Skrevet av Emne: vannopptak  (Lest 1440 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
vannopptak
« på: 07 Januar 2007, 05:38:33 »
har no i det siste lest ein del på eit tysk katteforum.
(nei, katteprat.no er mykje bedre!!!!  :jippi[1]: )

iallefall meiner flertallet av tyske folkene at våtfor er mykje bedre for katten fordi katten får meir vann inn i seg på den måten. har lest mykje om at folk faktisk tilfører endå meir vann og lager graut av våtforet i tillegg. det vert påstått at katter treng 200-400ml vann dagleg.
altså, alt det der for å unngå at urinveisproblemer oppstår, slik som steiner etc.
tørrfor er i følge dette tyske katteforumet fyfy.

er det nokon her som veit heilt sikkert at desse 200-400ml er det som skal til?
hjå meg blir det nemlig ikkje drukke så mykje. trur ikkje dei kjem opp til 100ml ein gong.
etter å ha lest på tyske katteforum byrja eg å blir litt sånn i tvil om kun tørrfor er ok eigentleg. skal høre sjølv med dyrlegen neste gong.

heike

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: vannopptak
« Svar #1 på: 07 Januar 2007, 08:26:28 »
Mine katter drikker masse vann (Etter jeg fikk vannfonten, MASSE vann!) helt av seg selv de, i tillegg til tørrforet sitt!
De får våtfor som kosemat, eller, det var iallefall planen, mens det er tørrfor som er hovednæringskilden.

Tror fullt og helt på at friske katter klarer å regulere veskeinntaket sitt selv, om de har nok friskt og godt vann å ta av.
I tillegg så er ikke kun våtfor spesielt bra for tennene til kattene, katter trenger noe å tygge på!

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #2 på: 07 Januar 2007, 08:28:11 »
Gi kattene dine kvalitetstørrfor med verdens beste samvittighet. Jeg har alltid brukt kun tørrfor, kattene har blitt/blir gamle, en eneste gang har det skjedd at noen har fått urinveisproblemer, og det var en hunnkatt som fikk urinveisinfeksjon. Med tilgang på rent,friskt vann, drikker kattene det de trenger uten at vi trenger å bekymre oss om eksakt antall ml.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 Januar 2007, 15:15:13 »
Helt enig med Marit! :)

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 07 Januar 2007, 15:32:36 »
Friske katter som får kvalitetstørrfòr greier fint å regulere vanninntaket sitt selv.

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #5 på: 07 Januar 2007, 16:13:14 »
Våtfor er vel og bra det. Men om de får kun det, så vil tennene mangle en vesentlig "trim". Kater i vill tilstand gnager bein som igjen "trimmer" tennene dems, er jo det tørforet på en måte erstatter.
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter