Skrevet av Emne: Tar reven katter, eller er de egentlig ikke så farlige?  (Lest 5847 ganger)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
Tar reven katter, eller er de egentlig ikke så farlige?
« på: 09 Januar 2007, 13:03:01 »
Lurer veldig på dette, for jeg har bestandig vært bevisst på at katter bør passe seg for reven.  Og i området hos oss er det en del rev, men jeg allikevel aldri hørt om noen som har blitt tatt eller skadet av reven.

Men, med egen pus nå er man jo litt ekstra engstelig.  Og for noen uker tilbake nå oppdaget jeg Timmy og reven rett ved siden av hverandre.  Løp ut og fikk skremt reven, men det så egentlig ikke ut som om han var særlig interessert i pusen vår heller.  Timmy satt bare nysgjerrig å så på ham mens reven tuslet rolig vekk fra ham.

Har sett de i nærheten av hverandre i ettertid også, men da like rolige begge to.  Er jo redd det skal skje noe selvsagt, men er min bekymring overdreven?  Må legge til at Timmy er en liten feiging som jages rundt av andre katter fordi han vil være venner med alle og ikke skjønner at noen kanskje ikke er så glad i ham.   :crazy[1]:

tvb_86

• Gjest
SV: Tar reven katter, eller er de egentlig ikke så farlige?
« Svar #1 på: 09 Januar 2007, 13:15:35 »
samme har jeg lurt på.   :hmmmm: faren min sier hvertfall at grevlingen ikke spiser katter, men reven tar kattene tror jeg..

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09 Januar 2007, 13:22:55 »
Tror reven generelt tar katter om de er sultne nok etc.. men tror de først og fremst jager på mindre dyr.
Pia, gamlekatta mi, var en gang å lekte med reveungene. Mamma fikk jo sjokk- hun kika ut vinduet og der kom det en revunge oxo en til og så kom Pia.. Revemora var nok der oxo ett sted.. Pia ble henta inn..
En annen gang var reven å tok masse høns fra nabogarden.

Men kattene springer veldig mye fortere enn reven, så der har man jo oxo noe at det er vanskelig å fakke en katt for en rev...

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #3 på: 09 Januar 2007, 13:39:03 »
Rev er jo i slekt med hunden, så den har mye av samme instingtene. Men katter er vel ikke hovedføden til reven. Men det har skjedd desverre. Det er værre med otere de tar katter. Der er Oskar et levende eksempel!
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #4 på: 09 Januar 2007, 14:56:23 »
Den forrige huskatten min (3 kg) jaget fullvoksene rever fra gården. Jeg skal love dere at det var litt av et syn  :icon_eek: Så for en del katter tror jeg ikke man trenger å bekymre seg for reven.
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 09 Januar 2007, 15:01:10 »
Reven tar katter, det er sikkert og visst!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Tillepike

• Fin pus
  • Takket: 3
  • *weee*
    • Vis profil
« Svar #6 på: 09 Januar 2007, 15:43:38 »
Reven tar dessverre katt ja... Har hørt om flere tilfeller =/ Har heldigvis ikke opplevd det selv.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09 Januar 2007, 15:59:30 »
Rever KAN ta katter jah.  Men i mitt tilfelle var det katten min Svarteper ( en svær, sort skorkatt hann på 5kg) som jaga reven fra gården  :hihi[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09 Januar 2007, 16:45:05 »
Tror både rever og grevlinger kan ta katter, men det skjer heldigvis sjeldent tror jeg..

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #9 på: 09 Januar 2007, 18:12:43 »
Håper det er sjeldent ja.  Kan jo ikke gå å bekymre meg for dette, men synes nemlig det har vært veldig rart de ganske jeg har sett reven så rolig i nærheten av Timmy.  Men kanskje reven har nok av mat å forsyne seg med rundt her...

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 Januar 2007, 18:56:40 »
Jeg er selv livredd for å la kattene være ute på natta da vi flere ganger har sett rev her på natters tid, men har selv fundert på hvor farlig reven egentlig er. Jeg tror kanskje reven kan slite litt med å fange friske og raske katter, men om de er syke eller ikke så raske av seg så kan de jo være et lett potensielt bytte for reven desverre. Jeg tenker da som så at jeg er heller føre var og utsetter ikke kattene for reven. Man har vel aldri noen garantier, desverrre.

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 Januar 2007, 20:00:14 »
Både rev og grevling tar katter dessverre, så jeg ville i vært fall vært obs på det. En rev kan fint få tak i en katt, de løper ikke akkurat sakte.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #12 på: 09 Januar 2007, 20:10:24 »
Er nok rev i området her også, pluss diverse andre dyr siden vi bor nær en svær skog, men jeg tenker alltid slik at det farligste for en katt er slemme mennesker og trafikk med biler som kjører fort osv.
Holder kattene inne på kveldene så godt det lar seg gjøre, men de får være ute på dagtid, kan ikke beskytte pus mot alle farer dessverre. Heldigvis for meg er gamlepus hjemmekjær og holder seg inntil huset, han er nok et mye lettere bytte for reven enn Labben er ( som springer enormt raskt, og jakter på ting selv )

Tror jeg alltid vil være mye reddere for slemme mennesker enn andre dyr som finnes naturlig i skogen, ting kan skje, men tror det er lettere å takle naturens utfall enn å takle at noen mishandler pus, eller at den blir påkjørt  :icon_sad:
« Siste redigering: 09 Januar 2007, 20:14:23 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #13 på: 09 Januar 2007, 20:54:38 »
Enig i det dere skriver her, er jo selv mest redd for slemme mennesker og biler jeg også.  Mye man kan bekymre seg for, men man blir jo sprø om man skal tenkte på det hele tiden.

Timmy er inne på kvelden og natta han også, men stort sett ute hele dagen fra tidlig på morgenen av.

Heidi K

• Gjest
« Svar #14 på: 10 Januar 2007, 14:15:21 »
En rev prøvde å ta katten til mamma og pappa - katta tok å kjeppjaga reven av tomta!  Hu er veldig tøff i trynet.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #15 på: 10 Januar 2007, 14:18:03 »
Vi har en liten katt inne i kattehuset nå, med halv hale.. reven tok resten  :skjelveleppe:

han er en liten rampepus, kosepus og SÅÅÅ nysgjerrig! ;)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre