Skrevet av Emne: Måkeunge+katter=dårlig?  (Lest 887 ganger)

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Måkeunge+katter=dårlig?
« på: 01 August 2005, 13:00:06 »
Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette, men jeg prøver her:

Fra kontorvinduet mitt har jeg utsikt til et lite tak hvor det er en liten lodden måkeunge, aldeles alene. Har ikke sett noe til måkemor, og vet derfor ikke hva slags måke det er. Jeg har fått lagt ut oppbløtt rundstykkeinnmat til den, og satt ut en liten kasse med et håndkle i da den ikke har noe sted å gjemme seg. Men det er også duer her som spiser opp maten, så det er vel ikke så mye den får i seg.
Nå begynner jeg å lure på om den er forlatt, og jeg vurderer å ta den med meg hjem. Det er visst ikke så vanskelig å ale opp måkeunger, vi bor jo også ved sjøen så da har den artsfrender i nærheten når den blir voksen. MEN - vi har jo også 5 katter... Vil dette gå bra tro, hvis jeg passer godt på den? Noen som eventuelt har andre forslag til hvordan jeg kan hjelpe den best mulig?
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
Måkeunge+katter=dårlig?
« Svar #1 på: 01 August 2005, 13:48:58 »
Kjempebra at du har lyst til å hjelpe den, skjønner deg så godt!

Vi hadde ei grusom våkenatt her for en måneds tid siden. 4-5 måser holdt på å gjøre hele nabolaget gale med intens "skriking", og da vi kom ut om morgenen gikk de til angrep på både oss og Buster. Virkelig angrep, altså. Da jeg kom hjem fra jobb den dagen fant jeg årsaken til ståket, to små lodne nøster gikk utenfor husveggen vår. Fortvilelsen var stor, foreldremåsene holdt på å fly oss i senk og ingen visste råd. Prøvde å ringe dyrebeskyttelsen og viltnemda, uten å få svar. Ringte dyreklinikken, der anbefalte de å ta livet av ungene. :shock:
Enden på visa var at vi flyttet ungene til et område litt bortenfor her, hvor det er mindre hus og mer natur. Det så ut til at foreldrene skjønte at de måtte følge etter, for de forsvant i samme retning. Men senere har jeg blitt fortalt at det er straffbart å flytte fugleunger, man har ikke engang lov å flytte reder med egg i!
I ditt tilfelle er det jo litt annerledes, siden denne lille måseungen tydeligvis ikke har noen foreldre. Du kan jo prøve å ta en telefon til vilnemda eller dyrebeskyttelsen og høre hva de sier? Uansett må det jo være bedre at måseungen blir flyttet til et landlig sted, den kommer neppe til å overleve lenge på et hustak...  :leiseg:

Ønsker deg lykke til, bra at du vil hjelpe stakkaren!

Utlogget Ryvita

• Fin pus
    • Vis profil
Måkeunge+katter=dårlig?
« Svar #2 på: 01 August 2005, 14:26:37 »
Tusen takk for svar Busta!
Tror jeg skal se det an til i morra før jeg flytter han. Han har jo spist godt av maten jeg har satt ut til han. Han ble helt gal i sted når det fløy noen måker over her, kan jo hende mora er i nærheten selv om hun ikke har vist seg i dag. Han har ikke turt å nærme seg esken jeg har satt ut så det er ikke mye hjelp i den.
For se hvordan det går, dukker det ikke opp noen måkemor ringer jeg dyrebeskyttelsen. Jeg kan jo sikkert fortsette å mate han der han er også da, ikke verdt å ta sjansen på at han blir kattemat...
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Ryvita

• Fin pus
    • Vis profil
Måkeunge+katter=dårlig?
« Svar #3 på: 02 August 2005, 14:58:17 »
Nei, jeg bor ikke på Sunndal. Hvor er det forresten?
Jeg bor i Porsgrunn.

Måkemammaen dukket opp sent på ettermiddagen i går forresten. Så jeg nøyer meg med å bidra med litt mat. Håper det går bra. Det var nok den samme måka som hadde 2 unger på et annet tak i nærheten i fjor. De ungene døde. Antakelig på grunn av varmen og at de ikke hadde vann og ly. Dette taket var vanskelig å komme til så det var liksom ikke noe man fikk gjort heller.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Måkeunge+katter=dårlig?
« Svar #4 på: 02 August 2005, 16:31:46 »
Sitat fra: Ryvita
Jeg bor i Porsgrunn.

Hei!!Jeg bor i Kragerø :hilse: Nesten naboer, vi da!!!!

Utlogget Ryvita

• Fin pus
    • Vis profil
Måkeunge+katter=dårlig?
« Svar #5 på: 03 August 2005, 11:36:10 »
Sitat fra: Mirum
Jeg bor i Porsgrunn.

Hei!!Jeg bor i Kragerø :hilse: Nesten naboer, vi da!!!!

Hei Mirum! :hilse: Ja, da er vi nesten naboer, er ikke så langt til Kragerø!! Fint å bo i Telemark!  :thumbsup:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Måkeunge+katter=dårlig?
« Svar #6 på: 03 August 2005, 15:12:05 »

Hei Mirum! :hilse: Ja, da er vi nesten naboer, er ikke så langt til Kragerø!! Fint å bo i Telemark!  :thumbsup:

Jepp!!! Trives her :thumbsup: