Skrevet av Emne: 2 katter  (Lest 1691 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
2 katter
« på: 15 Januar 2007, 19:25:19 »
Jeg har mast en stund på samboeren min om å få ha to katter, og nå virker det som om han i allefall har begynt å tenke på det. (Det er et godt stykke på vei) :)
Jeg har noen spørsmål til dere som har litt erfaring med det:

1. Er det mye mer jobb med to katter enn en katt?
2. Er det sannsynlig at 1 år gamle Ludde kommer til å godta en ny katt i huset?
3. Ludde er en kastrert hankatt. Bør vi i såfall velge hankatt eller hun katt?
4. Pleier kattene å gjøre det meste sammen? Går de inn ut ut samtidig og sånt? Sover de samtidig?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: 2 katter
« Svar #1 på: 15 Januar 2007, 19:30:17 »
Eg kan svare på noe av dette vertfall! :)

1: eg syns det er mindre "jobb" med 2 katter, da de leker sammen og aktiviserer hverandre mer enn en katt gjør alene :)
2: det kan kanskje ta litt tid, men eg tror nok han vil lære seg å godta en ny katt! :) Spørs helt på personligheten hans det
3: Usikker, men så lenge du skal kastere nykatten og, tror eg ikke det vil ha noe å si =)
4: Min leker og sover samtidig, de står og ofte og spiser og drikker sammen ;) de går ikke ut da siden de fåreløpig er innekatter! :)

Lykke til med ny katt!! :D Dobbelt så mye kos og dobbelt så mye kjærliget  :dobbellove:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #2 på: 15 Januar 2007, 19:31:07 »
Det er ikke mere jobb om du har to katter, bare fint om de har selskap i hverandre.
Ludde kommer nok til å lure litt den første stunden, meetterhvert vil de bli bestevenner.
Tror ikke det spiller noen rolle om det er en han eller hu katt, han er jo kastrat.
De koser seg sammen, vasker og sover og spiser.
Får håpe Ludde får en venn snart da  :bigarmhug:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #3 på: 15 Januar 2007, 19:38:41 »
Det blir mer bæsj, mer mat og litt mer dritt generellt, men det er vel så og si det eneste som jeg kan komme på! Priser min lykkeengel for at jeg hadde ett klokt øyeblikk og valgte å få en kompis til Tussi. Grunnen til at jeg fant dette forumet er fordi jeg var på jakt etter de samme svarene som du er ute etter nå. (Tror nesten temaet på innlegget mitt var ganske likt også..  :fnis[1]: )
Det er dobbelt så mye glede å ha to katter!  :)

Det tror jeg, men kan jo gå begge veier. Hvis du gir de tid og gjerne får en som er yngre enn han så skal det nok gå fint. Greit å høre om kattepusen har ett lynne som er omgjengelig.

Jeg tror jeg ville satset på en hankatt,- men dette kan jeg ikke så mye om.

4. Pleier kattene å gjøre det meste sammen? Går de inn ut ut samtidig og sånt? Sover de samtidig?
Mine gjør alt sammen utenom å gå ut,- for Tussi tørr ikke gå ut. De sover, spiser, leker, sloss, tja, stort sett det meste gjør de sammen! De er vel sammen 23 av 24 timer i døgnet.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #4 på: 15 Januar 2007, 20:11:58 »

Nei det er ikke mye mer jobb synes jeg. Du har selvfølgelig to individer som er avhengig av deg når det gjelder pelsstell, mat, helse osv.
men jeg oppfatter det ikke så mye mer jobb enn med 1 katt.

Ja jeg tror at de kommer til å godta hverandre. Om de ikke skulle bli
bestevenner så kommer de til å akseptere hverandre slik at de i allefall kan bo sammen.
Men de kan jo bli perlevenner også.

Tror det kan være hips om haps. Kommer ofte an på lynnet til kattene.
Og som Tussimor skriver, du kan jo forhøre deg litt om lynnet til katten.

Her gjør de det meste samtidig, men det er ikke et absolutt.
Den ene kan være våken mens den andre sover, men det er mest for korte stunder.
De spiser ofte sammen og er ofte ute på altanen samtidig.
Mine katter er innekatter, så de er ikke ute i den store verden.

Men dette varierer fra katter til katter, de er noen selvstendige individ, men jeg tror
nok at de får mye av de samme rutinene når de bor sammen. Men personligheten til hver enkelt
er noe eget og flott  :icon_smile:

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 15 Januar 2007, 20:23:50 »
Nei det er ikke mye mer jobb, kommer jo litt an på om du har langhåra som evt krever masse pelsstell osv, men generelt er det ikke mer jobb med to enn med èn, klart det er to som skal spise, to som skal forsikres og to som skal vaksineres osv, men da er det jo snakk om utgifter.
Det er det kun Ludde som vet, for det kommer helt an på Luddes personlighet. Noen katter godtar ikke å få konkurranse, mens andre godtar det med en gang, mens andre igjen trenger tid.
Jeg tror ikke det spiller så veldig stor rolle så lenge Ludde er kastrert og nypusen også kastreres/steriliseres.
Jeg har to kastrerte hannkatter.
De går ut og inn som de vil via katteluke, den ene er mer inne enn den andre, den ene spiser mer og oftere enn den andre og sover gjør de når de føler for det.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #6 på: 24 Januar 2007, 15:56:25 »
1. Jeg personlig syns ikke det er mer jobb med to katter. Eneste er at det er dobbelt så mye avføring å renske ut av kattekassa :hihi[1]:

2. Det kommer helt ann på Ludde, men jeg tror absolut at med tid og tålmodighet vil det gå fint

3. Jeg tror det kan gå bra både med hunnkatt og hannkatt.

4. Jeg tror det kommer ann på kattene. Her gjør de ikke noe sammen, men nå HATER Ally andre katter da  ::)

tvb_86

• Gjest
« Svar #7 på: 24 Januar 2007, 17:19:59 »
jeg har også lyst til å la lissi  få en venn.. det er tre katter utenfor her om dagen.. men jeg tør ikke la henne hilse på jeg  :icon_frown: hmm.. er det bare å ta sats i det tro. hehe. tenk om de overfaller babyen min  :skjelveleppe:

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #8 på: 24 Januar 2007, 20:41:43 »
Her står det massen nyttig!
Jeg har funnet ut av det meste til nå da, siden jeg har bestemt meg for og få meg en katt til.. Heldigvis sier ikke samboeren noe om det.. Han har sin hobby (Bilen) og jeg har kattene  :love:
Men tror nok Misty blir kjempe fornøyd med en venninde, jeg valgte hunn katt siden jeg har en hunn fra før av :) Hadde nok gått greit med en hann også men følte det passet best med en hunn:)
Nå får Misty noen å leke med, all den energien hun har.. Å da har de selskap når vi er på jobb... Hun blir jo så glad når jeg kommer hjem etter en dag på jobb... Hører "Brrp brrp" når jeg lukker opp døren :)
Så sant som dere sier... mer kjærlighet med 2  :dobbellove:
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Anna

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #9 på: 25 Januar 2007, 00:26:08 »
Jeg tror også at katter har veldig godt av å få en venn, selv om det er noen som ikke liker å ha andre katter rundt seg. Jeg hadde i utgangspunktet lyst på 2 katter, men da jeg forelsket meg i Missi som jeg skal hente hos DB fikk jeg etterhvert vite at hun må være enepus fordi hun har hatt ringorm. DB fortalte meg at dyrlegen hadde sagt dette og at det var viktig at ny eier fikk beskjed om dette.. men det høres kanskje litt rart ut at vi ikke kan ha to katter selv om, hun er jo helt frisk og fin nå.. ikke noe mer ringorm nå  :klø seg: