal jeg bare ha han inne til det blir mildvær? Vel er det kaldt idag (7 minus), men her snakker vi om hardhausen som i fjor vinter var ute hele dagen i 10-15 minusgrader og vind.

Jeg skjønner ingenting jeg, det var bare så ulikt han at jeg ble helt satt ut her...  :skjelveleppe:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
SV: Buster gikk til angrep
« Svar #1 på: 21 Januar 2007, 14:45:49 »
Kan han være stresset over flyttingen? Som du sier så har det jo ikke vært noe problem at han har vært ute i snøen før... Eller liker han kanskje ikke å gå i sele? Hvor lenge har dere bodd der nå? Kan du snart slippe han ut uten sele?

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 21 Januar 2007, 14:51:44 »
Jeg vet ikke om det har noen rot i virkeligheten, men kan det hende at Buster har smerter noe sted, som forverres av kulde?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Januar 2007, 14:56:22 »
Kan han være stresset over flyttingen? Som du sier så har det jo ikke vært noe problem at han har vært ute i snøen før... Eller liker han kanskje ikke å gå i sele? Hvor lenge har dere bodd der nå? Kan du snart slippe han ut uten sele?

Vi har bodd her i 4 uker. Jeg hadde tenkt at vi skulle bruke denne 5 uken til å gjøre oss kjent i området, og at han skulle få gå ut alene fra neste helg. Men nå vet jeg ikke om jeg tør ta sela på han igjen. Han blir glad når jeg henter den frem, og sitter helt stille mens jeg tar den på, men når vi kommer ut er han tydelig misfornøyd med å ikke få gå der han vil. Men så galt som idag har det aldri vært da.

Og han virker ennå litt stressset ja. Dyrlegen mente det kunne være derfor han spyr så mye, og at vi bare må gi det tid. Det har vært mye styr her, med nye møbler, elektriker, internet-montør osv, så han har kanskje ikke fått tid til å slappe ordentlig av?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 Januar 2007, 14:59:46 »
Jeg vet ikke om det har noen rot i virkeligheten, men kan det hende at Buster har smerter noe sted, som forverres av kulde?

Tenkte på det... For han ligger konstant inntil ovnen synes jeg, og han var ikke en sånn frossenpinn før. Hva slags smerter kan det være da?  :hmmmm: Har tenkt på uinveisinfeksjon (tenker bare på hvor vondt jeg selv får om jeg går ute og fryser rmed det), men han har ingen andre tegn på det. Men vet jo at uvi kan være nesten symptomfri, så kanskje jeg skulle få et sånt prøvetakings-sett hos dyrlegen. Bare for å utelukke det liksom.

Er det andre tilstander som forverres av kulde tro?

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 21 Januar 2007, 15:09:07 »
Jeg tror at nesten de fleste typer smerter KAN forverres av kulde, dersom han faktisk fryser og anspenner seg. Jeg hadde absolutt dratt en tur til dyrlegen til en helsesjekk i morgen, den oppførselen er ikke normal! At han ligger inntil ovnen er jo også et poeng. Tror du at du klarer å ta tempen på han på egenhånd?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 Januar 2007, 15:24:46 »
Jeg tror at nesten de fleste typer smerter KAN forverres av kulde, dersom han faktisk fryser og anspenner seg. Jeg hadde absolutt dratt en tur til dyrlegen til en helsesjekk i morgen, den oppførselen er ikke normal! At han ligger inntil ovnen er jo også et poeng. Tror du at du klarer å ta tempen på han på egenhånd?

Jeg skal ringe dyrlegen på nytt i morra. De har jo sjekket han før, og ikke funnet noe som helst galt, så jeg må høre om det er andre prøver de kan ta. Det som er så merkelig er at han er i storform ellers, han spiser som en hest, tigger etter mat, koser, drikker masse, går på do og leker og springer som en tulling. Merkelige greier...

Tempen skal jeg bare glemme. Vi snakker her om Buster - mr. Stabeist himself. Er såvidt dyrlegen klarer det (med assistanse), og da får han som ofeste inn noen klor eller bitt.  ::)

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21 Januar 2007, 15:37:51 »
Kanskje det bare rett og slett rablet for han av en eller annen ukjent grunn.
Har opplevd det samme med Tamlin, det skjedde ett par ganger etter han ble kastrert. Så var jeg ute i hagen og skulle gå inn, å sa kom da Tamlin så plutselig fikk han helt raptus å satt i beinet på meg, så helt gal ut i trynet. Samme gjorde han med svigermor,helt ut av intet så fløy han på henne også. Det var veldig rart, men siden har han aldri gjort det.

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21 Januar 2007, 15:53:10 »
Huff, det var mystisk..
Kanskje han skulle etterligne psykoblikket til Charley, men så tok det litt av?  :klø seg:

Neida, fra spøk til alvor.
Det har sikkert skjedd mye i livet til Buster i det siste, kanskje han reagerer på det.
Ny plass, være inne, gå i sele, ukjente mennesker... Ikke alle puser som liker det!

Men kanskje du kan ta han med til dyrlegen for en grundig sjekk?
Om ikke annet for at du skal kunne senke skuldrene litt. Det er ganske slitsomt å gå rundt å være bekymret...  :icon_sad:

Håper det ordner seg, du skal se at før sommer'n kommer så er Buster i god  gammel form  :bigarmhug:

Klem fra Renate

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 Januar 2007, 15:56:45 »
Kanskje det bare rett og slett rablet for han av en eller annen ukjent grunn.
Har opplevd det samme med Tamlin, det skjedde ett par ganger etter han ble kastrert. Så var jeg ute i hagen og skulle gå inn, å sa kom da Tamlin så plutselig fikk han helt raptus å satt i beinet på meg, så helt gal ut i trynet. Samme gjorde han med svigermor,helt ut av intet så fløy han på henne også. Det var veldig rart, men siden har han aldri gjort det.

Unnskyld at jeg ler...  :fnis[1]: Men det var en litt "god" tanke. Jeg vil heller tro at det rabla litt for han, enn at han skal være alvorlig syk. Buster er jo en raring, med til tider dårlig humør, så den teorien der kan jeg tro på.

Har også tenkt på at han har været en annen katt ute, eller blitt skremt av "skumle" fremmede lukter. For han satt og snuste ut i lufta like før han gikk bananas.

Nå har han fått fisk, og han har lagt seg opå kjøkkenskapet for å ta middagshvilen. Der ligger han og maler og vasker seg. Det er jo det som er så rart, nå viser han INGEN tegn til å feile noe som helst. Og sånn har det vært hele tiden, hver gang jeg ringer dyrlegen og skal forklare problemene, så er han helt "normal" igjen. Men jeg skal prate med dem på nytt i morra uansett, for å fortelle om det som skjedde idag.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 Januar 2007, 16:15:00 »
Kanskje han skulle etterligne psykoblikket til Charley, men så tok det litt av?  :klø seg:

:le[1]: Du kan få det sagt!

Du har rett i at det har skjedd mye i livet hans i det siste. Håper i det lengste at alt dette bare er et resultat av det.
X-matfar sier nå at da han luftet Buster i sele i fjor sommer (da han hadde problemer med det øyet), så freste og knurret han også. Og da var det ihvertfall ikke kaldt. Kanskje han blir engstelig av å bære "bundet" av den sela? 

Skal prøve å få prata med hun dyrlegen som har mest kjennskap til Buster sin "historie" i morra, og høre hva hun anbefaler at vi sjekker. Blodprøver, røntgen, eller hva hun mener trengs. For det blir bare feil å stresse han opp ytterligere med å dra til dyrlegen, og så bare de ser på han, klemmer litt og tar tempen, og finner ut at alt er ok. Det har vi gjort diverse ganger nå, og det tar flere dager før han slår seg til ro etterpå.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #11 på: 21 Januar 2007, 18:50:23 »
Når katter blir sint så kan de angripe hvem som helst. Det er nesten som de får black out.
Det spørs hva det var Buster reagerte på da dere gikk ut. Jeg tror ikke det var deg han var sint på,
men kanskje heller noe som skremte han fryktelig da dere kom ut.

Hvis han hadde mislikt så mye å gå ut, så hadde han reagert motsatt enn det han gjør nå når du skal ha på han båndet.
Det kan være greit å snakke med veterinæren i morgen for å evt. få time og utelukke noen sykdommer.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #12 på: 21 Januar 2007, 20:57:15 »
Sitat
Har også tenkt på at han har været en annen katt ute, eller blitt skremt av "skumle" fremmede lukter. For han satt og snuste ut i lufta like før han gikk bananas.
Akkurat det kan faktisk være årsaken.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #13 på: 21 Januar 2007, 21:18:03 »
Sitat
Akkurat det kan faktisk være årsaken.

Det var faktisk min første tanke da jeg leste igjenom også.

Men du kan jo prøve slik faliway (tror det var slik det staves) Det skal jo være rogivende og dette får du kjøpt hos vetrinæren. Jeg har prøvd det hjemme hos meg, spesielt da jeg får feriekattter på besøk som bare er hos osssi noen uker føre eieren kommer å hneter. Dete er ganske efektivt på min gjen her hjemme. For jeg hr prøvd med og uten. Og med de samme ferigjestene på besøk.

Dette var tanken siden dere har flyttet og det er mye nytt og mange ting som skjer rundt han.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 21 Januar 2007, 21:23:22 »
Jeg skal kjøpe Feliway i morgen.  :icon_smile: Hadde tenkt å ha det på plass her før vi flytta inn, men glemte det helt i flyttekaoset. Har brukt det før, i en periode hvor Buster var litt engstelig, og jeg mener ihvertfall at vi merket effekten på han ganske raskt.

Nå har jeg sett at det er andre katter i hagen her, og nå lukter det kattepiss av ei lita gran som står utenfor her, så godt mulig at Buster fikk teften av noe han ikke likte. Da gjorde det sikkert ikke ting bedre at han var "tjoret fast" med sele...  :icon_idea:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #15 på: 21 Januar 2007, 21:29:23 »
Nei, det er ikke greit å lukte noe sm minner om fare og sitte fast i en sele.

Får sende han en katteklem fra alle 5 her oss meg :bigarmhug: den er jo luktfri herifra ha,ha,ha, :fnis[1]:
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #16 på: 21 Januar 2007, 22:06:00 »
Det var nok ikke morro å oppleve dette, men håper det ikke var noe som gjentar seg, at det var en reaksjon på selen, nytt sted, snøen e.l. Buster var nok bare litt frustrert tenker jeg.  :wink[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #17 på: 21 Januar 2007, 22:10:49 »
Uffa.. ingen hyggelig opplevelse dette.. kan tenke meg du fikk deg en støkk ja! Ultra snille Buster gå til angrep liksom!  :icon_eek: Jeg tenker at enten ble han skremt, enn så fikk han det vondt en plass. En sjekk hos vet. skader ikke uansett.. Kanskje du bare skal la han være inne en stund, og ikke lufte han ute på en stund.. Jeg håper at det var en engangsepisode, og at det ikke feiler han noe..  :x-fingre[1]:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #18 på: 22 Januar 2007, 04:23:14 »
Wow, det får man si!  :icon_eek:

Hadde faktisk en lignende episode med Rocky for litt siden.
Han har alltid hatt litt angst for hodeplagg og sånne ting.
Men jeg farga håret mitt for en liten mnd siden, og tenkt ikke over det i det hele tatt, og gikk rett bort til ham.
Håret mitt var da veldig mørkt og samla i en klump på toppen, veldig skummelt rett og slett!
Han ble rett og slett livredd, og vokste til omtrent dobbel størrelse og var helt vill i blikket.
Jeg fikk litt panikk og sprang inn på badet og skyllte ut.
Tenkte jeg skulle trøste ham og roe ham ned litt etterpå, og gikk ut i gangen, med vått hår.
Han hadde fortsatt totalt panikk!
På en eller annen måte klarte jeg å sette meg ned bak døra til badet.
Det gikk bra da jeg satt, men hvis jeg reiste meg opp så det ut som hanne ville fly rett på meg!
Ble skikkelig redd jeg!!!
Klarte tilslutt og snike meg inn på badet igjen, og tørka håret ordentlig.
Det gikk bra, men han var fortsatt redd etterpå, og skjøt til og med rygg til samboeren.

Er rart da, hvordan frykt kan få puseluskene til å endre seg så totalt at vi blir REDD dem!

Jeg tipper også  Buster "bare" ble veldig redd noe, og fikk et lite "blackout" og ikke visste at det var DEG han angrep...

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #19 på: 07 Februar 2007, 10:10:33 »
Har helt glemt av denne tråden, så tenkte jeg skulle oppdatere litt. Jeg lufta Buster i sele ett-par ganger til etter denne hendelsen, men det samme skjedde på nytt. Han begynte å frese noe voldsomt, og vi måtte bare gå inn. Så han har nå begynt å være ute alene, og det gjør visst godt for humøret hans. Foreløpig er det bare snakk om småturer, det lengste han har vært ute i strekk er en times tid. Prøver å holde igjen litt, han er jo ikke helt kjent her enda, dessuten synes jeg ikke noe om at han er lenge ute når det er 10 minusgrader ute. I går var han ute et kvarter, da var han fornøyd.  :fnis[1]:

Han fikk full sjekk hos dyrlegen, samt røngten av magen. De fant noe som enten er betongrester eller et sår, dyrlegen mente det siste. Så han har nå gått på diettfôr og zoolac, og jeg har så smått begynt å venne han til litt fisk og det vanlige tørrfôret. Men det merkes fortsatt på han at han får mageknip når han spiser for fort (eller for mye), da kryper han sammen til en ball og ser kvalm ut. Og han sover MYE, så han er ikke sånn helt i toppform. Men hvis det er et sår, så trenger det sikkert lang tid for å gro ordentlig.
Han har ikke kasta opp så mye heller, det går flere dager mellom hver gang. Håper ting retter på seg nå. I verste fall blir det operasjon, men dyrlegen har ikke lyst til å åpne han før vi har prøvd alt annet.

Takk til alle dere som har svart i denne tråden!  :bigarmhug: