denne ormen du snakker om heiter på tysk "Fuchsbandwurm". eg veit sjølv veldig lite om saken, men her er ein link frå wikipedia:
http://nn.wikipedia.org/wiki/Echinococcus_multilocularissiden wikipedia-artikkelen faktisk er best på tysk, så skal eg gidde å supplere med dei detaljane som mangler i norske versjonen, og som eg syns er viktige.
her altså kortfattade fakta:
- infeksjon med parasitten er hos mennesker nesten alltid dødelig. Den ødelegger lever, lungene og hjernen. sjukdommen blir ofte ikkje diagnostisert før 10-20år etter infeksjonen, fordi denne ødeleggelsen skjer sakte og snikandes. i tilleg likner symptomane på andere sjukdommer. einaste behandling som finns er enten operasjon eller/og inntak av ormekur-medisin i mange år. operasjon blir sjelden brukt rett og slett fordi det er for risikabelt om sjukdommen har kommt for langt og det er som oftast tilfelle når ein endelig oppdager sjukdommen.
-livssyklus: den voksne ormen skiller ut opptil 200 egg dagleg, som kjem ut med avføringen. vertsdyr kan vera rev, hund, katt.
ein mellomvert, som oftast gnager, tek opp eggene og eggene utvikler seg til larver. gnageren blir svekket av larven som sett seg fast i lymfane og leveren. sjuke og dimed svake gnagere blir lettere bytte for den endelige verten, som då er igjen rev, hund eller katt. også begynner det på nytt.
ormen benytter seg altså av 2 verter, ein mellomvert og ein endelig vert. ved den endelige verten kan det forekomme opptil 1000ormer per vertsdyr, men vertsdyret blir ikkje livsfarleg svekket av dette. det er kun hos mennesker at infeksjonen er dødelig.
- 70% av pasientane som har fått denne diagnosen er katte- eller hunde-eigerer.
- eggene toler opptil 80 kuldegrader, og kan forbli levandes i opptil 190 dager. dei er altså veldig resistente.
- i praksis betyr det å ikkje spise bær, sopp, urter og slike ting utenom i sylta/kokt tilstand. det er visst kun høge temperaturer som kan ta knekken på eggene, kulde og fryseboksen takkler eggene fint.
ikkje ta hånda opp i munnen etter å ha klappet husdyret uten å ha vasket nevane.
ormekurere husdyret regelmessig
har du hage vær nøye på å vaske grønsakene før du spiser dei.
generell hygiene ved håndtering av husdyra, ikkje la t.d. katten/hunden sleikje opp i munnen din etc....
eg har ikkje heilt funne ut om ormen finns i heile europa og berre baller seg i nokre områder, eller om den kun finns i nokre områder.
for å oppsummere er dette her jævlig kjipe greier. visste faktisk ikkje så mykje om det før no, og må seie at eg er veldig glad for at eg ikkje treng bekymmre meg her i norge. og det er nok derfor at alle som kjem til norge frå resten av europa med husdyr skal ta denne ormekuren på husdyra sine.
heike
(ormelei no)
P.S. for dei som kan tysk er her linken til tyske orme-artikkelen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fuchsbandwurm