Skrevet av Emne: Spiral-orm i blod?  (Lest 3324 ganger)

Utlogget benehan

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
Spiral-orm i blod?
« på: 11 Januar 2007, 15:05:42 »
Kattungen min som er 4-5 mnd har nettopp fått løpetid. jeg skal ikke sterilisere henne før 1-2 mnd, da hun er og skal bli innekatt. Hun ble funnet i en veigrøft da hun var blitt dumpet/forsøkt avlivet av tidligee eiere,  full av lus, med bukket hale på 2 steder og kløyvd leppe. Hun gikk gjennom mange behandlinger og operasjoner. Hun er også bitteliten, og jeg tror hun blir lett syk. Nå når hun har hatt løpetid i 3-4 dager har det begynt å komme blod/slim ut av henne, sammen med dette lå det 2-3 små spiral-lignende ting, ca 1 mm i omkrets som var formet som en spiral, sikkert 2-3 cm lang. Er dette orm? s ???å liksom ut som gummi, har sett orm før, men det så ikke akkurat slik ut. "spiralene" lå oppi blodet hennes i sandkassen, så det må ha kommet ut av henne. Noen som vet hva det kan være og hva jeg kan gjøre? Trenger hjelp raskt og snarest mulig, da jeg har 2 andre katter og frykter hun skal smitte de med orm. får ikke gitt de ormekur før i kveld, noen som kan anbefale en?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Spiral-orm i blod?
« Svar #1 på: 11 Januar 2007, 15:12:22 »
Ring dyrlege og hør!

Utlogget benehan

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 11 Januar 2007, 15:34:47 »
Dyrelegen sier det mest sannsynlig er spolorm, men både kattungen og de andre kattene har nylig fått ormekur for det... må kjøre på med en ny ormekur mot spolorm.. Fysj så ekkelt det er med orm.. Får lyst å desinfisere hele huset.. uhhh

Ragstars

• Gjest
« Svar #3 på: 11 Januar 2007, 17:25:10 »
Hvis hun blør, bør du få henne til dyrlegen kvikkt!! :icon_eek:

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #4 på: 11 Januar 2007, 17:51:45 »
Ja det ville jeg gjort også!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #5 på: 11 Januar 2007, 19:04:45 »
Lykke til!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Januar 2007, 20:23:59 »
Det er vel ikke vanlig for hunkatter å blø under løpetiden? I allefall ikke så mye at det er synlig for det blotte øyet? Om det  er orm eller ikke skal jeg ikke begi meg ut på å si noe om, men en tlf til veterinærvakta kan nok være lurt her høres det ut til.  :wink[1]:

Utlogget benehan

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Januar 2007, 23:12:56 »
Fikk beskjed om å gi henne Banminth, så får vi se om det går over, hun har nå fått sin dose. Det er ikke noe kjekt dette her. Alt har fælt har liksom skjedd henne nå, løpetid altfor tidlig, svidde følehornene på ett telys idag og spolorm i tillegg. Uff. Noen som har erfaring fra spolorm?Lille Bella vasker seg hele tiden bak og jamrer seg. Uff. Dyrelegen sa det var vanlig å blø når man hadde spolorm. Kommer det er rush med orm ut om noen timer? så er hun kvitt det liksom? gruer meg til å sjekke kassen om noen time

Ragstars

• Gjest
« Svar #8 på: 11 Januar 2007, 23:18:43 »
Hvis en er usikker på hvilken orm hun har, ville jeg gitt henne Panacur isteden for Banminth...
Den er mer dekkende overfor flere typer orm...
Bare et lite tips... :wink[1]:

Har hun hatt løpetid lenge?
Kan du evt. ha oversett forrige løpetid?

Jeg tenker litt livmorbetennelse når du sier at hun slikker seg bak og blør...

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #9 på: 11 Januar 2007, 23:21:07 »
Sitat fra: (N) Ragstar's link=topic=10191.msg1at49040#msg149040 date=1168553923
Hvis en er usikker på hvilken orm hun har, ville jeg gitt henne Panacur isteden for Banminth...

Er det ikke heller tvilsomt at hun har hatt en løpetid enda tidligere? Når hun er 4-5 mnd nå?

Heidi K

• Gjest
« Svar #10 på: 11 Januar 2007, 23:22:58 »

Er det ikke heller tvilsomt at hun har hatt en løpetid enda tidligere? Når hun er 4-5 mnd nå?

Noen katter kan bli kjønnsmode fra allerede 3 måneder, så det er jo ikke helt usannsynlig.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 Januar 2007, 23:24:02 »

Noen katter kan bli kjønnsmode fra allerede 3 måneder, så det er jo ikke helt usannsynlig.

Ja, ok, trodde ikke de kunne bli kjønnsmodne så tidlig jeg, iallefall ikke hunnkatter, men da vet jeg det. ;)

Ragstars

• Gjest
« Svar #12 på: 11 Januar 2007, 23:30:58 »

Min Lucky fikk løpetid da hun var ca 4 måneder gammel. Hun løp med 1 1/2- 2  ukers mellomrom, og hun kunne fint hatt flere løpetider på så kort tid...
Glad for at jeg har vett i skallen og ikke slapp henne ut, for så klar som hun var da hun hadde løpetid, hadde det nok blitt kattunger på null komma svisj. (Og her kommer spørsmålet om tidligkastrering inn, og hvorfor mange veterinærer ikke kastrerer før katten er 6 måneder :whistling:)

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 Januar 2007, 23:55:36 »

Min Lucky fikk løpetid da hun var ca 4 måneder gammel. Hun løp med 1 1/2- 2  ukers mellomrom, og hun kunne fint hatt flere løpetider på så kort tid...
Glad for at jeg har vett i skallen og ikke slapp henne ut, for så klar som hun var da hun hadde løpetid, hadde det nok blitt kattunger på null komma svisj. (Og her kommer spørsmålet om tidligkastrering inn, og hvorfor mange veterinærer ikke kastrerer før katten er 6 måneder :whistling:)

Ja, ikke sant. Jeg kunne godt tenkt meg å kastrere gutta mine tidligere, men her vil de ikke gjøre det før 6 mnd.

4 mnd er vel veldig tidlig det og, er vel rundt halvåret som er mest normalt at de begynner å få løpetid? Eller er jeg helt på jordet nå?
Mener Ayla var 7 mnd og Janka var 10 mnd ved første løpetid.

Ragstars

• Gjest
« Svar #14 på: 12 Januar 2007, 00:06:29 »
Nå skled vel tråden litt ut her, men ja, det er stor forskjell på når kattene får løpetid eller ei.
Nå er tydeligvis denne katten for svak til å kastreres, ifølge en annen tråd, og i dette tilfellet er jeg enig i at hun kanskje bør vente med kastreringen.
Men nå var det jo primært orm det var snakk om i denne tråden... :wink[1]:

Utlogget benehan

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 12 Januar 2007, 00:47:17 »
Jeg mener hun er for svak og liten til å bli sterilisert, det samme mener dyrelegen som nylig så henne. Hun er og blir en innkatt, så ingen hastverk med sterilisering. hun har opplevd for mye dritt til at hun skal ut igjen på gaten. Vil vente til hun er 2-3 kg, om ca 2 mnd. Panacur har hun fått for 2 mnd siden, men skal kjøre på med en ny kur i helgen. Hun har fått Baminth-kuren så venter spent på å se om det hjelper, men dyrelegen mente det var spolorm siden ormen var sånn spiralformet. Jeg trodde det var gress og tom nudler som lå på gulvet før jeg fant ut det kom av henne. Har kokt sengetøy, stoltrekk, tepper og sofatrekk og vasket huset med klor og grønnsepe, håper det hjelper :x-fingre[1]:

Det kan jo være tusen grunner til hun blør bak og klør, men det er visstnok vanlig at de kan gjøre det hvis de har orm, og siden i dette tilfelle det er orm hun har må jeg bare håpe og krysse fingre for at det er derfor hun blør og klør bak, det er jo logisk?! Alle individer klør vel visst de har orm i stumpen???? Jeg bør vel gi det 2 dager eller noe før jeg tar henne med til legen. Har dratt henne med til legen 3 ganger på 2 mnd, tror legen tror jeg er hypokonder :icon_frown: men jeg er bare veldig redd for at hun skal bli syk, siden hun har en ganske drøy sykdomshistorie i løpet av sitt korte liv.

Her er Bella med en kastrert hannkatt hun var på besøk hos i julen, se ¨så liten hun er, hun er 4 mnd her og hannkatten 1 år, og han er ikke så stor han heller faktisk. Da ser du hvor liten hun her, lilla tøtta.

Ragstars

• Gjest
« Svar #16 på: 12 Januar 2007, 00:53:17 »
Jeg er helt enig i at du bør vente med å kastrere henne. Hvis du leser historien om min Lucky på hjemmesiden min, vil du se at hun har en liknende bakgrunn, som så mange andre katter, desverre.
Det med å være gjenganger hos dyrlegen kjenner jeg godt til :hihi[1]:
Tror nesten jeg har brukt mer penger på Lucky enn på mine ragdolls når alt kommer til alt :whistling: