Skrevet av Emne: Reaksjon på vaksine  (Lest 5624 ganger)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Reaksjon på vaksine
« på: 20 Januar 2007, 21:32:08 »
I neste uke skulle jeg vaksinere Ulla og Ulrik (blir en utsettelse) og i den forbindelsen så spurte jeg om han hadde fått noen tilbakemeldinger på at katter ble dårlige etter vaksinasjon.
Jeg forstod det slik det som han forklarte, så arrester meg om jeg har forstått feil.

Før eller siden så kommer det en reaksjon på vaksinen, det er individuelt fra katt til katt.
Han forklarte dette som et anafylaktisk sjokk (ent meget kraftig allergisk reaksjon).
Når katter fikk dette så var det viktig å skifte vaksine. Det kunne da være nok at de fikk en vaksine fra en annen leverandør.
Stoffet i vaksinen var ulikt sammensatt, men beskyttet på samme måte.
Dess flere komponenter en vaksine inneholder, dess større var sjansen for mer allergi.

Han sa at vi denne gangen godt kunne endre vaksinen hvis jeg ønsket det.
Ulla og Ulrik har enda ikke reagert på vaksinen utenom at de har vært litt slappere det første døgnet.
Jeg vet ikke om de skal få en annen, jeg bad veterinæren om å tenke over dette, for så å komme med en anbefaling.
Forstod det slik at dette kom til å skje før eller senere med "levende" vaksine også.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Reaksjon på vaksine
« Svar #1 på: 20 Januar 2007, 21:34:15 »
Hmmm  :hmmmm: Har aldri opplevd allergisk reaksjon på noen av kattene her, Garfield er 11 år snart, og eneste han har blitt er slapp første døgnet slik som dine. Høres litt skremmende ut at dette skjer  :icon_idea:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 Januar 2007, 21:40:17 »
Dette var tråden jeg starta etter at Buster ble kjempedårlig etter siste vaksine:
http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,8256.0.html

Han har vært dårlig hver gang, men aldri sånn som sist. Det var like før jeg putta han i buret og kjørte tilbake til dyrlegen med han. Det kom jo frem at flere her hadde dårlige erfaringer med den Fel-O-Vax´en, og at det er en "gammel type" vaksine som er på vei ut, men da jeg snakka med dyrlegen etterpå skjønte de ikke hva jeg prata om...
Neste gang skal jeg ihvertfall ringe litt rundt og spørre på forhånd.

Men hvis det er sant som du har fått fortalt, at det før eller senere kommer en reaksjon uansett hvilken type vaskine man velger, så er man jo like langt...  :klø seg:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20 Januar 2007, 21:41:33 »
Ja Ulla og Ulrik er jo 11 de også.
Som sagt, jeg håper på at jeg forstod det riktig.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 Januar 2007, 21:43:46 »
Dette var tråden jeg starta etter at Buster ble kjempedårlig etter siste vaksine:
http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,8256.0.html

Han har vært dårlig hver gang, men aldri sånn som sist. Det var like før jeg putta han i buret og kjørte tilbake til dyrlegen med han. Det kom jo frem at flere her hadde dårlige erfaringer med den Fel-O-Vax´en, og at det er en "gammel type" vaksine som er på vei ut, men da jeg snakka med dyrlegen etterpå skjønte de ikke hva jeg prata om...
Neste gang skal jeg ihvertfall ringe litt rundt og spørre på forhånd.

Men hvis det er sant som du har fått fortalt, at det før eller senere kommer en reaksjon uansett hvilken type vaskine man velger, så er man jo like langt...  :klø seg:
Når kattene først har fått denne reaksjonen da skal en bytte vaksine.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 Januar 2007, 21:49:15 »
Når kattene først har fått denne reaksjonen da skal en bytte vaksine.

Da burde kanskje vi ha bytta allerede etter første gangen... Men nå sist ble han kjempedårlig, så vi skal ihvertfall ha en annen type neste gang. (Hvis jeg finner en dyrlege i denne byen som skjønner hva jeg snakker om. Noen ganger føles det som Bodø ligger 20 år tilbake i tid når det gjelder kunnskap om dyr.  :ad[1]:)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 Januar 2007, 22:48:31 »
Gråtass skal også få ny vaksine neste gang, han hadde jo den samme opplevelsen som Buster opplevde. Huff, det var skikkelig fælt. Unner ikke flere katter ELLER eiere å gjennomgå det der.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 Januar 2007, 22:59:35 »
Nei jeg har frisk i minne de epsodene som har vært med kattene her inne,
så derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre nå i forkant.
Det er helt fælt når det blir noe med kattene.  :skjelveleppe:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #8 på: 22 Januar 2007, 10:04:16 »
Mine fem fikk sin vaksien nå mellom jul og nyttår. Og hos meg var det ingen som reagerte noe spesielt. Var et parr av dem som var slitne resten av dagen, men det har de vært før også. Og mien er jo gamme alle samen nå. er bare Nora som er "lien" hos meg og hun blir jo 5 år snart.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
« Svar #9 på: 22 Januar 2007, 10:55:18 »
'Min siameser på 4 måneder fikk 2.gangs vaksine. Det var ikke samme merke som den første. Hun ble varm og veldig slapp, og ville bare sove og sove. Heldigvis ble hun bedre neste dag. Regner med det var vaksina hun reagerte på.

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #10 på: 22 Januar 2007, 15:11:46 »
Jeg bytta vaksine på ene pusen min sist, og det fordi første gangen ble hun skikkelig dårlig, lymfene hennes så og si eksploderte i str. og det tok fakta flere mnd. før hun var seg selv, har aldri opplevd maken hverken før eller siden. men iallfall med vaksine fra anne leverandør merket vi faktisk ingenting til vaksine nr to hun var ikke noe ekstra trøtt engang.

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
« Svar #11 på: 22 Januar 2007, 16:41:58 »
Hva slags merke brukte du sist, da?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 22 Januar 2007, 20:34:48 »
'Min siameser på 4 måneder fikk 2.gangs vaksine. Det var ikke samme merke som den første. Hun ble varm og veldig slapp, og ville bare sove og sove. Heldigvis ble hun bedre neste dag. Regner med det var vaksina hun reagerte på.
Det at de blir slappere og vil sove mere er normalt ved vaksine. De fleste er i god form dagen etter  :)

De kattene som reagerer med anafylaktisk sjokk reagerer på en helt annen måte.
Det kan forekomme skjelvinger, kattene blir helt apatiske, vil ikke spise eller drikke.
Ser at (N) Zam Zam har hatt en opplevelse med katten sin også  :icon_sad:

Utlogget Tillepike

• Fin pus
  • Takket: 3
  • *weee*
    • Vis profil
« Svar #13 på: 23 Januar 2007, 18:54:39 »
Forrige katten vi hadde reagerte ekstremt på vaksine. Det rant i begge ender på ham stakkars pusen. Men det har ikke skjedd med de andre kattene vi har hatt

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #14 på: 23 Januar 2007, 19:47:29 »
Sørg i alle fall for at kattene er 100% friske, i romjula ble Bella-Notte vaksinert, og han var fra før av ikke helt frisk (øyekatarr på ett øye, men vetten mente at det ikke hadde noe å si...... :() Men Bella-Notte ble svært syk. Sliter med ettervirkningene ennå, han er på sin andre antibiotikakur etter at vaksinen ble satt nå.
Kan ikke si 100% at det er vaksinens feil, (fel-o-vax) men han var altså ikke spesielt syk før vaksinen, men ble det umiddelbart etterpå. Ikke anafylaktisk sjokk, men har i ettertid slitt med feber, vektnedgang, ekstrem slapphet (har til tider måttet håndmatemate han og løfte han på do), og store balanseproblemer bl.a.

Som sagt vet jeg ikke eksakt hva det kommer av, men venter på svar på prøveresultater fra Skottland.
Det eneste sikre jeg kan si er at alt dette startet bare timer etter at vaksinen ble satt, den 27.12, og han er fortsatt under behandling, og vil være det i minst en uke til.

Jeg vet i alle fall at jeg aldri skal vaksinere en katt som ikke er 110% frisk, samme hva vetten sier, og aldri mer med fel-o-vax av noe slag.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 23 Januar 2007, 20:44:44 »
Var det du som hadde den historien om den veterinæren som endte opp med full undersøkelse av lungene på katten?
Kan godt være at jeg tar feil person nå  :rødmeja:  men det ringte noen bjeller når jeg leste innlegget ditt.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #16 på: 23 Januar 2007, 21:15:28 »
Ja, samme katt. Han har fortsatt ikke kommet seg 100% etter den seansen i romjula.

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
« Svar #17 på: 28 Januar 2007, 17:58:52 »
Reaksjon på vaksine har jeg sett og opplevd, jeg mistet faktisk en kattunge desember 2005,
på grunn av reaksjon på 2. gangs vaksine.
Tok kontakt med Vet.Instituttet i Oslo, og fikk hyggelig mail tilbake.

Har "klippt ut noe av svaret her"
Kanskje til info til dere andre:

God morgen Mona,
og takk for melding om bivirkningsreaksjoner. Vi får fra tid til annen slike meldinger. Det er stort sett snakk om lette forbigående reaksjoner med noe nedsatt matlyst, slapphet, av og til stivhet/ømhet i kroppen, og svært sjelden alvorlige symptomer som vedvarer. Det har skjedd en endring når det gjelder rapportering av slike bivirkninger. Tidligere kom de til Veterinærinstituttet, men nå er det Legemiddelverket som er riktig adressat. Jeg kan sende de over til rette vedkommende der. De trenger imidlertid noen flere opplysninger og har utarbeidet et skjema som kan brukes til det (fås på apotek).

Det er veldig viktig at dyreeiere følger opp bivirkninger som oppstår etter bruk av vaksiner og medisiner. Vi anbefaler da å henvende seg til veterinæren som foretok behandlingen slik at han/hun kan vurdere det enkelte tilfellet. Alle klinikker skal ha rutiner for å rapportere bivirkninger. Forventede lette bivirkninger blir som regel ikke rapportert, derimot er det de alvorlige bivirkningene som er viktig å få registrert. Vaksiner inneholder kroppsfremmede stoffer som kan utløse slike reaksjoner. Heldigvis ser det ut til at det opptrer sjelden

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #18 på: 20 Februar 2007, 22:40:18 »
Nå er det over et døgn siden Ulla og Ulrik fikk årets vaksine og min frykt for en allergisk reaksjon var heldigvis ubegrunnet.
Synes Ulrik har vært litt mer slapp sånn midt på dagen enn det de er til vanlig, men det er jo helt normalt. På Ulla har jeg ikke
merket noe. Så nå er det 1 år til neste gang.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #19 på: 20 Februar 2007, 23:04:51 »
Nå er det over et døgn siden Ulla og Ulrik fikk årets vaksine og min frykt for en allergisk reaksjon var heldigvis ubegrunnet.
Synes Ulrik har vært litt mer slapp sånn midt på dagen enn det de er til vanlig, men det er jo helt normalt. På Ulla har jeg ikke
merket noe. Så nå er det 1 år til neste gang.

Flott å lese at det ikke ble noen alvorligere reaksjon.  :icon_smile: