Kjempebra at du har lyst til å hjelpe den, skjønner deg så godt!
Vi hadde ei grusom våkenatt her for en måneds tid siden. 4-5 måser holdt på å gjøre hele nabolaget gale med intens "skriking", og da vi kom ut om morgenen gikk de til angrep på både oss og Buster. Virkelig angrep, altså. Da jeg kom hjem fra jobb den dagen fant jeg årsaken til ståket, to små lodne nøster gikk utenfor husveggen vår. Fortvilelsen var stor, foreldremåsene holdt på å fly oss i senk og ingen visste råd. Prøvde å ringe dyrebeskyttelsen og viltnemda, uten å få svar. Ringte dyreklinikken, der anbefalte de å ta livet av ungene. :shock:
Enden på visa var at vi flyttet ungene til et område litt bortenfor her, hvor det er mindre hus og mer natur. Det så ut til at foreldrene skjønte at de måtte følge etter, for de forsvant i samme retning. Men senere har jeg blitt fortalt at det er straffbart å flytte fugleunger, man har ikke engang lov å flytte reder med egg i!
I ditt tilfelle er det jo litt annerledes, siden denne lille måseungen tydeligvis ikke har noen foreldre. Du kan jo prøve å ta en telefon til vilnemda eller dyrebeskyttelsen og høre hva de sier? Uansett må det jo være bedre at måseungen blir flyttet til et landlig sted, den kommer neppe til å overleve lenge på et hustak... :leiseg:
Ønsker deg lykke til, bra at du vil hjelpe stakkaren!