Skrevet av Emne: lytte til navn  (Lest 2066 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
lytte til navn
« på: 08 Januar 2007, 18:34:12 »
eg trudde at pusabeistet hadde skjønnt at ordet "pus" eller "beist" eller "kattepus" er han sitt navn.
no med nye pøbelen i huset blei det klart at det ikkje var tilfelle. beistet berre skjønnte tonefallet. og det gjer nye pøbelen også.
så, når eg roper no kjem enten begge katter eller ein katt (pøbelen kjem alltid uansett, men beistet ser ofte ikkje vitsen).

korleis kan eg lære dei å koma når eg roper navnet?

heike

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
SV: lytte til navn
« Svar #1 på: 08 Januar 2007, 18:42:32 »
Jeg har prøvd å si navnet deres når jeg gir de mat... At de skal forbinde det med noe positivt..

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #2 på: 08 Januar 2007, 18:52:42 »
Jeg vet ikke, men jeg er temmelig konsekvent ved bruk av navnene på pusene mine, og
når det er kattunger jeg har oppdrettet selv, begynner jeg veldig tidlig å bruke navnene deres, og
det er som de skjønner det, og reagerer når jeg sier navnet. Om de kommer, er en helt annen sak  :icon_lol:
Katter jeg har kjøpt får også beholde stamnavnet hos meg, eller en forkortelse av det.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 Januar 2007, 18:58:19 »
Jeg vet ikke, men jeg er temmelig konsekvent ved bruk av navnene på pusene mine, og
når det er kattunger jeg har oppdrettet selv, begynner jeg veldig tidlig å bruke navnene deres, og
det er som de skjønner det, og reagerer når jeg sier navnet. Om de kommer, er en helt annen sak  :icon_lol:
Katter jeg har kjøpt får også beholde stamnavnet hos meg, eller en forkortelse av det.
Kastor lyder navnet sitt. Så du har gjort noe rett. ;D

Det gjør forresten Bella og Uras også. Verre med Tittentei av en eller annen grunn. :klø seg:
Men jeg tror de lærer seg navnet sitt ganske fort om man bare passer på å bruke det ofte fra den er liten av.
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 Januar 2007, 18:59:27 »
Vet ikke helt hvordan, men hvis jeg setter meg ned å roper på kattene når de sover er det alltid den som har rett navn som kiker opp på meg..

Her om dagen da vi hadde henta Isis og Moshe hjemme hos foreldrene mine, så satt de i hvert sitt bur i bilen min. De klager og mjauer mye da, men hver gang jeg sa Isis, så mjaua Isis. Da jeg sa Moshe mjaua Moshe. og jeg ropte Isis og Moshe svarte utrolig nok begge 2 i kor.. Slik holdt jeg på mange ganger, vartfall 15 ganger. Moshe satt fremme i buret i fanget t typen, og Isis bake, så det var ikke noe problem å skjønne hvem som svarte.. det var så komisk. Moshe fikk navnet sitt da hun ble født, skulle egentlig skifte navn, men det går bare ikke :)
Ask og Embla lystrer oxo navnet sitt helt 100 % :)

Har kalt de det i ett sett helt siden dem var små.. Brukt det konsekvent og det har gått inn i hjernen at det er det de heter :) Men kan hende noen katter bare kommer uansett fordi de er ekstra oppmerksom oxo :)

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #5 på: 08 Januar 2007, 19:00:35 »
Kastor lyder navnet sitt. Så du har gjort noe rett. ;D

Det gjør forresten Bella og Uras også. Verre med Tittentei av en eller annen grunn. :klø seg:
Men jeg tror de lærer seg navnet sitt ganske fort om man bare passer på å bruke det ofte fra den er liten av.

Det er godt å høre  :icon_smile:
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 Januar 2007, 19:40:03 »
hm... det som blei foreslått her har eg gjort, altså konsekvent bruk av navn og la dei forbinde det med noko godt, slik som mat eller kos.

men det er jo eg trur dei trur det betyr. "pus" for beistet betyr sikkert enten leik eller mat. og "pøbel" for pøbelen betyr sikkert berre "no skjer det noko som eg vil få med meg".

men kanskje funker det etterkvart.

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 Januar 2007, 19:59:33 »
Mine sine lyder navnene sine, spesielt Shakira, men hun er jo dame, og de er jo som kjent smartere.. :hihi[1]: Neida.. men alle lyder godt navnene sine ja.. :)

Utlogget Lima

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
    • Min hjemmeside
« Svar #8 på: 08 Januar 2007, 21:25:18 »

Vi mottok Krimskrams når hun var ett år, og het Candy...

Men hver gang vi ga henne mat ropte vi på henne, med navn og et "koselig" stemmeleie, i tillegg hver gang hun skulle få goddis eller godt....

(Utrolig hva Krimskrams gjør for mat! Nå kan hun "sitt", "vent" og "kom og hent"....prøver å lære henne "ligg", men det er litt værre...)

Og nå kommer hun hver gang jeg roper!  :jippi[1]:

(Det tok henne kanskje 2-3 uker å finne seg til rette hos oss, og lære seg navnet sitt...)
Krimskrams heter katten, og *knak* sier den...

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #9 på: 09 Januar 2007, 19:53:02 »
Ulla og Ulrik lyder navnene sine. Har ikke gjort noe spesielt for det heller, men jeg bruker navnet deres
maaaaaange ganger om dagen når jeg snakker med dem.

Min mor var på besøk her, og jeg snakket til en av kattene. Plutselig begynte mamma å le og spør:
"Si meg, lyder de navnet sitt, og i tillegg skiller mellom hvem som er hvem?."

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 09 Januar 2007, 19:55:06 »
Hvis Shango var i 2 etg, kunne jeg bare si "Shango" helt rolig, og han kom hver gang. Men Zoltan og Santo vet jeg ikke... Jan sier stort sett "pus" :icon_rolleyes:

Utlogget katteelskeren

• Spretten katt
  • Takket: 2
  • Smurfeline og meg!
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14 Januar 2007, 12:32:42 »
Man kan jo riste på en snoppe pose så kan det hende katten kommmer.  :sjokolade: Og det er veldig lurt at katten har et navn med S i navnet.
det er ikke bra at katten lyder på pus for hvis katten er ute-katt kan alle få den bort til seg og det er mange grunner til mishandling.
Eller mange grunner til at katten kommer bort til frekke mennesker.  :grine: :icon_rolleyes:

Catlover

• Gjest
« Svar #12 på: 14 Januar 2007, 21:49:08 »
Veninna mi sin katt, heter Konrad. Men han kommer hver gang, selv om de roper "Pus" eller "Konrad". Han er vant til alle i familien, og skjenner igjen lydfrekvensen deres. : )  Hvis du skal slutte med å gi dem noe godt når du sier navnene deres, kan du gje dem mindre og mindre når du roper på dem. Kansje det hjelper. Det hjalp ihvertfall for venninna mi :)