Skrevet av Emne: Kattelyder  (Lest 6027 ganger)

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Kattelyder
« på: 01 August 2005, 13:21:50 »
Katter har jo utrolig mange lyder.
-Man har jo "snakkinga". Den rare lyden de lager med strupen (ikke maling) for å få kontakt eller liknende.
-Så er det vanlig mjauing, som regel for å rope på oss, eller klage, hehe.
-Maling er jo en kjent lyd ;)
-Så er det knurring og hvesing, til andre katter eller dyr, og kanskje en sjelden gang til mennesker.
-Mine lager en høy mmmm lyd når de er irritert på meg (aldri til hverandre). Som hvis jeg holder dem litt for lenge, renser ører eller andre kjedelige ting.
-Mine lager også en rar lyd når de ser fugler, en rar kaklende lyd, som om de snakker til fuglene. Noen som veit hva dette egentlig kalles eller hvorfor de gjør det?
-De lager noen ganger en dyp mjauelyd, hvis de har vondt, er lei seg eller klager veldig. En skikkelig dyp, vond majuelyd - miiaoooooo. Jeg kaller det gråt, fordi det virker som de kun gjør det når de er virkelig fortvila. (som mjauritz når vi kjører i bil gjennom en tunnell).
Noen som kaller denne lyden noe annet?
-Ukastrerte hanner lager en skikkelig høylytt uling når de skal måle krefter med en annen (har forresten denne lyden som ringetone, hihi, folk tror jeg er gal).

Noen sier at katten ikke lærte seg å mjaue før den møtte  mennesket, og at noen katter ikke kan mjaue/lage lyd. Er dette sant?

Hvilke lyder lager deres katt(er)? Og er det noen lyder jeg har glemt?

:katt4:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Re: Kattelyder
« Svar #1 på: 01 August 2005, 13:40:43 »
Her hjemme lager også mine en slik rar lyd da de ser fugler.Jeg har en gang fått høre at det er den samme lyden de lager når de knekker nakken på fugler.Men jeg synnes dette høre rart ut...

Den dype "klager"lyden de lager,tror jeg osgå er en lyd de bruker når de er forvilet eller er syke.Men er de riktig syke så skriker de.Det har jeg opplevd men Smirre da han var syk.

Doffen kan mjaue "mamma" og "Svein",for han har to forskjellige lyder.Da han kaller på Svein går han bort til døra til rommet hans og med meg kommer han etter eller når jeg sier,ja hva er det.Så kommer han løpende bort til meg.Han gjør ikke dette da mannen min svarer han.

Jeg har også en mjauen katt må mobilenringingen min,så du er ikke alene med å "rar"ringetone.

Kan ikke komme på noen andre lyder som kattene gjør.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
Kattelyder
« Svar #2 på: 01 August 2005, 13:47:34 »
Ja, det gjør Mustang også. han snakker veldig mye. Noen ganger lager han en høy "snakke/mrrrre" lyd, så sier jeg: Ja, Mustang? Da kommer han løpende. Enten vil han ha kos, eller så er det noe han vil vise meg. For eksempel en leke, da løper han tilbake til leken mens han mrrrer (ikke maler men majuer med munnen lukket).
Mustang likner på den svarte minste katten på bildet under innleggene dine. er det Doffen?

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Kattelyder
« Svar #3 på: 01 August 2005, 13:48:10 »
Den lyden katten lager når de ser fugler, lager Eddie når han ser fluer, han :lol:
Jeg har lest at kattene ikke mjauet før de traff egypterne, for maaaaaaaaaaange år siden..... :?:  hmmmmm..... Lager deres katter en slags "kurre" lyd?? Jeg kaller Crazy for dua mi, for ho høres ut som en due :roll:

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
Kattelyder
« Svar #4 på: 01 August 2005, 16:31:27 »
Når kattene ser fugler osv, kaller vi det for bjeffing.. for det høres jo nesten ut som om de bjeffer!

Kurring hos hunnkatter er ofte i forbindelse med løpetid!

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Kattelyder
« Svar #5 på: 01 August 2005, 16:41:57 »
Sitat fra: Lilah
Ja, det gjør Mustang også. han snakker veldig mye. Noen ganger lager han en høy "snakke/mrrrre" lyd, så sier jeg: Ja, Mustang? Da kommer han løpende. Enten vil han ha kos, eller så er det noe han vil vise meg. For eksempel en leke, da løper han tilbake til leken mens han mrrrer (ikke maler men majuer med munnen lukket).
Mustang likner på den svarte minste katten på bildet under innleggene dine. er det Doffen?

Nei,det er ikke Doffen.Det er Smirre som desverre er død.Doffen er han på avataren min.
Er det ikke koselig da de lager slike lyder og viser oss hva de mener.Jeg koser meg glugg i hjel da kattene "prater" med meg :zagree:
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Kattelyder
« Svar #6 på: 01 August 2005, 17:01:44 »
Min kastrerte hankatt har aldri hatt noen sterk stemme.  Han lager nesten aldri noen lyder annet en maling.  Når han synes jeg er får treg til å servere maten mjauer han med en tynn liten stemme.

Den andre katten min derimot har en høylytt stemme som hun vet å bruke.  Hun sier klart i fra når det er noe hun ikke liker.  Når hun har løpetid lager hun helt andre lyder enn det hun gjør til daglig.  Utrolig hvor mange forskjellige lyder den katten kan lage :)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #7 på: 01 August 2005, 19:12:43 »
-Mine lager også en rar lyd når de ser fugler, en rar kaklende lyd, som om de snakker til fuglene. Noen som veit hva dette egentlig kalles eller hvorfor de gjør det?

Denne lyden/klapringa lager også to av kattene våre, Pia når hun ser fugler nært innpå, og Gråtass når han ser på fluer. Jeg lurer også på hva som gjør at de gjør dette. (Har faktisk ikke hørt noen av dem gjøre det på lenge nå)

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Kattelyder
« Svar #8 på: 02 August 2005, 21:47:44 »
Mine katter lager også alle de lydene nevnt ovenfor..

De har også spesielle mjauelyderfor spesielle situasjoner. Desse lydene er detbare jeg som klarer og skille fra hverandre på lik linje med at det bare er jeg som skiller de forskjellige kattene fra hverandre på mjauingen deres. Dette har selfølgelig resultert i at folk mener jeg er gal og tilbringer for mye tid sammen med kattene!! He,he!  :idea:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
Kattelyder
« Svar #9 på: 03 August 2005, 13:52:39 »
Kattene min eogså lager slike lyder. i tillegg lager Rikke en liten murre-lyd når ho hopper opp og ned på møbler og lignende.

Carlos "snakker" som regel bare når han kjeder seg. men da snakker han til gjengjeld ganske høyt. det høres ut som om han sier "ohh nooo!" høres jo ut som om han er kjempelei seg, men han lager aldri slike lyder når han er redd eller noe slikt.

jeg tror kakle-lydene de lager er ganske vanlig, Rikke også lager den lyden, hver gang ho ser noe som beveger seg (insekter eller fugler) utenfor vinduet. men aldri når det er inskter innenfor vinduet. kanskje de prøver å lokke til seg byttet når de selv ikke kan komme seg bort til det?

Utlogget stressless

• Koseklumpen
    • Vis profil
Kattelyder
« Svar #10 på: 03 August 2005, 14:27:19 »
Eneste gangene det kommer lyder fra missy er når hun har fanget et eller annet "ekkelt".....så kommer hun med en sånn høylydt-desperat-vise-seg-frem-mjauing.
(om natten gjør hun dt uten for soveromsvinduet  :zaw: )

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
Kattelyder
« Svar #11 på: 03 August 2005, 15:14:27 »
Sitat fra: stressless
Eneste gangene det kommer lyder fra missy er når hun har fanget et eller annet "ekkelt".....så kommer hun med en sånn høylydt-desperat-vise-seg-frem-mjauing.
(om natten gjør hun dt uten for soveromsvinduet  :zaw: )

:lol:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
Kattelyder
« Svar #12 på: 03 August 2005, 15:18:18 »
Crazy har en spesiell mjaue-lyd, som ho kun bruker når ho er fornærma, som for eksempel når ho må være ute i regnet i noen minutter :lol:
En dag hadde ho vært ute hele natten, noe som ikke er lov!!! Om morgenen når jeg og samboeren min skulle på jobb, satt ho spent på trappa, men trøtte som vi var, så vi ho ikke, og gikk bare rett forbi... da kom det en lyd: "MOÆO!!!", kjempehøy, og rask lyd, og ho kikka surt på oss.... Vi satt og lo hele veien til jobben, ho er så skjønn :roll:

Utlogget Lille Pu

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #13 på: 10 August 2005, 22:49:34 »

-Ukastrerte hanner lager en skikkelig høylytt uling når de skal måle krefter med en annen (har forresten denne lyden som ringetone, hihi, folk tror jeg er gal).

Det er ikke bare ukastrerte hanner som lager den lyden nei! Når Lille Pu, som er ei kastrert lita hokatte, skal jage inntrengere vekk fra reviret sitt, så setter hun i et ul som går Baskerville-hunden en høy gang. Helt utrolig at en så stygg og kraftig lyd kan komme fra en så søt liten pus.

Jeg hørte den lyden sist for et par uker siden. Jeg satt i lenestolen og slappet av, men jeg kom meg raskt ut for å se etter, og i innkjørselen her sto en vilt hylende Pu foran en hannkatt som lå på grusen  med magen opp. Det er helt sant. Da jeg kom til stedet, kom han seg på beina og sprang for livet. Pu har et formidabelt temperament, som dere skjønner. Det går nok rykter om henne i kattekretser.

Den koseligste lyden hun har er den lille mmmm-lyden hun lager når hun hilser på oss, eller når hun bare skal fortelle at hun har det OK.

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
Kattelyder
« Svar #14 på: 11 August 2005, 13:29:45 »
Hehe, så gøy! Kanskje Mustang ikke slutter med det likevel da. Han er utrolig tøff mot de andre, hehe. Men jeg trodde han kom til å bli pinglete når han ble kastrert (har akkurat kastrert han). Men kanskje han fortsetter å "ule". hihi.