Skrevet av Emne: Eggeplomme og fløte  (Lest 1398 ganger)

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Eggeplomme og fløte
« på: 30 Juli 2005, 17:06:57 »
Når dere gir katten(e) deres eggeplomme med føte tar dere da og skiller hviten fra plommen i egget?  Hvor mye fløte har dere eventuelt sammen med eggeplommen?

Linda

• Gjest
Eggeplomme og fløte
« Svar #1 på: 30 Juli 2005, 18:27:02 »
Jeg skiller ut hviten ja, og har ca. 1 spiseskje fløte i :thumbsup:

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Eggeplomme og fløte
« Svar #2 på: 30 Juli 2005, 18:54:32 »
Nå har jeg servert eggeplomme med fløte i.  Det var Tantor som smakte først.  Det hadde jeg aldri trodd i og med at han aldri bruker å smake på noe som ikke er fisk eller kattemat.  Da han var ferdig å smake kom Terkina og smakte også.  Hun syntes vist det var kjempe godt for der gikk det ned på høykant  :thumbsup:

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
Eggeplomme og fløte
« Svar #3 på: 31 Juli 2005, 13:48:21 »
Hvorfor gi eggeplomme med føte? Er det for å få opp vekt eller er det for pelsen?
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
Eggeplomme og fløte
« Svar #4 på: 31 Juli 2005, 15:56:16 »
Sitat fra: Benedicte
Hvorfor gi eggeplomme med føte? Er det for å få opp vekt eller er det for pelsen?

Jeg gir eggeplomme og flöte, for å venne dem til at det finnes annet enn morsmelk, altså rundt 4 ukers alder

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Eggeplomme og fløte
« Svar #5 på: 31 Juli 2005, 16:05:41 »
Ganske lurt i tilfelle Kattemor blir fort lei av å amme ungene sine :thumbsup: Vil tro det hjelper for fin pels også.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Linda

• Gjest
Eggeplomme og fløte
« Svar #6 på: 31 Juli 2005, 16:32:17 »
Eggeplomme er veldig bra for pelsen, eggeplomme og fløte gis ofte som en "kaloribombe" for å få katter opp i vekt.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Eggeplomme og fløte
« Svar #7 på: 31 Juli 2005, 18:03:56 »
Jeg gir kattungene kjøttdeig med eggeplomme fra 4 ukers-alderen. De voksne får eggeplomme som "lørdagskos"
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Eggeplomme og fløte
« Svar #8 på: 31 Juli 2005, 18:46:24 »
Kan man ikke gi hele egget?
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Linda

• Gjest
Eggeplomme og fløte
« Svar #9 på: 31 Juli 2005, 18:53:54 »
Sitat fra: Hildepilde

Nei, husker jeg ikke helt feil så inneholder eggehvite et stoff som bryter ned viktige vitaminer hos katten.

Attack`s

• Gjest
Eggeplomme og fløte
« Svar #10 på: 31 Juli 2005, 19:35:35 »
ÆSJ :lol:
Ikke imot å gi eggeplomme til kattene,men jeg syns feks stekt egg med hel eggeplomme er så utrolig ekkelt selv å spise.
Har ikke prøvd det på mine katter,men jeg har en vag følelse av at de bare rynker på nesen av det.
Fisk er digger,en vil ha rå biff eller rå kjøttdeig,men ellers er de så forbasket sunne at de bare spiser kattematen sin.

Linda

• Gjest
Eggeplomme og fløte
« Svar #11 på: 31 Juli 2005, 19:38:33 »
Sitat fra: Attack`s
Ikke imot å gi eggeplomme til kattene,men jeg syns feks stekt egg med hel eggeplomme er så utrolig ekkelt selv å spise.

Hehe, det spiser jeg stadig vekk det, nyyydelig :thumbsup:

Sissel

• Gjest
Eggeplomme og fløte
« Svar #12 på: 31 Juli 2005, 20:21:35 »
Sitat fra: Linda
Sitat fra: Hildepilde

Nei, husker jeg ikke helt feil så inneholder eggehvite et stoff som bryter ned viktige vitaminer hos katten.

Jo, dette har jeg også lest et sted, men jeg syns det høres rart ut? Katter eter jo fugleegg ute hvis de får tak i, og da skiller de neppe på plommen og hviten..?

Sissel

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Eggeplomme og fløte
« Svar #13 på: 31 Juli 2005, 20:55:50 »
Det stemmer det Linda skrev...rå eggehvite er faktisk skadelig både for katter og hunder, den blokkerer for opptak av viktige vitaminer/næringstoffer, kokt eller stekt er ok.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Eggeplomme og fløte
« Svar #14 på: 31 Juli 2005, 21:12:57 »
Dette finner jeg om egg  ei bok jeg har:

Egg er en godt balansert mattype, og en nyttig kilde til dyreproteiner og viktige næringsstoffer, især hvis de blir servert rå. Men for mye rå egg kan være skadelig, ettersom eggehvite inneholder et stoff som heter avidin. Avidin reduserer mengden av B-vitaminet boitin, som er nødvendig for flere kroppsfunksjoner, deriblandt musklenes funksjonalitet. Som en rettesnor, ikke gi en voksen katt mer en et rått egg i uka, Dersom man tilbereder egg ved koking, minsker dette mengden avidin, men desverre også eggenes næringsverdi. Hvis du gir kun eggeplommen, kan du øke antallet egg til to eller tre i uka. Husk at eggeplommen har et relativt høyt fettinnhold (omkring 31 prosent) og for mye av dette kan forårsake overvekt.

-Din Katt- av Graham Meadows og Elisa Flint