I løpet av de 10 årene jeg har vært oppdretter, har jeg prøvd ut 3 ulike vaksiner på kattene mine, og jeg vil først og fremst si at det er individueller reaksjonsmønstere, men også arvelige (tror jeg da).Felovax PCT (den vanligste vaksinen til katt brukte vi først, og da ble kattene trøtte resten av dagen og dagen etter. Med Felovax IV (som er mot chlamydia, som er en luftveisinfeksjon på katt) ble noen av kattungene syke med oppkast, feber og diarè etter 2.gangs vaksine. Begge disse vaksinene er avdød vaksine, mens den siste vi har prøvd, er Nobivac, og kort sagt er gir denne omtrent ingen bivirkninger annet enn et par timers mer søvn....Dette er levende vaksine, og vi hørte først om den da vi kjøpte katt fra Sverige, for der har den vært i bruk i årevis.
Etterhvert vil vaksiner komme som "engangskomponenter", slik at man får en vaksine som kun er effektiv mot EN ting pr vaksine, dette fordi at levetiden på de ulike komponentene har ulik levealder. Den mot chlamydia feks, har 9 mnd levetid....