Tenkte jeg skulle høre hva dere mener om denne behandlingen jeg forteller om under her.
Dette skjedde i romjula, og jo mer jeg tenker på det, jo mer irritert blir jeg.
Det hele startet med at Bella-Notte begynte å knipe på det ene øyet 2. juledag. Ellers var han i fin form. Dagen etter dro vi til veterinæren, tenkte at dette var grei skuring- bare å få resept på øyesalve etter at vetten hadde sett på øyet.
Så nevnte jeg hos vetten at jeg kunne tenke meg å vaksinere han snart, og spurte om de brukte de "nye" vaksinene. (levende) Joda, det gjorde de, og tross at jeg var skeptisk til å vaksinere mens han hadde øyekatarr, insistrete vetten på at det gikk helt greit.
Deretter nevnte jeg at Bella-Notte også hadde hostet litt i det siste. (kanskje en gang daglig) Vetten ville ta et rønktenbilde for å se at ikke noe var unormalt, og katten var så rolig burde han ikke bedøves. Jeg så ja igjen, vil jo det beste for gullet mitt. Men bildene viste at alt var normalt. SÅ ville vetten legge B-N i narkose, for å stikke et kamera ned i svelget og lungene for å titte. Og deretter fylle lungene med vann og skylle ut, og vannet skulle deretter sendes bort for analyse, for å se etter bakterier.
Her syntes jeg det begynte å ta av litt, men de ringte til Agria og fikk godkjent dette.
Som sagt så gjort. Noen timer senere hentet jeg B-N, som da var helt bevisstløs. De hadde heller ikke umiddelbart funnet noe under denne prosedyren heller.
Regningen kom på 5500,-, men jeg slapp unna med "bare" 2600,- siden forsikringen tok seg av resten. Inkludert bla en kloklipp jeg ikke hadde bedt om til 162,- + moms... I tillegg så hadde han blitt vaksinert med gammel type vaksine, for når jeg nevnte ny vaksine trodde visstnok vetten at jeg mente datomessig. :

B-N var helt utafor i nesten 48 timer, men det var helt normalt fortsatt ifg vet. Han hostet også mer en noensinne, pga vannrestene i lungene, men det var også helt normalt..
Så var det å starte på øyesalve og miksturkur, i tilfelle noe var galt. Dagen etter ringer vetten for å fortelle at de hadde funnet bakterier i vannprøvene. Men hun kunne ikke si hva slags type, da måtte katten gjennom samme prosedyre en gang til, og prøvene måtte sendes til et annet labaratorium. :icon_eek: Det sa jeg selvfølgelig nei til.
Så enden på visa er at Bella-Notte nå er frisk, etter hva det nå enn var han egentlig hadde, og som han i utgangspunktet ikke var syk av.
Men jeg må si at jeg føler meg en smule utnyttet, at hele prosedyren hos vetten muligens var å skyte spurver med kanoner. Selvfølgelig vil jeg det beste for B-N, men at en i utgangspunket uskyldig øyekatarr på ett øye kan utvikle seg til noe slikt, så jeg aldri for meg da jeg bestilte timen.
Er slik behandling av en enkel hoste vanlig?(jeg har aldri vært borti dette før)Jeg synes dette var et såpass alvorlig inngrep, at jeg tror jeg ville foretrukket å prøve en antibiotikakur først, og evt deretter legge i narkose hvis den var uten virkning. Narkose innebærer tross alt risiko, og ikke minst en stor påkjenning for den stakkars katten.
Bør man virkelig gi vaksine og samtidig gå gjennom alt dette på samme tid?
Vil bare legge til at dette ikke er min faste vet. i Bergen, jeg var på juleferie i Fredrikstad og måtte rett og slett velge det veterinærkontoret som faktisk hadde åpent i romjulen. Men jeg er i alle fall ganske skeptisk til å gå dit igjen, selvom det endte bra tilslutt.