Skrevet av Emne: Myten om ett kull før sterilisering  (Lest 2062 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Myten om ett kull før sterilisering
« på: 08 Januar 2007, 15:39:51 »
I romjula kom jeg over en diskusjon angående at dyrlegen til svigerinna t typen min hadde anbefallt henne å få ett kull på katten før hun fikk henne sterilisert..
Jeg sa klart fra at dette er en myte og at det er mange som nok mener det men at det er nok kattunger i verden etc etc..
Jeg klarte å overbevise henne fort om at hun bare skulle sterilisere henne med en gang, men jeg har lyst å være sikker på at hun skjønte poenget og komme med noe "håndfast" på at det faktisk er sant som jeg sier. Denne dama er ei kjempekatteglad jente og ble glad da jeg sa det bare var tull. Men det er ikke 1 gang jeg er i en diskusjon om dette. Hva kan jeg argumentere med? Er det noen "kjente" steder der det står etc?

:bigarmhug:
« Siste redigering: 08 Januar 2007, 15:43:08 av miss »

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Myten om ett kull før sterilisering
« Svar #1 på: 08 Januar 2007, 15:45:32 »
Selv syns eg denne artikkelen sa alt man trengt å vite: http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/index.php?id=2

How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 Januar 2007, 15:49:01 »
Selv syns eg denne artikkelen sa alt man trengt å vite: http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/index.php?id=2

Ja, men da var liksom dette at hokatten blir bedre av å få ett kull. At dyrlegen hadde sagt det, og det er dette jeg vil få frem at det er en myte!!!
At det står noen steder at dette ikke er sant... Ja, det er en bra artikkel den du sendte, har skrevet den ut selv for ei tid tbake :)
 :bigarmhug:
« Siste redigering: 08 Januar 2007, 15:50:34 av miss »

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 08 Januar 2007, 15:50:07 »
Det er en myte.. eg tror, at kattene har bedre av å bli sterilisert så tidlig som mulig, sånn at de ikke vet ka de går glipp av  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 Januar 2007, 15:52:59 »
Det er en myte.. eg tror, at kattene har bedre av å bli sterilisert så tidlig som mulig, sånn at de ikke vet ka de går glipp av  :icon_idea:

Ja, men tenkte å sende en mail til henne om akkurat det :) Så derfor jeg lurte på om det var noen som viste om noen sider der det sto om at dette bare var tull.. for det er ikke første gang jeg hører folk si det, at det er best for hokatta.. Jeg synes jo såklart det er helt feil, men det er ufattelig teit av dyrlegen å faktisk anbefalle det.. Derfor jeg vil ha noe skriftlig på det som jeg kunne sende henne :)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 08 Januar 2007, 15:58:10 »
Hmm.. har aldri tenkt over det no mer en det faktisk.. skal se om eg finner no rundtomkring!

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 Januar 2007, 15:58:56 »
Eg og har hørt at det er bedre for dei å få eit kull, men trur ikkje heeeeilt på da....trur eg!  :biggrin:
Ei venninne av mamma sa at katten burde få eit kull før ho blei kastrert fordi ho ville bli så sur og gretten som gammal dersom ho ikkje fekk det! Det høyrtes no heilt sprøtt ut spør du meg! Ein fjerner jo alt av utstyr inni der, så dei har vel ikkje noko savn då vel?  :klø seg:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 Januar 2007, 16:04:22 »
Eg og har hørt at det er bedre for dei å få eit kull, men trur ikkje heeeeilt på da....trur eg!  :biggrin:
Ei venninne av mamma sa at katten burde få eit kull før ho blei kastrert fordi ho ville bli så sur og gretten som gammal dersom ho ikkje fekk det! Det høyrtes no heilt sprøtt ut spør du meg! Ein fjerner jo alt av utstyr inni der, så dei har vel ikkje noko savn då vel?  :klø seg:

Nei, og ofte er det jo de som får unger som kanskje blir litt sinte etterpå heller..
Ville bare ha det håndfast, og sende henne. Jeg fikk henne overbevist, men ikke alle er like enkle å overbevise :) Noen avvliver jo kattungene med en gang bare for at mora få ett kull fordi det liksom skal være det beste og det mener jeg er uetisk :( Det er liksom liv.. Da tenker jeg om man argumenterer med for mange kattunger i verden, så sier de at de tar livet av dem med en gang.. Det er så uetisk en måte.. Ja til sterilisering med en gang.. Bare dette jeg vil ha nedskrevet feks av en fagperson etc :)
« Siste redigering: 08 Januar 2007, 16:06:13 av miss »

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 Januar 2007, 16:16:21 »
He he...lag eit dokument, gå til dyrlegen din og få han til å skrive under på det! Nei?  :fnis[1]:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 Januar 2007, 16:18:08 »
He he...lag eit dokument, gå til dyrlegen din og få han til å skrive under på det! Nei?  :fnis[1]:

Hehe :)

JP

• Gjest
« Svar #10 på: 08 Januar 2007, 17:06:25 »
Står noe på huskattforeningens side... eller det står bare :Regler for ansvarlig og godt kattehold

1. Steriliser/kastrer/merk din hunn- og hannkatt så snart den er kjønnsmoden, oftest i 5 - 6 måneders alder. Katten får det bedre med seg selv når den steriliseres/kastreres. Den slåss mindre, urinmarkerer ikke, holder seg mer hjemme og føder ikke unger som oftest ender opp som hjemløse katter. Sterilisering gjør også at hunnkatten din unngår jur-/og livmorkreft. Det er en myte at hunnkatten ønsker/trenger kattunger.

Dette står på kattens vern's sider :Hunnkatter, -bør de ikke ha et kull?
Det er kun en myte at hunnkatter bør ha et kull. Det gir ingen biologisk eller psykologisk fordel for katten i det hele tatt.

Står også noe på birmanett.no  men de har kopisperre, så kan ikke lime det inn her.

her står det også : http://www.mo.dyreklinikk.no/sterilisering_kastrering_katter.htm
« Siste redigering: 08 Januar 2007, 18:01:53 av JP »

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #11 på: 08 Januar 2007, 17:15:54 »
Står noe på huskattforeningens side... eller det står bare :Regler for ansvarlig og godt kattehold

1. Steriliser/kastrer/merk din hunn- og hannkatt så snart den er kjønnsmoden, oftest i 5 - 6 måneders alder. Katten får det bedre med seg selv når den steriliseres/kastreres. Den slåss mindre, urinmarkerer ikke, holder seg mer hjemme og føder ikke unger som oftest ender opp som hjemløse katter. Sterilisering gjør også at hunnkatten din unngår jur-/og livmorkreft. Det er en myte at hunnkatten ønsker/trenger kattunger.

Dette står på kattens vern's sider :Hunnkatter, -bør de ikke ha et kull?
Det er kun en myte at hunnkatter bør ha et kull. Det gir ingen biologisk eller psykologisk fordel for katten i det hele tatt.

Står også noe på birmanett.no  men de har kopisperre, så kan ikke lime det inn her.

her står det også : http://www.mo.dyreklinikk.no/bilder/tema.png

Thanx JP :) Fant det på huskattforeningen, men det på Mo dyreklinikk har jeg ikke lest før :) Takk :)

tvb_86

• Gjest
« Svar #12 på: 08 Januar 2007, 17:37:59 »
henger meg på resten som er skrevet her. det er en myte som må avlives!