Skrevet av Emne: Vaksine, narkose og 2 antibiotikabeh. på en gang- forsvarlig??  (Lest 5078 ganger)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Tenkte jeg skulle høre hva dere mener om denne behandlingen jeg forteller om under her.

Dette skjedde i romjula, og jo mer jeg tenker på det, jo mer irritert blir jeg.

Det hele startet med at Bella-Notte begynte å knipe på det ene øyet 2. juledag. Ellers var han i fin form. Dagen etter dro vi til veterinæren, tenkte at dette var grei skuring- bare å få resept på øyesalve etter at vetten hadde sett på øyet.

Så nevnte jeg hos vetten at jeg kunne tenke meg å vaksinere han snart, og spurte om de brukte de "nye" vaksinene. (levende) Joda, det gjorde de, og tross at jeg var skeptisk til å vaksinere mens han hadde øyekatarr, insistrete vetten på  at det gikk helt greit.

Deretter nevnte jeg at Bella-Notte også hadde hostet litt i det siste. (kanskje en gang daglig) Vetten ville ta et rønktenbilde for å se at ikke noe var unormalt, og katten var så rolig burde han ikke bedøves. Jeg så ja igjen, vil jo det beste for gullet mitt. Men bildene viste at alt var normalt. SÅ ville vetten legge B-N i narkose, for å stikke et kamera ned i svelget og lungene for å titte. Og deretter fylle lungene med vann og skylle ut, og vannet skulle deretter sendes bort for analyse, for å se etter bakterier.
Her syntes jeg det begynte å ta av litt, men de ringte til Agria og fikk godkjent dette.
Som sagt så gjort. Noen timer senere hentet jeg B-N, som da var helt bevisstløs. De hadde heller ikke umiddelbart funnet noe under denne prosedyren heller.

Regningen kom på 5500,-, men jeg slapp unna med "bare" 2600,- siden forsikringen tok seg av resten. Inkludert bla en kloklipp jeg ikke hadde bedt om til 162,- + moms... I tillegg så hadde han blitt vaksinert med gammel type vaksine, for når jeg nevnte ny vaksine trodde visstnok vetten at jeg mente datomessig. ::)

B-N var helt utafor i nesten 48 timer, men det var helt normalt fortsatt ifg vet. Han hostet også mer en noensinne, pga vannrestene i lungene, men det var også helt normalt..
Så var det å starte på øyesalve og miksturkur, i tilfelle noe var galt. Dagen etter ringer vetten for å fortelle at de hadde funnet bakterier i vannprøvene. Men hun kunne ikke si hva slags type, da måtte katten gjennom samme prosedyre en gang til, og prøvene måtte sendes til et annet labaratorium. :icon_eek: Det sa jeg selvfølgelig nei til.

Så enden på visa er at Bella-Notte nå er frisk, etter hva det nå enn var han egentlig hadde, og som han i utgangspunktet ikke var syk av.
Men jeg må si at jeg føler meg en smule utnyttet, at hele prosedyren hos vetten muligens var å skyte spurver med kanoner. Selvfølgelig vil jeg det beste for B-N, men at en i utgangspunket uskyldig øyekatarr på ett øye kan utvikle seg til noe slikt, så jeg aldri for meg da jeg bestilte timen.

Er slik behandling av en enkel hoste vanlig?(jeg har aldri vært borti dette før)Jeg synes dette var et såpass alvorlig inngrep, at jeg tror jeg ville foretrukket å prøve en antibiotikakur først, og evt deretter legge i narkose hvis den var uten virkning. Narkose innebærer tross alt risiko, og ikke minst en stor påkjenning for den stakkars katten.

Bør man virkelig gi vaksine og samtidig gå gjennom alt dette på samme tid?

Vil bare legge til at dette ikke er min faste vet. i Bergen, jeg var på juleferie i Fredrikstad og måtte rett og slett velge det veterinærkontoret som faktisk hadde åpent i romjulen. Men jeg er i alle fall ganske skeptisk til å gå dit igjen, selvom det endte bra tilslutt.

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
SV: Vaksine, narkose og 2 antibiotikabeh. på en gang- forsvarlig??
« Svar #1 på: 12 Januar 2007, 02:16:46 »
uff.. for en fæl opplevelse :( stakkars pusen :icon_sad: men trodde ikke at dyrlegen kune gjøre noe extra uten å nevne det ??? min dyrlege fungerer sånn. og liker det og :icon_mrgreen: men rart at det ble så mye styr :icon_question: men bra at det går fint med pusen ivertfall :icon_smile:

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 54
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #2 på: 12 Januar 2007, 02:25:18 »
Uff det hørtes da ikke riktig ut i det hele tatt. Synes egentlig han hørtes ut som om han var ute etter å kun tjene penger.
Det var jo voldsomt å villig han var til å undersøke hosten med "ekstreme" midler.

:icon_sad: Uff,godt det gikk bra og at pusen er frisk. Gudskjelov er det ikke din faste veterinær.

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Januar 2007, 02:25:54 »
Dit hadde jeg ikke gått igjen nei!  :icon_eek:

Man sier vel at det bør gå 1 uke mellom endt behandling (om det så er ormekur eller antibiotika) og frem til vaksinen. Stakkars katten som skal "kjempe" med 2 behandlinger samtidig, ikke rart han ble dårlig.

Og hvis du fikk av de gamle "døde" vaksinene har det vært mange dårlige erfaringer med dem i det siste og hosting har vært forekommet på noen. Men det er jo langt fra vanlig iallefall da.

Og så frekt å ta en kloklipp som du klarer helt fint selv, + ta en annen type vaksine når du sa levende vaksine :icon_eek:  Tror jeg hadde klagd så det sang etter. Og for en pris du betalte  :icon_neutral:

Ragstars

• Gjest
« Svar #4 på: 12 Januar 2007, 02:30:30 »
...Enten så gjør de ikke noe, eller så gjør de alt for mye, veterinærene... :whistling:
Uff, for en fæl opplevelse dette må ha vært!!
Stakkars Bella Notte. Gi ham et god bedringsnuss fra meg :wink[1]:

Ulla og August

• Gjest
« Svar #5 på: 12 Januar 2007, 02:33:37 »
Det der går ikke an! Dette hørtes for meg ut som en dyrlege ute etter å tjene seg noen ekstra slanter. Og at han uten å si noe ga katten kloklipp og i tillegg tok betalt for det? For meg høres det ut som om behandlingen katten fikk var tøffere enn "sykdommen" den hadde.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #6 på: 12 Januar 2007, 02:40:23 »
Jeg skulle nok ha klaget, eller kommentert det til vetten der og da, men jeg var rett og slett helt vekk.
Først hjemme så jeg på fakturaen, og hva de egentlig hadde fakturert for.

Og jeg er tydeligvis av den typen som sitter å tenker over i ettertid hva som egentlig foregikk, og begynner å irritere meg. :icon_neutral:
Der og da var jeg bare helt paff, og ville ha hjem B-N så fort som mulig.
Men jeg synes at behandlingen var vel drastisk for noe som i utgangspunktet var ganske uskyldig, ja.

Ulla og August

• Gjest
« Svar #7 på: 12 Januar 2007, 02:44:35 »
Jeg tror at midt oppe i situasjonen er man såpass paff og omtumlet og redd at man ikke klarer å tenke på mer enn det å komme hjem med katten sin. Men det at du ikke sa noe da betyr ikke at du ikke kan si noe nå. Jeg synes det er kjempeviktig å gi lyd fra seg når man oppfatter noe så viktig som helt galt! Ring fylkesveterinæren eller send et brev til klinikken det gjaldt, f.eks. Men for all del, si fra at dette oppfattet du som galt.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #8 på: 12 Januar 2007, 02:50:05 »
Dette er ikke forsvarlig handling fra veterinær, spør du meg!
Min veterinær vil ikke vaksinere hvis katten ikke er helt 100 % frisk.
Det er greit at veterinær er grundig, men dette var absolutt i overkant,
og ja...jeg tror de var ute etter å tjene penger.
Mine katter er blitt lagt i lett narkose ved blodprøvetaking (er ikke så lett ellers ),
men de har da våknet til enten på vei hjem, eller ihvertfall samme kveld.
At vet syntes det var helt greit med 48 timers groggy tilstand, høres helt sprøtt ut.
Hva med å sende inn en klage, vet ikke helt hvor man sender klage på veterinær, men sikkert andre her som
kan hjelpe!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Ulla og August

• Gjest
« Svar #9 på: 12 Januar 2007, 02:57:37 »
Klage tror jeg sendes til fylkesvetrinæren

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #10 på: 12 Januar 2007, 03:13:18 »
det virker som om det faktisk er ein del veterinærer der ute som enten berre vil tjene schpenn eller som rett og slett ikkje har peiling. eg har møtt på den siste.

det er veldig kjipt at ein som vanleg katteiger ofte må stole på vetten fordi ein har ikkje nok kunnskap sjølv. etter å ha hørt på sånne historier blir ein litt sånn uggen i magen.

eg visste ikkje at det finns ein høgare instans å klage til. skulle gjerne gjort det etter ein opplevelse med ein viss dyrlege her i bergen.

heike

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #11 på: 12 Januar 2007, 03:13:43 »
Ja, jeg får forsøke å kvinne meg opp å kanskje ta en tlf evt skrive en mail.

Ang det med 48 timer groggy, sa vetten var pga kombinasjonen vaksine og narkose. (da kan man jo stille spm om hvorfor i all verden det ble satt samtidig..)

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #12 på: 12 Januar 2007, 03:23:52 »
Ja virkelig...og derfor syntes jeg ikke det hørtes helt forsvarlig ut, siden jeg alltid har fått høre at katten bør være helt frisk,
når de får vaksine.
Tror jeg villet gå videre med denne saken, og sikkert riktig som Ellen sier, at det er til Distriktsveternæren du skal
melde fra til! Lykke til!
PS. Og enda bra at B-N er blitt frisk etter dette!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #13 på: 12 Januar 2007, 03:28:26 »
Mine katter er blitt lagt i lett narkose ved blodprøvetaking (er ikke så lett ellers ),
men de har da våknet til enten på vei hjem, eller ihvertfall samme kveld.

Jeg skal spore litt av her. Når det gjelder neddoping av katten, så finnes det faktisk veterinærer som kun gjør det uten anestesi. Da vi bodde i Bergen, var vi så heldige å få gå til Hilde eller Susan på Askøy/Sotra veterinærklinikk, og hun var dyktig på dette, selv om jeg var skeptisk.
Har ikke måttet ta noen blodprøver her nede i Askim ennå, men vet'en i Skiptvedt er akkurat så flink og billig som jeg ble forespeilet....

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #14 på: 12 Januar 2007, 09:29:57 »
 :icon_neutral: Det her var jo helt koko da. For det første en vaksine venter man med hvis katten ikke er helt i hundre, og ta betalt for noe du ikke engang har bedt om - så frekt synes jeg. Har fakta aldri hørt om å skylle lunger på den måten synes det hørtes skummelt ut, og mener at slike ting bør kanskje gjøres som siste utvei hvis katten har hatt et problem lenge og ikke som første ting man prøver :hmmmm:

Utlogget Lima

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
    • Min hjemmeside
« Svar #15 på: 12 Januar 2007, 10:59:04 »

Synes dette virket litt merkelig!

Spesielt at vetrenæren gjør ting du ikke har bedt om. Jeg tror jeg hadde sagt i fra om jeg måtte betale 162 kr for kloklipp, som (med hansker) kan utføres helt fint her hjemme!!!   :icon_mad:

Synes du skal ringe / skrive litt hit og dit, og fortelle hva du synes om saken! Kanskje forhøre deg hos din faste dyrlege om "lungeskylling" var nødvendig...
Krimskrams heter katten, og *knak* sier den...

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12 Januar 2007, 13:53:44 »
Dette er helt uhørt! Er enig med de andre her, send mail til distriktsveterinæren.
Kan jeg spørre hvilken dyrlege/klinikk du var på? Da skal jeg sannelig ikke sette mine bein der.... (send meg gjerne pm)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #17 på: 12 Januar 2007, 14:37:26 »
Jeg var hos de under fr.broa (skriver ikke fullt navn her, men dere som er kjent, vet hvor jeg mener :wink[1]:) De er helt sikkert dyktige der, og har massevis av utstyr osv, men tydeligvis LITT for glad i å bruke det til tider. I tillegg glade i å fakturere ting også..

Det jeg kom på at jeg burde nevne er at de også var hyggelige der, og det er jo flott, men det gjorde det sikkert enda vanskeligere for meg å tenke kritisk over det som egentlig foregikk der og da. :icon_neutral:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12 Januar 2007, 18:31:32 »
Huff ja det der hørtes jo helt sinnsykt ut. Må si jeg satt her å gapte for meg selv når jeg kom ned til det om lungeskylling. Snakk om å ta helt av da. Håper du får gjennom klagen, og du kan jo eks ringe andre veterinærer og høre om det er forsvarlig å gi vaksine når dem har øyekatarr. Også sammens med lungeskyllingen om det er vanlig prosedyre, så kan du da henvise til hva dem mener. :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12 Januar 2007, 19:54:46 »
:o Dette er det verste jeg har hørt! :icon_mad:  Fy fader! Håper du tar og gjør noe med det, dette kan du ikke tolerere!!!