Skrevet av Emne: Her skal jeg bygge, her skal jeg bo? eller?  (Lest 1922 ganger)

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
  • Takket: 4
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Her skal jeg bygge, her skal jeg bo? eller?
« på: 16 Januar 2007, 20:06:57 »
Jeg lurte litt på hvordan dere bor/har bodde/har planer om å bo? Da seff med tanke på kattene....
Har dere hatt noe problemer med utleier feks? Eller borettslag? Eller lignende?

Vi bor nå i sokkelleilighet i enebolig, de over oss er dyreelskere selv og har to bittesmåå hunder  :humre:
Men har ikke planer om å bo her resten. What to do?
Er oslo et vanskelig sted å finne kattevennlig bolig? (Ikke nøedvendigvis bare leie.....)

har du noen tanker og/eller erfaringer kanskje?

:bigarmhug:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Her skal jeg bygge, her skal jeg bo? eller?
« Svar #1 på: 16 Januar 2007, 20:12:30 »
Vi leier, og har leid men har planer om å kjøpe.. :)

der vi leide før var de skeptiske når eg spurte om eg fikk ha katt der, men sa ja på 1 betingelse, at det IKKE likte dritt i hele huset  :fnis[1]:
Når vi flyttet derfra, lette vi i 6 måneder etter en leilighet der vi kunne ha katt, og INGEN ville ha husdyr!  :icon_neutral: Endte derfor opp med å flytte inn i leilighet i huset til svigers, der bor vi nå!  :biggrin:

Når vi skal kjøpe, skal vi kjøpe selveid, sånn at vi får bestemme selv! :) Helst med STOOOORT tomt som kattene kan løpe på!  :biggrin:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 16 Januar 2007, 20:55:02 »
Vi har leid to steder mens vi har hatt katt.
Første stedet opplyste vi med en gang om at vi hadde katt og som flaks var så var huseieren dyreelsker og ville helst ha flest mulig dyr i huset.
Neste gang vi leide, så la vi ut annonse selv og skrev at vi hadde to katter.
Nå har vi kjøpt i landlige omgivelser og bestemmer helt selv.  :biggrin:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16 Januar 2007, 20:58:28 »
Vi eier, eller rettere sagt Roger eier et eget hus i et boligfelt rett i utkanten av Trondheim. Her er vi omkranset med skog og ikke så alt for tett i mellom husene. (Vi ser inn til naboene, men dog. Vi har ca 1 mål tomt). Kunne ikke funnet bedre plass å hatt kattene på. Det jeg mange ganger har tenkt på er hva jeg skal gjøre om jeg en dag i fremtiden skal bestemme meg for å flytte. (håper jo selvsagt ikke det skal skje). Da har jeg en eneste bekymring og det vil være å finne en plass som vil være like idyllisk for katter. Det samme om vi skal finne på å selge her og å kjøpe nytt hus. Jeg vil på en måte ikke flytte til en plass som er mindre kattevennlig enn her, dvs ikke nærmere byen eller på en plass hvor husene står nesten vegg i vegg. Vi bor også et godt stykke (...) i fra hovedveien så det er ikke alt for mye trafikk her. Det er ca 1 km ned til hovedveien og kattene beveger seg aldri nedover der, de trekker heller oppover i boligområdet eller holder seg i den lille skogen ved huset. Trafikken her går rolig for seg i og med at det ikke er noen form for gjennomgangstrafikk, bare de som bor her. (og besøkende da så klart).

Her er det mange som har katter, og har ikke opplevd noe problemer med det å ha katter som reker rundt i nabolaget.  :icon_smile:
« Siste redigering: 16 Januar 2007, 21:00:13 av Kitziee »

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #4 på: 16 Januar 2007, 21:00:22 »
eg leier.
men det har vore kjempe vanskeleg å finne hybel med katt her i bergen, i 4 mnd har eg vore på ørten tals med visning og måtte parkere beistet hjå venner i mellomtida.  eg kan ikkje betale all verden med husleige, må bo sentralt, treng hybel på fyrste etasje slik at kattene kan hoppe inn og ut gjennom vindauget, og det kan ikkje vera mykje trafikk rundt for at kattane ikkje skal bli påkjørt. det er mange krav og dimed vanskeleg å finne noko.

etter desse 4 månader er største marerittet å måtte flytte igjen. det er ikkje kødd, det kan hende at eg vokner gjennomsventt om natta fordi eg har drømmt at eg er på visning som katteeiger.

men også om eg hadde hatt innekatt hadde det blitt vanskeleg å finne hybel. det som eg har råd til er som oftast berre eit rom i bofelleskap, og merkelig nok er det minst ein allergisk person i alle bofelleskap eg har blitt kjennt med gjennom visning.

no har eg funne slik ein kåk. men det er ikkje garanti for at eg kan bo her i all evighet. husverten er ei gammel dame, og det er berre tidsspørsmål kor tid barna hennes overtek huset. eg veit at barna i såfall skal pusse opp og selge huset, enten som enkelte leiligheter eller sammla som hus.

eg har veldig lyst å kjøpe sjølv, men med mindre eg vinn i lotto så går det ikkje. boligprisene her i bergen har tatt heilt av, 2-3millioner for ein kjip 2romsleilighet er heilt normalt.

heike

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 Januar 2007, 21:47:50 »
Takk for lange svar! Er visst ikke bare jeg som tenker på det her  :icon_sad:
Lurer på hva vi skal gjøre, men har hvertfall fått noen tips :) Og erfaringer fra dere. Tusen takk så mye :)
Tror faktisk jeg trykker på takk-knappen jeg  :bigarmhug:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #6 på: 16 Januar 2007, 21:50:15 »
Om dere skal flytte, vil eg sørge for å ha en backupplan.. om det skulle vise seg vanskelig å finne en plass der dere får ha dyr, vi hadde heldigvis svigers.. er ikke alle som er så heldige
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 Januar 2007, 22:18:26 »
Regner med at vi kan bo her så lenge vi vil :) Men snakket litt om å flytte for sambo har så utrolig lang vei til jobb.
Kanskje vi rett og slett skal begynne å lete alt nå?! selvom det er lenge til vi skal flytte evt. går jo ann å titte :)!

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #8 på: 17 Januar 2007, 00:33:25 »
Jeg var kjempeheldig der jeg leide de var katte elskere som meg og det gikk fint å ha 3 katter. Når jeg skulle kjøpe meg noe ble det straks litt værre, må ha leilighet i første omgang siden jeg er alene så vi sparer til hus jeg og kattene  :wink[1]: . Men vi fant nå da et borettslag til slutt som godtar husdyr, selv om dem har kommet med litt nye regler siden jeg flytta inn. Det viktigste er å ta hensyn til sine naboer så dyreholdet ikke er til sjenanse for noen. Har bodd her i over to år nå og iallfall ikke hatt noen klager på mine :icon_smile:, men så har jeg innekatter også.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #9 på: 17 Januar 2007, 18:48:50 »
Vi bor i en liten 50 kvm leilighet, i tredje etasje. Ikke ideelt for katter i det hele tatt, men så var det heller aldri meningen at vi skulle ha katt her..vi bare syntes det var så meningsløst at to friske fine pusunger skulle avlives bare fordi ingen ville ha dem.
Det ideelle, det jeg drømmer om, er et småbruk som ligger noen hundre meter utenfor all trafikkk, gjerne litt gjemt inne i skogen, hvor pusene skulle fått en skikkelig drømmeløpegård. Men det er nok bare en drøm, det er nok 99,99% sjanse for at vi aldri kommer til å bo slik.
Det er skikkelig dyrt å bo her ute, og hus er ikke billig. Når samboern i tillegg ikke vil bo lenger ute i bushen enn Røyken, helst nærmere Asker, så er det temmelig håpløst.
Men vi SKAL bo et sted hvor vi har uteområde, som er usjenert, og hvor pusene har gode mulighet til å få en utegård. Det SKAL de ha.

Har bodd mange forskjellige plasser i forhold til katter. Første stedet jeg flyttet til, var en leilighet i andre etasje hos en gammel mann, han hadde katt selv og syns det var moro at jeg skaffet meg en. Det var mange andre som hadde katt der også, det var gammelt byggefelt, så der hadde pus det bra.
Og så har jeg bodd i annen etasje ganske nær en trafikkert vei, ca 50 meter unna, der ble katten påkjørt..skjønt etter tre år, men likevel. Aldri mer katt ved bilveier..
Så ved et idyllisk hus helt i skogkanten, med hjort- og rådyrtrekk og pinnsvin i hagen. Et ypperlig sted for pusene, langt unna trafikk og mennesker, kun ei gammel dame med en katt som nærmeste nabo to hundre meter unna. Ulempen var reven, den tok en pus der..

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #10 på: 17 Januar 2007, 22:04:34 »
Løpegård, og gode utemuligheter hadde vært noe! Her vi bor nå er det en vei, men med lite gjennomgangsktrafikk. og mye busker trær og "små skoger".

Imp, bor ikke du i Heggedal? Eller i nærheten? Mener å ha lest no slikt?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 Januar 2007, 12:39:56 »
Vi leier en sokkelleilighet nå, bor langt vekke fra hovedveien pga kattene, og dette fungerer fint, mange ganger det kan være vanskelig å finne leilighet der man har dyr, men om man leter litt utenfor byen så dukker det som regel noe opp etter en stund.

Kommer aldri til å bo nær trafikkert vei igjen ( vei rett utenfor huset ), vil ha utemuligheter for småtassene her  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net