Skrevet av Emne: Kastrering i 12 ukers alder  (Lest 1858 ganger)

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
Kastrering i 12 ukers alder
« på: 07 Januar 2007, 14:40:37 »
Vet at det er noen som gjør dette, men det er ganske nytt, er det ikke?

Leste nettopp en påstand om at kastrering i så tidlig alder ikke har noen effekt, da "utstyret kommer tilbake siden den ikke var ferdig utviklet fra før."

Er det noe hold i dette, dere som har greie på det der ute?

tvb_86

• Gjest
SV: Kastrering i 12 ukers alder
« Svar #1 på: 07 Januar 2007, 14:41:46 »
det jeg har hørt fra bla. huskattforeningen er det at det kan ha noe med årstiden å gjøre og utviklingen når katten er klar til kasterering. selv steriliserte jeg lissi da hun var 6 mnd:)

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 07 Januar 2007, 14:42:00 »
Shango ble kastert 14 uker gammel. Det vokste ikke ut igjen nei :hihi[1]:

Jeg anbefaler det på det varmeste :icon_wink:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 Januar 2007, 15:13:47 »
I danmark gjør de dette på rasekatter også, som ikke skal brukes i avl. Jeg synes det er en god løsning, og så lenge "utstyret" har kommet på plass, så kommer de ikke tilbake etter de er fjernet! :)

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #4 på: 07 Januar 2007, 16:16:40 »
Nå er jeg ingen ekspert, men er det ikke litt av utvikling man skal ta hensyn til også?Mener å ha hørt at om man tar dem for tidlig kan det hemme utviklingen kropsmessig sett!? Her er det iallefal vanlig å kastrere/sterilisere i 6mnd alder.
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #5 på: 07 Januar 2007, 16:47:47 »
Jeg mente dette var blitt diskutert tidligere så jeg måtte bla gjennom noen tråder  :savle[1]:
Men fant det til slutt.
http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,5015.0.html

Utlogget benehan

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Januar 2007, 14:04:17 »
Dyreleger jeg har snakket med ,sier de er betenkt med å legge en så ung katt i narkose. Flere nekter å gjøre det på kattunger. Er de som dør av narkosen. De tåler ikke så mye når de er små nøster. Så er de heller ikke kjønnsmoden før ca 6 mnd, så hvorfor gjøre det når de er kattunger?

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 Januar 2007, 15:29:33 »
De dyrlegene jeg har pratet med er også meget skeptisk til å legge så små katter i narkose, og da jeg kjøpte Charley skrev jeg under kontrakt på at han ikke skulle kastereres før 8 måneder, av den grunn at det er farlig for små katter å bli lagt i narkose. Akkurat om det har noen betydning sånn ellers, det aner jeg ikke...  :klø seg:

Stinne

• Gjest
« Svar #8 på: 10 Januar 2007, 15:53:18 »
Dyrlægen skal bare tænke sig lidt mere om. Hvad gør de f.eks. med marsvin, ildere og kaniner, der skal kastreres eller lægges i narkose i anden anledning? Det er ikke mere farligt end for en voksen, hvis man tager hensyn til kattens størrelse (hvilket de sådan set bør gøre uanset kattens alder - en voksen abyssinier eller siameser er jo heller ikke det samme som en voksen NFO eller MCO!).

Jeg har til dato ikke hørt om en eneste killing, der er død under narkose (og jeg kender efterhånden en del opdrættere, der kastrerer deres killinger før salg (altså dem der ikke skal i avl ;-))) - de eksisterer da sikkert, men jeg tror absolut ikke tallet er højere end for voksne katte.

/Stinne