Skrevet av Emne: Reise med katt i bil til utlandet.  (Lest 1951 ganger)

livheidi

• Gjest
Reise med katt i bil til utlandet.
« på: 14 Januar 2007, 01:09:40 »
Ja nå er jeg virkelig forvirra!
Er det noen her som har reist med katten i bil nedover Europa (lengre enn Sverige)???
Katten skal vaksineres, merkes og få pass. Alt det der er greit og under kontroll. Ormekur og det der har vi også fått med oss nå.

MEN grensepasseringer... Altså, her er det jo like mange svar som mennesker man spør. Har snakket med flere personer i Tollvesenet og ingen klarer å gi det samme svaret... Noen sier at så lenge alle papier er i orden trenger jeg ikke å stoppe på tollstasjonene, men kjøre på grønt. Passet er kun til for om man blir kontrollert. Noen andre sier at man skal alltid kjøre på rødt og vise frem passet (ikke katten) og noen sier at man skal vise frem både pass og katt... Og disse jobber i samme etat, på samme infosenter, i Tollvesenet.

Er det noen som har erfaring med å reise og kan svare meg litt på dette? Hva gjorde dere? Jeg mener, å stoppe på f.eks Svinesund når alle papierer er i orden og alle regler er fulgt føler jeg som helt unødvendig. Det er ikke akkurat en folketom plass hele tiden, risikerer å stå der leeeeeenge og kanskje uten at jeg må... Passet skal jo ikke stemples på noen måte. En jeg snakket med hos tollvesenet sa at de bare så på datoene, at passet var gyldig og at vaksinene ikke var utgått på dato. Det samme vil jo en patrulje se om de stopper noen... At man skal oppsøke veterinær innen 7 dager hjemkomst er jo til kattens eget beste og menneskene, så det vil vel ingen tøyse med...
Hva skjer om jeg kjører på grønt når alt er i orden papirmessig?

Mange spørsmål, men dette er en begynnelse som det kan bli godt å få noen svar på...

På forhånd stor takk!

Utlogget katteelskeren

• Spretten katt
  • Takket: 2
  • Kjønn: Kvinne
  • Smurfeline og meg!
    • Vis profil
SV: Reise med katt i bil til utlandet.
« Svar #1 på: 14 Januar 2007, 11:21:42 »
Jeg har aldri hatt katten med gjennom europa, men hvis han likte seg i bil hadde jeg tatt han med. Jeg hadde heller tatt fly, min katt liker ikke biler da tror han at han skal til vætrinæren. Men jeg har ikke pæling på hvordan man reiser med katt i utlandet. :) :wink[1]:

tvb_86

• Gjest
« Svar #2 på: 14 Januar 2007, 13:03:26 »
jeg har noe.. vent litt skal jeg finne det  :love:

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
« Svar #4 på: 14 Januar 2007, 15:09:33 »
Skal katten tilbakeføres til Norge.
Den må også rabiesvaksineres, som vå
være en viss dager gammel før utreise.

livheidi

• Gjest
« Svar #5 på: 15 Januar 2007, 02:21:10 »
Jepp, alt det med vaksine og pass er i orden :rules:.
Spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med å ta med seg katt/hund i bil nedover Europa? Hvordan man gjør det igjennom tollstasjonene. I de andre linkene her fant jeg ut at jeg kan ta den med helt til Danmark uten å stoppe i tollen. Fant også ut at jeg må ha innførselstillatelse til Sverige når jeg kommer i retur (om Danmark).

En annen ting er: innen 10 dager før hjemmkomst til Norge skal katten ha en spes. ormekur. Det står at den skal taes i det siste landet du har vært i. Det tar noen få timer å kjøre Tyskland-Danmark. Danmark blir da et transittland. HVOR skal vetterinær oppsøkes og få gitt katten min denne kuren? Tyskland eller Danmark? :klø seg:

Kan jeg kjøre på grønt gjennom alle tollstasjonene fra Tyskland til Norge utenå få problemer (når alle papirene er i orden)? :hmmmm:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15 Januar 2007, 06:22:53 »
hei!
Eg har ikkje erfaring med dette. men i.o.m. at du tok kontakt fleire gonger med norske tollvesenet (som bør kunne svare deg, men tydeligvis ikkje veit sjølv),, så vil eg tru at det beste er å spørre i danmark korleis dei vil at det skal gjerast. du kan sikkert skrive epost til dei.

det einaste eg kan koma med er ein hendelse hjå meg som ikkje gjald katter, men ein stueplante. da eg skulle flytte frå tyskland til norge tok eg danske båten til bergen. eg hadde med meg ein stueplante og spurte danske toll om eg kunne ta den med meg til norge. dei visste det ikkje og ringte til norske toll. eg fekk grønnt lys, stueplante var visst heilt ok å ha med seg. seinare har eg tilfeldigvis kommt over lovverket sjølv, og det var ikkje lov.

ved store etater er det ofte slik at ingen kan alle regler utenatt og endå færre gidd å slå opp. i praksis betyr det at det einaste som teller er kva det personalet du møter på veit eller ikkje veit. eg tviler på at det finns eit endelig svar på spørsmålene dine før du er i situasjonen.

for å vera på den sikkre siden kan du jo sjølvsagt kjøre inn på rødt og vise fram passet til katten og sjølve katten om dei ber om det. det som sjølvsagt kan skje er at tollpersonale ikkje har peiling og at du må vente til dei har tatt ein del telefoner. eg trur ikkje at kø kjem til å vera problemet, men uvitenhet blant personale. (det er jo ikkje akkurat lønnsomt å innføre alkohol/narkotika/tobakk  frå norge til sverige eller frå sverige til danmark eller frå danmark til tyskland. det pleier jo stort sett å gå akkurat motsatt. så kø tviler eg at du støter på, tross for at det kanskje er mykje trafikk på akkurat dette grensestedet.)

uten å nokon gong har vore konfrontert med din situasjon vil eg no likevel tru at grensekryssing frå danmark til tyskland ikkje er ein stor sak. omvendt, altså tilbake til norge, kan eg tenkje meg blir mykje verre.

lykke til!

heike
« Siste redigering: 15 Januar 2007, 06:44:44 av Kater&Ich »

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #7 på: 15 Januar 2007, 06:41:33 »
noko som eg kom på:
det er no ein stund siden, men siste gongen eg kjørte bil frå danmark til tyskland, så var det ikkje ein gong toll-personale på grensen. heilt ubetjent. berre å kjøre gjennom. vettafaen om dei berre var på blåtur alle sammen, eller om EU betyr at det er ingen som bryr seg lenger.

frå andre rettningen, altså frå Tyskland til Danmark var det derimot kontroll. riktignok ikkje på sjølve grensen, men ved siste bensinstasjon før grensen. der sto dei i sivil og ba suspekte personer (slik som meg som hadde øyebrun-piercing på den tid) til å åpne bilen og la dei kikke.

eg vil tru at alt kjem til å gå så knirkefritt med deg og katten. god tur.

heike

Stinne

• Gjest
« Svar #8 på: 15 Januar 2007, 07:18:58 »
Det ER sjældent, der er toldere mellem Danmark og Tyskland. Jeg kan i hvert fald ikke huske, hvornår jeg sidst har set nogen... Jeg er ikke sikker, men skal selv til Tyskland i marts og har bestemt tænkt mig bare at køre igennem - jeg har jo papirerne i orden, hvis de stopper mig.

Ang. indførselstilladelse til Sverige - er du sikker på, du ikke blander det sammen med indførsel af killing under tre måneder? Så skal man nemlig have en særlig tilladelse, men hvis katten er rabiesvaccineret og har pas osv burde det ikke være nødvendigt! I Sverige skal man køre igennem "på rødt" men shhh - jeg har altså aldrig gjort det  :icon_frown: Igen ud fra betragtningen om, at jeg har papirerne i orden, hvis de stopper mig. Eller jo, jeg er stoppet én gang, da vi fik vores abyssinier, som vi fik dispensation til at få tidligere og uden rabiesvaccination og alt det der - det tog flere minutter overhovedet at finde en tolder, der ville tale med os, og han aaaanede ikke, hvad han skulle se på, så det virkede altså lidt dumt med alle de regler, når toldvæsenet så ikke ved, om man faktisk har fulgt dem eller ej... Så nu kører jeg bare og den dag, de stopper mig, har jeg jo alting i orden, så de kan vel højst give mig en bøde for ikke selv at have gjort opmærksom på det, men det virker da lidt underligt, hvis de skulle gøre det!

/Stinne

livheidi

• Gjest
« Svar #9 på: 15 Januar 2007, 17:58:49 »
Tusen takk skal dere ha!  :bigarmhug:

Ser ut som det blir mye "grønt-lys" her, og eventuelt sende katta med flyet hjem igjen... Jeg er ikke særlig glad i tollere og sånne folk, jeg ser alltid så "skyldig" ut når noen skal ta en titt på meg, hehe. Når vi kjørte ned til Tyskland sist så vi dansk politi hadde kontroll på grensen inn til Danmark, men jeg er ikke sikker på om de stoppet personbiler... Eller bare trailere. Samma faen, alle papirer er i ordne og ellers så er  jeg så lovlig at jeg tar aldri med meg mer enn jeg skal over grensen. Blir jeg stoppet kan jeg rett og slett virke dum! :hjelphvaharjeggjort: Vi får se hvordan vi gjør det, er ennå en god stund før vi skal ut på tur med pusen :savle[1]:

Og du Heike... Du dro vel med eeeen gang tilbake med stueplanten, ikke sant? :le[1]: Hehe
Håper du ikke regner bort, er fra Bergen selv :icon_rolleyes: Men i Tyskland for tiden.

Klemmer

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #10 på: 15 Januar 2007, 20:40:54 »

Og du Heike... Du dro vel med eeeen gang tilbake med stueplanten, ikke sant? :le[1]: Hehe

nei da, gjorde ikkje det. men grunnen til at det ikkje er lov er at Norge har pga klima og pga litt tilbaketrukkenhet reint geografisk sett ein del skadedyr og plantesjukdommner mindre enn resten av europa. norge er jo sjølvsagt interessert i å ikkje importere sjukdommer blant anna gjennom slike stueplanter. det er det som ligg bak denne loven, da. siden eg er agronom for økologisk jordbruk så tek eg denne faren seriøs sjølv. dvs at eg i praksis ikkje kastet den importerte jorda ut på komposten da eg potta denne planten på nytt, eg er forsiktig med slike ting. så, tross for at eg fekk importere denne planten har eg vore nøye med planto også.

Håper du ikke regner bort, er fra Bergen selv :icon_rolleyes: Men i Tyskland for tiden.

hehe, eg er frå tyskland, men er i bergen for tida. litt morsomt....

heike
Klemmer
Sitat

livheidi

• Gjest
« Svar #11 på: 16 Januar 2007, 03:10:08 »
 :le[1]:
Da er du herved min tysk-konsulent :biggrin:
Ikke alt som er like enkelt for en nordmann som har minimale tysk-kunnskaper, å orientere seg her nede... Så å bli stoppet av tyske tollere f.eks vil jeg helst unngå :hmmmm: Har snakket med (kremt :icon_question:) autobanpolitiet og jeg må si at de virker mye mer strengere her nede enn i Norge. Engelsk kunne de lite av, men heldigvis klarte jeg å skjønne det de sa...

Skal bli interessant når jeg må til veterinær her nede før hjemreise med katta, for å få drontal... Tror jeg må ta meg et lynkurs i tysk :icon_neutral:

Skal i hvertfall ikke ta med meg noen stueplanter herfra :biggrin:

Da vi ringte mattilsynet for å få informasjon om reglene ang. ormekuren så må jeg innrømme at når han fortalte om "revens lille orm", så ble jeg litt skjelven... Den kan jo være dødelig for mennesker også. Hvor vanlig er den egentlig i Tyskland? Blant katter mener jeg? Har du hørt om mennesker som er blitt smittet (hvordan gikk det eventuelt med dem...?)

Klemmer :bigarmhug:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #12 på: 16 Januar 2007, 06:49:46 »
denne ormen du snakker om heiter på tysk "Fuchsbandwurm". eg veit sjølv veldig lite om saken, men her er ein link frå wikipedia:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Echinococcus_multilocularis

siden wikipedia-artikkelen faktisk er best på tysk, så skal eg gidde å supplere med dei detaljane som mangler i norske versjonen, og som eg syns er viktige.

her altså kortfattade fakta:

- infeksjon med parasitten er hos mennesker nesten alltid dødelig. Den ødelegger lever, lungene og hjernen. sjukdommen blir ofte ikkje diagnostisert før 10-20år etter infeksjonen, fordi denne ødeleggelsen skjer sakte og snikandes. i tilleg likner symptomane på andere sjukdommer. einaste behandling som finns er enten operasjon eller/og  inntak av ormekur-medisin i mange år. operasjon blir sjelden brukt rett og slett fordi det er for risikabelt om sjukdommen har kommt for langt og det er som oftast tilfelle når ein endelig oppdager sjukdommen.

-livssyklus: den voksne ormen skiller ut opptil 200 egg dagleg, som kjem ut med avføringen. vertsdyr kan vera rev, hund, katt.
ein mellomvert, som oftast gnager, tek opp eggene og eggene utvikler seg til larver. gnageren blir svekket av larven som sett seg fast i lymfane og leveren. sjuke og dimed svake gnagere blir lettere bytte for den endelige verten, som då er igjen rev, hund eller katt. også begynner det på nytt.
ormen benytter seg altså av 2 verter, ein mellomvert og ein endelig vert. ved den endelige verten kan det forekomme opptil 1000ormer per vertsdyr, men vertsdyret blir ikkje livsfarleg svekket av dette. det er kun hos mennesker at infeksjonen er dødelig.

- 70% av pasientane som har fått denne diagnosen er katte- eller hunde-eigerer.

- eggene toler opptil 80 kuldegrader, og kan forbli levandes i opptil 190 dager. dei er altså veldig resistente.

- i praksis betyr det å ikkje spise bær, sopp, urter og slike ting utenom i sylta/kokt  tilstand. det er visst kun høge temperaturer som kan ta knekken på eggene, kulde og fryseboksen takkler eggene fint.
ikkje ta hånda opp i munnen etter å ha klappet husdyret uten å ha vasket nevane.
ormekurere husdyret regelmessig
har du hage vær nøye på å vaske grønsakene før du spiser dei.
generell hygiene ved håndtering av husdyra, ikkje la t.d. katten/hunden sleikje opp i munnen din etc....

eg har ikkje heilt funne ut om ormen finns i heile europa og berre baller seg i nokre områder, eller om den kun finns i nokre områder.

for å oppsummere er dette her jævlig kjipe greier. visste faktisk ikkje så mykje om det før no, og må seie at eg er veldig glad for at eg ikkje treng bekymmre meg her i norge. og det er nok derfor at alle som kjem til norge frå resten av europa med husdyr skal ta denne ormekuren på husdyra sine.

heike
(ormelei no)

P.S. for dei som kan tysk er her linken til tyske orme-artikkelen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fuchsbandwurm
« Siste redigering: 16 Januar 2007, 07:04:23 av Kater&Ich »