Skrevet av Emne: drektig katt - hva gjør jeg nå?  (Lest 2177 ganger)

kai

• Gjest
drektig katt - hva gjør jeg nå?
« på: 29 Mars 2005, 18:20:21 »
Vi har fått en katt i huset som etter all sansynlighet er drektig. Jeg trenger tips til hva jeg bør gjøre frem til fødsel, under fødsel og hvordan jeg bør tilrettelegge for mor og unger...hjelp?
Mvh,

Kai

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 29 Mars 2005, 18:28:56 »
Håper dette svaret hjelper deg litt http://www.dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=392 Jeg har ikke erfaring med kattefødsler selv, håper noen som har opplevd dette kan svare deg :wink:

Lykke til med å finne gode hjem for kattungene etterpå, husk at de bør være minst 12 uker gamle før de forlater moren sin ( 10 uker er minimum )

Og åhhhhh..husk å poste bilder av de søte små :katt1:

PS! Husk å steriliser kattemor etter fødselen, vi har allerede for mange søte pusekatter i Norge :wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 April 2005, 10:25:28 »
Siden dere tydeligvis er helt sikre på at hun er med kattunger er hun nok ganske godt på vei. Sørg for at hun får næringsrik mat. Vi ga katten vår næringstilskudd i form av sammenpisket egg blandet med matfløte, også fordi hun elsker det da. Kan være lurt å gi henne litt ekstra mens hun ammer også. Selve fødselen pleier å gå greit, men de fleste katter vil gjerne ha sin eier i nærheten når det nærmer seg. Kos med henne og hold henne med selskap hvis hun øsnker det. Det kan også være greit å ha telefonnummeret til en dyrlege i nærheten for hånden, i fall det skulle oppstå komplikasjoner.
Gjør i stand et "rede" som hun kan ha ungene sine i, slike kattekurver som er som en lten "hule" er fine, da kattamamma liker å føle seg beskyttet. Men en vanlig pappeske med myke tepper/håndkle oppi fungerer også.
Du vil utvilsomt merke når fødselen er på gang, hun vil bli urolig og kontaktsøkende, og slikke seg mye bak. Sørg for at hun ligger på et håndkle så det ikke blir så mye griseri.
Ikke så mye å stresse med egentlig, de fleste katter klarer seg som regel greit under en fødsel. Men hun vil utvilsomt føle seg tryggere om dere har anledning til å holde henne med selskap,særlig hvis det er første gangen hun føder.
Og til sist det viktigste: sørg for at hun blir sterilisert hvis dere ikke skal bruke henne i avl! En sterilisering utføres helst ikke før kattungene er avvent på grunn av operasjonssåret, så hun må ha p-piller i mellomtiden. En nybakt kattemamma kan nemlig bli veldig fort gravid igjen! Husker ikke helt når de skal begynne med p-piller etter en fødsel, det kan du spørre en veterinær om.
Fortell oss hvordan det går da!
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09 April 2005, 12:35:25 »
Les godt på denne linken, det står mye bra der: http://www.birmanett.no/oppdrettsinfo.html