Katter har jo utrolig mange lyder.
-Man har jo "snakkinga". Den rare lyden de lager med strupen (ikke maling) for å få kontakt eller liknende.
-Så er det vanlig mjauing, som regel for å rope på oss, eller klage, hehe.
-Maling er jo en kjent lyd ;)
-Så er det knurring og hvesing, til andre katter eller dyr, og kanskje en sjelden gang til mennesker.
-Mine lager en høy mmmm lyd når de er irritert på meg (aldri til hverandre). Som hvis jeg holder dem litt for lenge, renser ører eller andre kjedelige ting.
-Mine lager også en rar lyd når de ser fugler, en rar kaklende lyd, som om de snakker til fuglene. Noen som veit hva dette egentlig kalles eller hvorfor de gjør det?
-De lager noen ganger en dyp mjauelyd, hvis de har vondt, er lei seg eller klager veldig. En skikkelig dyp, vond majuelyd - miiaoooooo. Jeg kaller det gråt, fordi det virker som de kun gjør det når de er virkelig fortvila. (som mjauritz når vi kjører i bil gjennom en tunnell).
Noen som kaller denne lyden noe annet?
-Ukastrerte hanner lager en skikkelig høylytt uling når de skal måle krefter med en annen (har forresten denne lyden som ringetone, hihi, folk tror jeg er gal).
Noen sier at katten ikke lærte seg å mjaue før den møtte mennesket, og at noen katter ikke kan mjaue/lage lyd. Er dette sant?
Hvilke lyder lager deres katt(er)? Og er det noen lyder jeg har glemt?
:katt4: