Skrevet av Emne: Katt og svangerskap  (Lest 1714 ganger)

Lise

• Gjest
Katt og svangerskap
« på: 02 August 2005, 23:12:32 »
Heisann!

Kattefrøkna vår ser ut til å ha lagt seg ut litt... og vi ble plutselig litt bekymret for at hun kanskje kunne ha blitt gravid.

Hun går på p-piller, men noen ganger har hun fått den en dag for sent... Hun har mange friere, så muligheten er vel stor...

Hvor langt er et katte-svangerskap? Og hvor mange katter er det normalt at de kan få?Er det farlig å fortsatt gi henne p-piller...kan det skade fostrene? Noen som vet?

Hilsen meg  :shock:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Katt og svangerskap
« Svar #1 på: 02 August 2005, 23:16:54 »
hei, og velkommen med det samme.  :hilse:

Kan i hvertfall svare på et spørsmål, kattemor bør ikke få p-piller om det er sjangs for at hun er drektig, det kan skade fostrene.

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
Re: Katt og svangerskap
« Svar #2 på: 02 August 2005, 23:19:00 »
Sitat fra: Lise
Heisann!

Kattefrøkna vår ser ut til å ha lagt seg ut litt... og vi ble plutselig litt bekymret for at hun kanskje kunne ha blitt gravid.

Hun går på p-piller, men noen ganger har hun fått den en dag for sent... Hun har mange friere, så muligheten er vel stor...

Hvor langt er et katte-svangerskap? Og hvor mange katter er det normalt at de kan få?Er det farlig å fortsatt gi henne p-piller...kan det skade fostrene? Noen som vet?

Hilsen meg  :shock:

En katt går drektig i ca.65 dager. Det er ikke noe lurt å gi henne p-piller hvis du tror hun er drektig. Da får du heller holde henne inne til hun får ny löpetid, og begynne å gi piller da...eller sterilisere henne

Lise

• Gjest
Katt og svangerskap
« Svar #3 på: 02 August 2005, 23:33:47 »
Tusen takk for tilbakemeldinger!!  :neie:

Hvordan kan jeg vite når hun har løpetid...?

(Må innrømme at jeg visst ikke har altfor mye greie på katt tydeligvis... :flau: , annet enn å gi henne mye kos og godt stell da  :katt8: )

Burde jeg ta henne med til dyrlegen for en sjekk?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Katt og svangerskap
« Svar #4 på: 02 August 2005, 23:36:57 »
Synes absolutt du burde ta en tur til dyrlegen, særlig for å sjekke om hun er gravid ( noe hun nok er hvis hun er mye rundere enn vanlig )

Det jeg opplevde da jeg hadde hunkatt var at hun begynte å mjaue noe sinnsykt da hun hadde løpetid, og gnidde seg mot masse ting, og dro seg etter gulvet.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
Katt og svangerskap
« Svar #5 på: 03 August 2005, 11:00:39 »
Du kan se på pattene hennes om hun er gravid. Er de røde/ mørk rosa og runde så venter du nok små.
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Katt og svangerskap
« Svar #6 på: 03 August 2005, 15:10:34 »
Og hvis du ikke vil ha ansvaret med kattunger, går det ann å ta abort hos dyrlegen... Det er så utrolig mange uønskede kattunger i Norge.. Bestemmer du deg for å beholde de, er det utrolig koselig det og, bare veldig vanskelig å finne gode eiere... Jeg har akkurat fått gitt bort 6 av mine 7 kattunger, så jeg har vært heldig, men det har ikke vært bare lett!!! Jeg steriliserte kattemor etterpå, da... Det angrer jeg hvertfall ikke på :thumbsup:
Min hokatt var helt desperat etter å ut, når ho hadde løpetid, også stod det hankatter på rekke og rad på verandaen :lol:

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
Katt og svangerskap
« Svar #7 på: 03 August 2005, 15:31:03 »
Enig med Mirium at det kan være lurt å vurdere å sterilisere med det samme, selv om hun er gravid. Det er tross alt bedre å fjerne fostrene, enn å måtte avlive kattunger som du ikke finner nye hjem til. Om man da ikke er villig til å beholde de selv, i verste fall.

Skulle hun ikke være gravid, kan det allikevel være lurt å sterilisere. Det er ikke spesielt sunt å gå på p-piller i åresvis, det øker bl.a. risikoen for livmorskreft betydelig. Og så slipper du å bekymre deg for at hun skal hoppe over pillen i blant!

Uansett, lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går med dere!

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
Katt og svangerskap
« Svar #8 på: 05 August 2005, 14:22:41 »
Sitat fra: Bytigern
Enig med Mirium at det kan være lurt å vurdere å sterilisere med det samme, selv om hun er gravid. Det er tross alt bedre å fjerne fostrene, enn å måtte avlive kattunger som du ikke finner nye hjem til. Om man da ikke er villig til å beholde de selv, i verste fall.

Skulle hun ikke være gravid, kan det allikevel være lurt å sterilisere. Det er ikke spesielt sunt å gå på p-piller i åresvis, det øker bl.a. risikoen for livmorskreft betydelig. Og så slipper du å bekymre deg for at hun skal hoppe over pillen i blant!

Uansett, lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går med dere!

Slutter meg til Bytigern og Mirum jeg. Bestill time til sterilisering enten hun er gravid eller ikke. Da slipper du å streve med å finne gode hjem til et kattungekull hvis hun er gravid nå, og for all fremtid! Det koster jo litt, men det er greit å se på det som en investering og en del av katteholdet.
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi