Skrevet av Emne: Katten vil ikke spise lenger  (Lest 6808 ganger)

anth

• Gjest
Katten vil ikke spise lenger
« på: 01 August 2005, 03:23:33 »
Vi har en katt som nå er 13 år gammel. Han har alltid vært frisk og sprek, og øverst på hierarkiet i huset. Jeg har ikke bodd hjemme på noen år, og hver gang jeg er hjemme på besøk, så legger jeg merke til at katten blir tynnere og tynnere. Jeg har noen bilder av ham fra i fjor sommer, og da ser han temmelig frisk ut. Dette med at han ikke spiser lenger, kom ganske brått, og han har blitt syltynn i løpet av de siste 3-4 månedene.
Noen ganger får jeg han til å spise tørrfor, om jeg setter han forran matskålen, men som regel vil han ikke ha. Har gitt ham poser med "vått"-for, og det spiste han en god stund. Men nå har han begynt med å kun slikke i seg sausen. Tørrfor er det nå umulig å få i ham.
Katten har alltid vært glad i reker, men til og med når jeg gir ham rekesalat, så slikker han kun i seg det flytende, og lar rekene ligge igjen. Katten virker sulten, og mjauer ofte ute på kjøkkenet. Han tigger ved matbordet som alltid, men spise, det gjør han ikke.
Nå er han blitt så tynn at det er ganske bekymringsfullt. Han går nesten ikke ut lenger, og derfor forsvinner også musklene. Klørne er blitt lange, fordi de ikke slites ned av uteaktivitet, og han virker noe slapp.
Formen hans er varierende fra dag til dag, men alt i alt er det ikke mye han orker lenger. Dyrlege fant ikke noe feil, men vi har vurdert om vi skal kjøre til en større by og ta ham med inn på en dyreklinikk.
Etter at han har slikket i seg saus og lignende og kanskje tygget et par biter, slikker han seg voldsomt rundt munnen, og gjør noen rare bevegelser med kjeven.
Kan det være tannverk, eller problemer med å svelge?
Ingenting tilsier at katten er syk, og han er ellers normal. Det har hent at han har kastet opp på natta, men det er ikke ofte det skjer. Avføring er som oftest bløt, men det kan jo være en direkte årsak av at han spiser lite.
Denne katten betyr veldig mye for meg, og jeg håper det fortsatt er håp for ham.
Noen råd om hva vi skal gjøre/Hva som feiler katten?

Linda

• Gjest
« Svar #1 på: 01 August 2005, 03:43:07 »
Har det skjedd store forandringer rundt katten i det siste? Ettersom katten ikke virker syk kan problemet være psykisk, f.eks. i forbindelse med store endringer i livet. En av mine katter sluttet å spise etter at hun aborterte et kull, og da måtte jeg tvangsfore henne i to uker for å få henne " i gang" igjen. Kan anbefale Hill's a/d høyenergivåtfor (fås kjøpt hos veterinær). Det blir ganske flytende hvis man rører litt i det og kan trekkes opp i sprøyte og gis direkte i munnen til katten hvis den ikke vil spise selv. Ellers ville jeg bedt om å få tatt en bredspektret blodprøve hos veterinær ettersom katten er såpass gammel, da sjekkes bl.a. nyrer og lever.

Ellers er det viktig å gi et godt for, tørrfor fra dyrebutikk/veterinær inneholder all den næringen katten trenger. Det finnes spesielle fortyper for eldre katter som har et litt annet næringsinnhold enn vanlig tørrfor. For fra dagligvarebutikk er det best å styre unna, det inneholder lite næring og egner seg ikke til noe særlig annet enn "lørdagsgodt".

Krysser fingrene for at det går bra med pusen din!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 01 August 2005, 07:38:49 »
Det første som slår meg er at kattene kanskje mangler tenner/ har problemer med å spise pga dårlige tenner.

Prøv å mal opp næringsrik mat i kjøkkenmaskinen og se om den klarer å få i seg dette. ( Må være suppelignende konsistens )

Høres ikke bra ut at den ikke spiser, ta ham med til dyreklinikk snarest mulig!
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 01 August 2005, 08:15:51 »
Det som slår meg også er at han har problemer med tennene, noe som ikke er uvanlig på eldre katter, også de som spiser tørrfor. La veterinæren se på ham fortest mulig.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

anth

• Gjest
« Svar #4 på: 01 August 2005, 12:36:05 »
Katten kan ha hatt en traumatisk opplevelse da en annen katt her i huset døde for et halvt år siden. Den katten hadde problemer med blæra, uten at vi var klar over hvor ille det var. Plutselig en dag begynte den å ule høyt, og i mens vi kjørte i all hast opp til dyrlegen, døde han. Dette var den eneste katten han med de omtalte spiseproblemene holdt sammen med. Han ignorerer de andre (3 stykker), og holder seg for seg selv. Her en dag sluttet han plutselig å ligge på den faste plassen sin i enden av sofaen, og legger seg nå i den andre sofaen. Den yngste hannkatten i huset har nå tatt over gamleplassen, og han på 13 nekter å ligge der mer.

anth

• Gjest
« Svar #5 på: 17 Oktober 2005, 09:11:24 »
Katten begynte å spise igjen, og alt så bedre ut. Men forandringer som går over noe tid, er vanskelig å merke. Vi tok med pus til en dyreklinikk til slutt, fordi han igjen bare ble verre.
Det viste seg å være katteaids, og vi valgte å avlive pus fordi han sannsynligvis hadde store lidelser. Symptomene har vist seg i noe over et halvt år, så han fikk leve lenge etter at sykdommen hadde utviklet seg. De aller fleste kattene som utvikler sykdommer pga. dette viruset, dør innen et halvt år.

Katter kan gå med dette viruset i opptil 6-7 år før sykdommen viser seg. De hvite blodlegemene brytes ned, og hvis katten blir syk eller får en uskyldig betendelse, kan det ha dødelig utfall. Sykdommen er tildels forebyggbar om den ikke har begynt å utvikle seg. Den smitter normalt gjennom bitt, og sjansen er 5 ganger høyere for at en utegående hannkatt skal få det, enn andre katter.

Har du en katt som sloss mye? Få sjekket den, og kjøp isåfall forebyggende medisin. Denne sykdommen er mer vanlig enn folk tror, og spres med rekordfart i enkelte strøk.

Hilsen en trist borteboende student som fikk alt for lite tid sammen med pus på hans siste leveår.

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 17 Oktober 2005, 09:19:11 »
Huff så fryktelig trist  :leiseg: Og jeg som akkurat fikk en kommentar om at Fiv ikke eksisterer i Norge. Denne historien forteller jo noe helt annet!

Godt at katten fikk slippe, når den så tydelig hadde vondt! Hvordan går det med de andre kattene deres? Har dere testet dem?

Sissel

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #7 på: 17 Oktober 2005, 11:53:18 »
Åhh..stakkars deg og pus :leiseg: Håper ikke de andre kattene er smittet..
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #8 på: 17 Oktober 2005, 12:04:41 »
Sitat fra: Sissel
Huff så fryktelig trist  :leiseg: Og jeg som akkurat fikk en kommentar om at Fiv ikke eksisterer i Norge. Denne historien forteller jo noe helt annet!

Det viser jo hvor viktig det er at de som er så uheldig å komme ut for noe slikt står frem og ikke hysjer det ned. Det samme gjelder jo for FIP.
Synes det er veldig synd at det har blitt slik, for eierne kan jo ikke noe for det, det er jo stort sett tilfeldigheter som bestemmer hvem som blir syke. Man burde slippe rykter og baksnakk selv om man har hatt syke katter i sitt katteri (dette gjelder jo først og fremst oppdrettere)
Når det gjelder FIV så kan man som tideligere nevnt minke sjansen ved å kastrere kattene sine, men det er jo fortsatt ingen garanti.

Det var fryktelig trist å høre om pusen din, Anth  
Men han nådde jo en respektabel alder, tross alt. :leiseg:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 17 Oktober 2005, 13:16:07 »
:leiseg:

anth

• Gjest
« Svar #10 på: 22 Oktober 2005, 11:55:42 »
Dette var eneste utekatt i huset, men han var kastrert. (Som alle de andre i huset, selvsagt). Det hendte allikevel at han havnet i slosskamp med hjemløse katter da han var ute på nettene, og han har nok blitt smittet gjennom et bitt.
De andre kattene i huset er nok ikke smittet, da dette var verdens snilleste katt som aldri bet noen av dem.

Sissel

• Gjest
« Svar #11 på: 22 Oktober 2005, 14:17:12 »
Så bra at den andre sannsynligvis er frisk

Var forresten hos dyrlegen og testa hannen min for FIV og FeLV (gjør det med alle kattene mine før jeg bruker dem i avl), og da fortalte dyrlegen meg at hun ikke hadde testa noen katter positivt for FeLV på de 10 årene hun har jobbet her, men FIV er mye mer vanlig, så det oppdaga de ganske ofte. Hun brukte også å skrive i avisene for å advare katteeiere om faren.

Greit å vite.

Sissel

Utlogget September7

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 22 Oktober 2005, 14:23:11 »
Uff...  :leiseg:
Klem fra September7 :)

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #13 på: 22 Oktober 2005, 15:26:45 »
Dette var trist å høre...
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #14 på: 23 Oktober 2005, 20:55:52 »
Sitat fra: Sissel

dyrlegen her i Bergen fortalte meg at det var eit veldig utbredd sjukdom og at ho anbefaler sterkt å kastrere katten min for at han skal vera mindre på rek og slåss mindre for å minske smittefaren. det var det fyrste ho sa på mitt fyrste besøk hjå dyrlegen. Eg har seinare lest mange innslag i BT om katteaids og det virker som om det er veldig mangen tilfeller akkurat her i Bergen.

heike